January 6, 2008
Hej!
Jag tänkte börja med att berätta att jag är ny här på forumet och jag har nu bestämmt mig för att sätta ihop min första dator.
Eftersom jag är en fattig och student så kommer det inte att bli någon superdator för över 10 000 kr.
Mina önskemål om datorn är att:
- den ska vara strömsnål.
- den ska vara tyst.
- den ska klara lite äldre spel (ex. CS 1.6).
- den ska vara billig (högst 5000 kr utan grafikkort).
Det system som jag funderat på är detta:
- Asus Vintage3-M2V890 Socket AM2 VIA K8M890 (820 kr)
- AMD Athlon 64 X2 BE-2350 1MB Socket AM2 45w (700 kr)
- Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX 2048MB 800MHz (480 kr)
- Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2 (830 kr)
- Asus DRW-1814BL DVD±RW Dual-Layer 18X (350 kr)
- Microsoft Windows XP Home Edition OEM (960 kr)
Jag ska även vid ett senare tillfälle köpa ett grafikkort med passiv kylning och en passiv CPU-kylare.
Kommer denna dator att uppfylla mina krav?
Jag skulle även gärna ta emot förslag på något grafikkort med passiv kylning och en passiv CPU-kylare
Tack på förhand. Mvh / Kristoffer
March 23, 2003
Välkommen hit!
Vad gäller strömsnål så tror jag att du blir rätt nöjd, processorn är vad jag förstår ganska snål.
Tyst kan jag inte säga något om då jag inte vet hur chassit stänger ute ljud från eventuell nordbryggekylare och cpu-fläkt.
En passiv CPU-kylare kan vara svårt att få plats med i det där lilla chassit, antagligen kommer du inte få plats med en.
Vad gäller grafikkort så är det nog bäst att fråga igen när det tillfället kommer, det svänger snabbt i den produktkategorin... 🙂
Jag tror däremot inte att du kommer kunna spela något mer krävande än Harpan förrän du köpt ett grafikkort.
1 Guest(s)