October 31, 2005
Jag har två komponenter att utgå från som jag redan inköpt: Processor Intel Pentuim 4, 560, 3.6 Ghz 800/1M s775 Grafikkort GR Radeon RX800XT 256Mb GDDR3 PCI-e
Det som ska inköpas är sannolikt följande:
Nätaggregat, Seasonic, S12-600w.
Chassi, Silverstone, SST-LC14M.
Hårddisk, Samsung Spintpoint 250Gb
DVD-brännare, NEC ND3550.
Som ni kanske ser fattas det ett moderkort. Där ligger mitt stora problem just nu. Vad sjutton ska jag välja????
Ser ni att det jag tänkt inköpa verkar galet hoppas jag någon reagerar!
Vore mycket tacksam för förslag eftersom jag suttit många timmar och sökt på nätet utan att riktigt få ett grepp om allt.
March 11, 2003
En setup som inte är så jäkla varm kunde nog vara ett tips. Prescott 3,6 i kombination med ett X800XT och ett 600W nätagg lär inte bli svalt och tyst, direkt.
Sen är ju frågan varför du vill ha brännare i en HTPC. Jag tog en vanlig spelare.
Och välkommen till forumet, förresten!
October 31, 2005
Det är mycket möjligt att jag skippar brännaren och kör med en vanlig spelare. Tanken var att kunna spela in filmer som jag laddat ner på hårddisken. Men det går nog att fixa eftersom HTPC:n kommer att via nätverk vara ansluten till min ordinarie dator. Du har nog rätt, jag skippar brännaren och kommer ner i pris lite.
Vad gäller ljudnivå som kommer sannolikt inte Seasonics näraggregat bidra med mycket oljud. Det är tydligen en av de tystaste nätaggregat som finns. Tar man till lite i överkant så aggregatet inte behöver jobba för hårt kommer fläkten att snurra med en lägre hastighet och låta mindre, tydligen.
Men, men, frågan om moderkort är inte löst än. Vilket kort ska jag köpa???
October 31, 2005
Jag förstår vad du menar. Ska fundera över dina synpunkter. Grafikkortet kommer jag att byta när de nya korten med HDMI finns att köpa. Tänker köra med min projektor.
Men, nu var det min fråga om moderkort. När jag tittar runt på nätet så finns det ju en uppsjö. I förhållande till en snabb processor och ett bra grafikkort, i vilken prisklass bör jag ligga med moderkort för att matcha processor och grafik?
Du får gärna ge mig förslag på bra moderkort, gärna inte över 2000:-.
March 11, 2003
hanse1 wrote: Jag förstår vad du menar. Ska fundera över dina synpunkter. Grafikkortet kommer jag att byta när de nya korten med HDMI finns att köpa. Tänker köra med min projektor.
Men, nu var det min fråga om moderkort. När jag tittar runt på nätet så finns det ju en uppsjö. I förhållande till en snabb processor och ett bra grafikkort, i vilken prisklass bör jag ligga med moderkort för att matcha processor och grafik?
Du får gärna ge mig förslag på bra moderkort, gärna inte över 2000:-.
Har du inte DVI på projektorn? Eller funderat på en konverterare?
Sen frågar jag mig om du har planer på att spela mycket eller inte? Hur hög upplösning klarar projektorn?
När det kommer till moderkort så funkar väl det mesta. Dock så hade jag inte köpt en Prescott överhuvudtaget. Köp en A64, så slipper du värmeproblemen, i alla fall om du håller dig under 4000+.Har du köpt processorn på nätet? Då hade jag bytt den om möjligt.
Annars hade jag satsat på något kort med Intels 955X-chipset, eller med Nvidias Nforce4 om du vill ha möjligheten till SLI senare.
http://www.datorhandel.com/se/.....oducts/AW8
Jag gillar Abit, och jag har inte läst något dåligt om kortet, men kort med samma chipset från andra tillverkare är säkert lika bra. Kolla vad du vill ha för finesser på kortet, men välj främst efter chipsetet. Det är till slut där prestandan sitter.
October 31, 2005
Jag hade tänkt flytta min nuvarande processor 3.6Ghz från min personaldator till HTPC och köpa något mindre till personaldatorn. Likadant hade jag tänkt göra med grafikkortet. För att HTPC ska fungera bra med HD-film krävs minst 3.0Ghz varför processorn inte får vara mindre helst något större.
Vad gäller min projektor är den än så länge lågupplöst. En ny högupplöst kommer inköpas någon gång under nästa år hoppas jag.
Ang spel kommer jag inte använda HTPC:n till det ändamålet. Det blir film och ljud för hela slanten.
March 11, 2003
hanse1 wrote: Jag hade tänkt flytta min nuvarande processor 3.6Ghz från min personaldator till HTPC och köpa något mindre till personaldatorn. Likadant hade jag tänkt göra med grafikkortet. För att HTPC ska fungera bra med HD-film krävs minst 3.0Ghz varför processorn inte får vara mindre helst något större.
Vad gäller min projektor är den än så länge lågupplöst. En ny högupplöst kommer inköpas någon gång under nästa år hoppas jag.
Ang spel kommer jag inte använda HTPC:n till det ändamålet. Det blir film och ljud för hela slanten.
Som jag ser det, så borde du satsa på en mindre processor. Din Prescott genererar massvis med värme, och är inte direkt lämpad för en HTPC.
Att du skulle behöva 3Ghz för HD-film känns också som en liten överdrift. Kanske om den ligger i ett väldigt komprimerat format.
Och skall du inte köra spel på den, så anser jag nog att grafikkortet är overkill. Egentligen borde du kanske fundera på att vänta tills t.ex. X1300 kommer i butik. AVIVO skall stödja H.264 o.s.v, och då har du än mindre behov av den stora varma Prescotten. T.o.m. de slöare varianterna av Prescott är för varma. Jag har t.ex. haft en 2.8Ghz 775:a, och den hade jag aldrig satt i en HTPC.
October 31, 2005
Som jag tidigare skrivit ska jag använda min HTPC som ljudprocessor, varför jag ämnar köpa ett bra ljudkort kanske Creative XF-i. Dessutom skall den mata min projektor med en bra signal. Därför måste HTPC:n klara att köra HDTV och HD-Film samt nya Blue Ray eller HD-DVD. På Microsofts hemsidan står ju att läsa just om en högupplöst signal, 1080i, och att den kräver minst 3.0Ghz. Ingen vore gladare än jag om det gick med något annat. Har du erfarenheter av detta? En annan undran, går det att sätta en kylare på min nuvarande processor och på så sätt få ner värmeutvecklingen?
July 14, 2003
Alltså Prescott "går inte" att få sval, det vore allt annat än smart att sätta en sån i en HTPC, köp en A64 3000+ Venice S939 istället och ett moderkort som passar dina behov! Grafikkort skulle jag satsa på X800GTO från connect3d, så som denstore byggt sin HTPC. Det är typ det optimala som jag ser det 🙂
March 11, 2003
Jag tror nog att en 3000+ bör räcka för att spela upp 1080 utan problem. Om du sedan kombinerar det med t.ex ett X1300 som har AVIVO, så är det nog inga som helst problem att köra den 1080-media du kan få tag i.
Troligtvis kommer du att klara dig gott med ett Nvidia-kort som har Purevideo för att spela upp WMV HD. För framtida format lär det vara svårt att förbereda sig, men i.o.m. att ATis nya X1000-familj skall stödja H.264, så lär man med ett sådant kort vara så väl förberedd som man kan vara.
October 31, 2005
Jag blir inte riktigt klok på AMD:s beteckningar och klockangivelser. Finns det någon modell som översätter dessa klockangivelser till Intels sätt att ange klockangivelsen. Eftersom jag under inga omständigheter vill bli sittande med en processor som direkt visar sig vara för klen, känns det lite osäkert med AMD klockangivelser, trots att den säkert är en mycket bra processor. Som jag tidigare skrev är kravet minst 3.0 Ghz, (Intelangivelse?). Var ett tag inne på en AMD 4000+ men vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt naturligtvis. Klockning har jag inte provat men det kanske inte är så svårt om man testar!?
June 11, 2001
Det är ganska enkelt, eftersom intel ändrade "hur mycket" en klockhastighet arbetade så blev resultatet att 1 MHz intel gör mindre än 1 Mhz AMD, detta på grund av bla värmeproblem.
Det AMD menar är att en AMD med 3000+ kräver en en intelprocessor på 3 GHz eller mer för att intel ska kunnna prestera samma sak.
Tänk dig rallybilar på en bana, visst låter det bra med en bil som kan köra 500 varv på en minut, men om banan inte är längre än omkretsen på en tallrik så blir en bil som kör 5 varv per minut på ett STCC lopp förmodligen mera intressant.
Det intel gör är alltså att använda en mindre bana och det behövs alltså fler varv(MHz) för att köra samma stäcka(mängd data).
March 11, 2003
hanse1 wrote: Jag blir inte riktigt klok på AMD:s beteckningar och klockangivelser. Finns det någon modell som översätter dessa klockangivelser till Intels sätt att ange klockangivelsen. Eftersom jag under inga omständigheter vill bli sittande med en processor som direkt visar sig vara för klen, känns det lite osäkert med AMD klockangivelser, trots att den säkert är en mycket bra processor. Som jag tidigare skrev är kravet minst 3.0 Ghz, (Intelangivelse?). Var ett tag inne på en AMD 4000+ men vill inte lägga ut mer pengar än nödvändigt naturligtvis. Klockning har jag inte provat men det kanske inte är så svårt om man testar!?
Du behöver inte tänka så mycket på den egentliga frekvensen. En A64 presterar likvärdigt med vad motsvarande Intelprocessor gör. 3000+ är alltså motsvarande 3Ghz. Om du vill känna dig helt på den säkra sidan, så blir det ändå billigare med en A64. Om du t.ex. väljer en 3500+, så har du prestanda i överflöd, och den är ändå betydligt billigare än motsvarande Intel.
De där uppgifterna om att man skulle behöva 3Ghz för att spela upp 1080 är inte direkt överensstämmande med verkligheten. Det enda jag kan tänka mig, är att Microsoft har uppgett de siffrorna för att även folk med Celeron skall förstå varför det bråkar.
Som jag tog upp i ett tidigare inlägg, så har du hårdvarustöd i de nyaste grafikkretsarna för uppspelning av H.264, alltså det format filmer på HD-DVD och Blu-ray kommer att ligga i. Då blir behovet av processor ännu mindre.
October 31, 2005
Låter mycket bra. Då kommer jag slå till på en 3500+. Då återstår ett moderkort till processorn. Har blivit föreslagen ASUS A8N-SLI Premium. Dessutom två 512Mb RAM-minnen, i skrivande stund oklart vilka. Komplett.se föreslår en typ av minne till A8N-kortet och en annan typ till processorn, vad bör man rätta sig efter?
Allt detta tänkte jag klämma in i ett chassi från Silverstone, LC14M. Har du en annan uppfattning av mitt val?
March 11, 2003
hanse1 wrote: Låter mycket bra. Då kommer jag slå till på en 3500+. Då återstår ett moderkort till processorn. Har blivit föreslagen ASUS A8N-SLI Premium. Dessutom två 512Mb RAM-minnen, i skrivande stund oklart vilka. Komplett.se föreslår en typ av minne till A8N-kortet och en annan typ till processorn, vad bör man rätta sig efter?
Allt detta tänkte jag klämma in i ett chassi från Silverstone, LC14M. Har du en annan uppfattning av mitt val?
Asus A8N-SLI Premium är nog inte det bästa valet här. Det har en heatpipe-kylning till chipsetet, som kanske inte kommer att fungera något vidare i ditt liggande chassi. Detta är nog ett av de få fallen jag hade rekommenderat att kolla på något med en aktiv kylning. Dock så får man nog räkna med lite surr då. Eller ett kort med helt passiv kylning. De är inte så vanliga till Nforce4-korten, men det finns ett par. Gigabytekortet jag har t.ex.
1 Guest(s)