November 29, 2001
August 7, 2001
att modifiera själva kretsen är nog inte å tänka på, eftersom att allt förmodligen bara är en specialtillverkad ic-krets. men du kan ju alltid testa med en större antenn. tänk på att antennens längd skall vara en jämn multipel av våglängden. annars så kan du ju alltid testa med en riktantenn...
September 8, 2001
On 2002-02-03 21:58, daggerr wrote:
att modifiera själva kretsen är nog inte å tänka på, eftersom att allt förmodligen bara är en specialtillverkad ic-krets. men du kan ju alltid testa med en större antenn. tänk på att antennens längd skall vara en jämn multipel av våglängden. annars så kan du ju alltid testa med en riktantenn...
Hmmm.. det där lät lite för häftigt måste jag prova? Jo, det gör jag.
Gämn multipel med våglängden?
August 7, 2001
On 2002-02-04 18:01, Illern wrote:
Jaja.. det fattar jag väl men vad menas med gämn multipel med våglägden? Är det bara ett krångligare sätt än att uttala "öppna sändarlådan och koppla in kablarna i en radiomast så kan du ta med musen och tangentbordet på stan!"?
nja, du skulle ju kunna göra det, men då blir det sämre. en jämn multipel är typ att om våglängden är 25 meter, så bör du ha en antenn som är, äh fan nu minns jag inte riktigt, om det kanske var av halva våglängden. det var det nog 🙂 den bör iaf inte vara längre än våglängden. men iaf jämna multipler av 25 är 1,5... våglängden räknar du ut genom att du tar frekvensen, antalet svängningar per sekund, och delar med hastigheten(ljusets hastighet)
så sänder den på 439 mhz, så blir det:
439*10^6/300*10^6=439/300=1.4633..... meter...
September 8, 2001
On 2002-02-04 18:11, daggerr wrote:
On 2002-02-04 18:01, Illern wrote:
Jaja.. det fattar jag väl men vad menas med gämn multipel med våglägden? Är det bara ett krångligare sätt än att uttala "öppna sändarlådan och koppla in kablarna i en radiomast så kan du ta med musen och tangentbordet på stan!"?nja, du skulle ju kunna göra det, men då blir det sämre. en jämn multipel är typ att om våglängden är 25 meter, så bör du ha en antenn som är, äh fan nu minns jag inte riktigt, om det kanske var av halva våglängden. det var det nog den bör iaf inte vara längre än våglängden. men iaf jämna multipler av 25 är 1,5... våglängden räknar du ut genom att du tar frekvensen, antalet svängningar per sekund, och delar med hastigheten(ljusets hastighet)
så sänder den på 439 mhz, så blir det:
439*10^6/300*10^6=439/300=1.4633..... meter...
Ja du, nu kollade du bort mig...
2 Guest(s)