Förstäkare kopplad till datorn, svårt nöt|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förstäkare kopplad till datorn, svårt nöt
torach
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2007 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag köpte nyligen en ny förstärkare som jag skulle vilja ha kopplad in till datorn och jag har lite frågor angående hur man ska koppla den...
Vad är att föredra av digital coaxial samt fiber kabal?

Jag har ett soundblaster augidy 2 zs med digital utgång (ingen fiber) och ett moderkort som stödjer fiber..

Saken är den att jag har provat båda lösningarna men jag får absolut inget ljud i högtalarna..

Kopplar jag istället ljudet med en analog sladd (1 hane in i ljudkortets frontutag och 2 hanar in i aux ingången) så kommer det ljud i fronthögtlarna, subben samt center speakern men ljudet i dom bakre är värdelöst, det kommer ingen röst, man har lite ljud i bakgrunden samt en massa brus.

Någon som har tips på hur man kan lösa detta extremt jobbiga problem? Jag blir galen snart..

Behöver man avinstalera ljudkortet ifall man kör med utgången på moderkortet och är det någon inställningen i windows man ska ändra på? (när jag provade med digital så bockade jag för "endast digital" i mitt ljudkortsinställningar men fortfrande inget ljud)

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1116054
February 4, 2007 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Digitalt skall du köra, om det är via optisk eller digital coaxial kabel spelar ingen större roll.

Om du inte får något ljud beror det väl på en inställning på receivern (rätt val av källa eller ingång) alternativt är den digitala utgången från datorn inaktiverad på något vis.

torach
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
1116082
February 4, 2007 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret

Jag provade nu med en annan sladd (en vanlig ljudkortssladd som delar sig till två digitala hanar på andra sidan varav jag använder den röda) till den digitala utgången på ljudkortet och det kom ljud efter att jag har valt de rätta inställningar..
Dock har jag fortfarande samma problem med de bakre högtalarna, det kommer lite lite ljud men är mycket lägre än de främre samtidigt som det brusar...
Vad kan vara fel?

En följd fråga nu med..
I och med att jag använder mig av windows media center så vill jag gärna skicka bild och inte bara ljud till förstärkaren..
Hur gör jag detta? Den digitala sladden går ju bara från ljudkortet, dvs jag får ingen bild..
Någon som vet hur jag ska lösa detta problemet?

Personen som kommer med lösningen kommer jag vara evigt tacksam!

pops
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
1122600
March 6, 2007 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

uhm

skickar bild gör du via grafikkortet. och du måste då ha en rätt så hyfsad stärkare, som även kan skicka ut signal vidare MED bra resultat, dvs HDMI ut lr liknande.

rekomenderar dig att köpa upp dig på en DVI-I kabel och en optisk kabel, beställ allt på kjell&co, så kommer du billigt undan.

DVI finns i 3 format med A D I , i är analog och digitalt, och klarar bra längder på kabeln, dvs över 5m

vill du ha BRA hjälp snabbt. lista exakt vad det är för prylar du pluggar mellan, TV stärkare grafikkortl osv osv

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1123547
March 12, 2007 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Fast bildsignalen behöver du inte skicka till förstärkaren (om du inte måste växla via den).
Koppla datorn direkt till bildkällan (TV, Projektor...) med en DVI- eller VGA-kabel beroende på vad din bildkälla har för ingångar.

Alternativt använder du TV-Out om ditt grafikkort har detta (S-Video, liten rund port). Bildkvaliteten är dock bättre på VGA och DVI.

Gummisula
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
1123802
March 13, 2007 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta hembioförstärkare har component-växel som du kan köra med, och ALLA hembioförstärkare har växel för komposit/svideo.. Beroende på vad du köpt för modell så kan den ha konvertering av alla insignaler till digital video också... Vad kör du för TV, och vad har du tänkt använda för signal?

Lista vad det är för grejor istället... Annars är det nästan omöjligt att veta hur du ska göra...
Är du säker på att du gjort inställningarna på stereon rätt om du får ljud i bakhögtalarna när du kör via digitalkabel? Säker på att det inte är Dolby prologic eller nåt som går in och joxar...? Ställt in att AC3-ljud ska skickas utan avkodning i sound console? Annars kommer stereon bara att få 2-kanaligt PCM-ljud via digitalutgången... Testa med filmer som du VET har AC3 5.1 ljud och då ska du få Dolby digital genom förstärkaren... Ljudkvaliteten är dramatiskt mycket bättre än vanligt 2-kanals när du ser på film...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL