April 13, 2004
Hejsan!
Skall inhandla en ny skärm och läste FAQ: Plattskärmen som var väldigt informationsrik och intressant.
Dock så är den väl ganska gammal av att tyda på en del av texten å kommentarerna?
Hur som helst avslutas LCD vs TFT stycket med orden:
"LCD bör med andra ord inte vara ett alternativ om du tänkt använda den som en datorskärm."
Är det fortfarande så i dagsläget? Och varför är det så? Skärmen skall användas för spela/surfa.
Hade ju tänkt köpa hela min dator på komplett som bara har LCD. Medans Datorbutiken/dustin nästan BARA har TFT.
July 18, 2003
Hansen wrote: Hejsan!
Skall inhandla en ny skärm och läste FAQ: Plattskärmen som var väldigt informationsrik och intressant.
Dock så är den väl ganska gammal av att tyda på en del av texten å kommentarerna?Hur som helst avslutas LCD vs TFT stycket med orden:
"LCD bör med andra ord inte vara ett alternativ om du tänkt använda den som en datorskärm."Är det fortfarande så i dagsläget? Och varför är det så? Skärmen skall användas för spela/surfa.
Hade ju tänkt köpa hela min dator på komplett som bara har LCD. Medans Datorbutiken/dustin nästan BARA har TFT.
komplett o datorbutiken menar samma skärmar fast de kallar de olika.. inga problem att spela på plattskärmar nu för tiden, de som har högst responstid av dem som kostar mindre har typ 8ms, så inga problem att spela inte.. finns skärmar ner till 2ms .. men du måste inte ha så lågt
April 13, 2004
-d-himself- wrote: komplett o datorbutiken menar samma skärmar fast de kallar de olika.. inga problem att spela på plattskärmar nu för tiden, de som har högst responstid av dem som kostar mindre har typ 8ms, så inga problem att spela inte.. finns skärmar ner till 2ms .. men du måste inte ha så lågt
Fattar inte riktigt vad du menar med inlägget där 😮
Båda är ju plattskärmar det fattar jag också, men TFT och LCD är ju olika tekniker och jag undrar vilken av dom jag borde välja. Inte vilken av plattskärm och tjock CRT.
Så frågan återigen LCD eller TFT? Platt ska det ju defentivt vara 😀
May 28, 2003
De har valt att kalla samma skärm för olika saker. Tar du dig en närmare titt så märker du att det är till samma skärm de har länkat till. Tex:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=346481
https://www.datorbutiken.com/s.....fault.aspx
Samma skärm, men har olika namn, och bygger på TFT teknik. Man använder sig av LCD teknik mer i teve apparater än skärmar till datorn.
April 13, 2004
LuckyLuke wrote: De har valt att kalla samma skärm för olika saker. Tar du dig en närmare titt så märker du att det är till samma skärm de har länkat till. Tex:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=346481
https://www.datorbutiken.com/s.....fault.aspx
Samma skärm, men har olika namn, och bygger på TFT teknik. Man använder sig av LCD teknik mer i teve apparater än skärmar till datorn.
Aha nu förstår jag. tack för hjälpen 🙂
August 16, 2003
nu är jag ingen expert, men TFT är LCD, dock så behöver det inte vara tvärt om. (har jag fel så sa en säljare på någon firma fel till mig för några år sedan)
edit: det som är mer interessant att veta är vilken paneltyp som skärmen har. (TN som exempel) vilken som det var man skulle ha kommer jag inte ihåg. sitter förtfarande med CRT själv.
November 4, 2001
TFT = Thin Film Transistor
LCD = Liquid Crystal Display
Så kort sagt är TFT typen av transistor (som används i LCDs med högre upplösning) medan LCD är benämningen på själva displayen så att säga. Skall du ha skärmen till en dator så är det paneltypen du skall gå efter när du gör ditt val.
TN: Passar bra till spel och den som inte vill lägga ut allt för mycket pengar.
Detta tack vare sin snabba responstid (dvs tiden det tar för en pixel att byta färg) och lågt inputlag (dvs den tid det tar innan signalen från grafikkortet visas som bild på skärmen)
S/P-MVA: Passar bra till den som inte har höga krav på snabbhet men vill ha lite bättre bild.
MVA har bredare betraktningsvinklar och bättre färger och kontrast än TN men är lite segare när det gäller responstid och inputlag.
S-PVA: Passar bra till den som vill ha ännu vassare bild och inte bryr sig speciellt mycket om spel (snabbhet).
Denna panel är i regel lite vassare än MVA när vi pratar färg och kontrast men har samtidigt en nackdel och det är dess höga inputlag.
S-IPS: passar bra till den som vill ha riktigt bra bild (bättre än alla ovan) men ändå ha en ganska snabb skärm.
Denna panel levererar den bästa bilden samtidigt som den är ganska snabb. Nackdelen är priset som är väldigt högt.
Sen kan det förekomma vissa variationer, en TN panel med massor med overdrive-kretsar (för att snabba upp skärmen ytterligare) kan i verkligeheten tex ha lite sämre responstid än en MVA. Imputlaget är dock något som TN leder i.
Jag sitter själv och planerar ett skärmköp och har efter mycket (japp MYCKET) läsande och funderande kommit fram till följande:
(Jag kommer spela en hel del på skärmen men även pyssla med div andra saker som skulle dra nytta av tex MVA/PVAs bildkvalitet...)
*Om jag får lite sämre färgåtergivning är acceptabelt, men att bilden blir allmänt seg och fördröjd klarar jag inte av - helt oacceptabelt. Även om man strävar efter så bra färgåtergivning som möjligt.
*Jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar, dels för att det finns andra saker att lägga pengarna på men även för att tekniken går så fort fram.
*1:1 Pixel map är ett absolut krav för mig. Detta innebär att skärmen INTE drar drar ut bilden (vilket leder till en rejäl försämring i bildkvalitet) om jag matar displayen med en annan upplösning än "native" dvs 1920x1200 för en 24". Självklart bär det gå att välja om 1:1 skall vara aktiverat eller ej men funktionen måste finnas. Avsaknaden märks tydligt om man vill koppla in en konsoll tex.
Då det är extremt svårt att hitta en skärm som uppfyller dessa kriterier tror jag att det blir en Samsung T240 (TN). Jag har inte läst några utförliga tester på den men då det är en vidareutveckling av 2493 (väldigt bra men visade sig sakna 1:1) fast med 1:1 och bättre kontrast/färg (enligt specifikationerna) verkar den lovande, väntar dock på recensioner.
Vilken paneltyp som passar dig bäst får du själv avgöra men om du inte är intresserad av spel och inte bryr dig om inputlag samtidigt som du inte vill lägga ut en förmögenhet så verkar Dells 2408WFP vara ett väldigt bra val. Massor med anslutningsmöjligheter men har ett väldigt högt input-lag (S-PVA).
Lycka Till!
2 Guest(s)