December 23, 2000
Såja, nu har jag utfört min första modd på mitt Aopen HX08
jag har gjort ett 120mm hål i sidoplåten över processorn..med en Sunon 120CFM fläkt som mörshar in luft 😀
Men jag stod inte ut med ljudet så nu har jag satt en potentiometer på minuspolskabel på fläkten och sänkt till halv effekt...
det resulterade till 2 grader lägre fulload temp och 3 grader lägre idle temp...och betydligt tystare!!
troligtvis så var 120cfm för mycket luft så det blev övertryck och varmluften låg kvar...men när jag sänkte så hann den gamla luften åka undan....
Fungerar as bra iaf...
Potentiometern (dimmern) finns hos Clasohlson för 35 kr..
En Sunon 120CFM och en potentiometer är det bästa inom chassikylning enligt mig...billigare än Papst och mer effektivt.
Skulle du kunna fixa artikel nr: på potentiometern..?
Jag har inte lyckats hitta någon bra för att dra fläktar över 5w.. 🙁
Tekniknörd som gillar att träna.
December 23, 2000
Artikelnr: 22-1149
20ohm 4 Watt
konstigt nog så kör min fläkt på exakt samma hastighet på potentiometern som utan den...
på max alltså...
och fläkten är på 7.80 W eller dyl
men jag drog ned den till ca 40-50% och får en enorm skillnad på ljudet..
[ Detta inlägg ändrade av Axzell 2001-04-18 17:33 ]
Jo det undrar jag med!
Men blev inte potentiometern väldigt varm när du körde med en 7-8W fläkt på den?
f-n det var ju riktigt kul att höra!!
Jag som inte trodde en 4W potentiometer räckte till min 120mm panaflo fläkt på 5.56w!
Då är det bara att beställa då alltså!
Jo att fläkten körs på fullvarv är ju inte så konstigt för en potentiometer rättar sig efter enheten i fråga.. men att den inte bränns är ett mysterium!
March 4, 2001
2001-04-21 10:48, skrev Axzell:
Hehe, nu när jag kände på den så var den rätt varm 😀Fast jag har ju den ovanför nätagget och där har jag 2st 80mm (60CFM) som suger luft..så det är ett luftdrag i lådan som kyler den....men det börjar ju inte brinna i den...löjligt...KÖP den..kostar ju bara 35kr..
Den kan faktiskt börja brinna
En kille på virtualhideout.net lyckades med det iaf och han hade en för svag potentiometer..
Nja..
Men då borde den ju i alla fall klara min 5.56W panaflo! 😀
Kanske behöver köra aktiv kylning på potentiometern sen.. :grin::grin:
April 2, 2001
"Slass: ingen mening att jäsa! "
Wazzz? Det ända som jäser här är, ja....
Alltså, om du belastar en Potentiometer till nästan den dubbla specificerade maxbelastningen, så är det inget konstigt alls ifall den börjar brinna, det blir Varmt!
Är definitvit inget som bör rekomenderas!
1 Guest(s)