September 3, 2001
jag har 2 datorer, i nätverk, båda med windows xp.
Det är Realtek nätverkskort (inte d bästa, jag vet) men, saken är att allt funkade perfekt till jag bytte grafikkort på den andra datorn!.
Ip numret på nätverskortet på den andra datorn e helt dum, den är nånting som 163.blablabla.238 typ..... och den här datorn, har den vanliga 198.blabla.01 ......
jag försökte att flytta nätverkskortet ett till en annan PCI port, på den datorn som har ett konstigt ip nummer (samma som jag bytte graffekort på alltså) och då känner inte windows igen nätverkskortet!! den hittas bara inte, lixom helt död, oavsett vilken pci-port jag sätter den på, ända tills jag sätter den där det var från början. Jag kan alltså inte sätta ip numret till 198.blabla.01 i den.
Jag har hört att d ska finnas ett kommando, nånting som "unbind" eller så, vart skriver man det?? hjälper det??
Vet någon vad detta kan bero på?? eller hur man fixar det?
April 1, 2001
Förnya IP adressen på det sättet som du menar gör man bara om man har automatisk konfiguration inställt. Alltså att man tar emot IP adress och andra uppgifter från en DHCP server...
Går det inte att ändra IP adressen manuellt? Egenskaper på nätverksanslutningen, egenskaperna för TCP/IP protokollet och ändra den där?
Annars om den ena har 192.*.*.* adress och den andra har 169.*.*.* så bör det väl fungera ändå?
2 Guest(s)