December 27, 2003
jag har fått lite strul med några mappar på D: och tänker således formatera den, för det verkar vara det enda som fungerar.
Men när jag högerklickar på D: och ska formatera säger den bara att hårddisken används och inte kan formateras just nu. Jag har kollat Processlistan men inget program använder något på D:
Jag kan ju fortmatera i DOS/Felsäkert läge, men jag håller just nu på att ladda ner en stor fil som jag inte vill avbryta. (laddar ner till I: så det är inte det)
Finns det något sätt att "låsa up" disken så att den kan formateras?
PS. Vilken är den optimala storleken på Allokeringsenheten? Den står på 4096 byte just nu. på disken har jag haft/ska ha alla installerade spel och MP3 låtar.
April 11, 2003
Om det bara är några filer i mapparna på D: så kan du ta bort filerna på detta sätten så kanske det går att ta bort mapparna sedan.
Hur man tar bort envisa filer.
(Start > kör > cmd)
Öppna aktivitetshanteraren
(Tryck ctrl + alt + delete)
Stäng där av processen "explorer.exe"
Ta bort filen
Skriv: (erase "GENVÄG TILL FIL") i kommandotolken
Starta explorer.exe igen
(skriv "explorer" i kör)
December 27, 2003
SuperNova wrote: Du har inte swapen på D då?
För övrigt så bör du ha allt som är installerat på samma partition som operativsystemet. Finns ingen anledning till att ha spel/program på en separat.
Det hamnar filer i win-mappen/registret ändå.....
Nej, det var det första jag tänkte på. Och jag vet att man bör ha allt på C: men C: råkar vara ca 10gb och jag kan inte ändra storleken i Partition Magic
Rune wrote: Om det bara är några filer i mapparna på D: så kan du ta bort filerna på detta sätten så kanske det går att ta bort mapparna sedan.
Hur man tar bort envisa filer.
(Start > kör > cmd)
Öppna aktivitetshanteraren
(Tryck ctrl + alt + delete)
Stäng där av processen "explorer.exe"Ta bort filen
Skriv: (erase "GENVÄG TILL FIL") i kommandotolkenStarta explorer.exe igen
(skriv "explorer" i kör)
problemet var att jag fick en dubblett av mappen "D:Spel" och när jag tog bort dubbletten (som för övrigt var tom) så försvann den riktiga "Spel" mappen (som då innehöll alla spel). Ja, jag dubbelkollade vilken mapp jag tog bort, det var den tomma dubbletten.
När jag nu försöker ta bort, den fortfarande tomma, mappen får jag bara "Fel - Det går inte att ta bort fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken." Förmodligen för att D:Spel ju faktist är borta
så jag ska rensa hela D: för att bli av med alla problem
December 27, 2003
jag har tvingat fram en demontering och den verkar formatera utan problem
och nu när jag tänker på det, hela anledningen till att jag skaffade två partitioner var så att jag enkelt kunde spara de filer jag inte ville skulle försvinna vid eventuella fortmateringar.
Nu när jag har en till disk (I:) har jag egentligen ingen praktisk anledning till att ha kvar D:
Visst kan man väl merga D: med C: i Partition Magic? Alltså göra så att båda blir samma partition?
1 Guest(s)