November 13, 2003
Hej!
För att göra en lång historia kort så är det så att jag nyss köpt en ny dator och haft problem med den. Det var så att min dator hängde sig i krävande applikationer så som blueray uppspelning och spelande av krävande spel som t ex COD4. Det blev en lila skärm och datorn hängde sig även när jag testade 3Dmark06. Efter att ha bytt grafikkort så gick 3Dmark06 igenom utan problem (detta med ett litet 7600GS). Testade även Prime95 för att kolla så det inte var minne eller CPU det var fel på.
Jag antog att det var krångel med mitt grafikkort (MSI 8800GT OC) och returnerade det tillbaka till datorbutiken. (det skickades i lördags så det är inte framma än).
Men nu är det så att jag fortfarande har problem med datorn, när jag spelar upp video samtidigt som jag håller på med annat, t ex har igång BitComet och laddar något så segar datorn ihop totalt. Den fryser sig och program slutar att svara. Den har även hängt sig så att det inte går att göra något med den över huvudtaget.
Läste i en annan tråd att någon dator hängt sig med ett Xilence nättagg med, han visste iof inte om det var det som var felet men man kan ju ta det i akt.
Datorn:
XFX 680i LT SLI
Core2Quad Q6600 2,4Ghz
2 x 1GB Corsair Dominator PC8500
MSI 8800GT OC (G92) 512Mb (Winfast 7600GS används nu)
Xilence 480W redwing v2.0
Creative X-Fi Xtreme Music
Pioneer BDC-202 Blueray + DVD-RW combo
Windows Ultimate 32bit
senaste WHQL drivrutinerna från Nvidia
Väldigt tacksam för hjälp eller synpunkter. Även tips på testprogram eller likande som jag kan felsöka min dator med.
November 13, 2003
Här är länk till killen som hade liknande problem. Han hade också ett nätagg från Xilence.
August 18, 2003
Specen på ditt nätagg:
+3,3V +5V +12V +12V -12V -5V +5VSB
32,0A 31,0A 15,0A 16,0A 0,8A - 2,0A
Där har du med största sannorlikhet ditt problem 15A och 16A på 12V linan är tyvärr idag på tok för lite då tex enbart grafikkorten i princip kräver 20A. Skulle kunna vara problem med ram men jag kan nästan lova dig att du blir av med problemen om du skaffar dig ett riktigt nätagg.
Du kan få en bra rekomendation på ett nätagg Här! Listan i sig uppdateras inte längre så finns en del nytt som borde finnas med men ger en brag grund. Forumet i övrigt är mycket bra för funderingar runt nätagg och dom har även Mycket bra tester på många nätagg.Ytterligare en lista finns Här! Denna är rekomendationer för DFI's brädor och dom skriver bla förljande:
"be especially careful to make sure that the +12V rail(s) offer a
Minimum of +12V@26A for Single Video Card Systems & +12V@34A for Dual Video Card (SLI) Systems."
December 24, 2002
drizzit wrote: Massa text...
Själv tgror jag inte att det är det som är problemet eftersom han sa att han hade problem med sitt 7600GS
Har kört 8800GT på noname 350w agg och dom har gått stabilt..
Kör just nu ett 9600GT, Q6600 m.m. på ett 300w agg visserligen med 19A på 12:an.. men ändå..
EDIT: Har iof ingen erfarenhet av aggen som talas om.. Min text gäller generellt som svar på att man måste ha 26A på 12:an..
November 13, 2003
Kollade nätagget på min flickväns dator, men det hade bara 14-15A i 12V så jag orkade inte ta mig tid till att byta. Men senare idag så ska jag få låna min polares Corsair VX550Watt och se om det nu funkar ordentligt med det.. om det inte är detta som är felet så vet jag inte vad jag tar mig till. :/
August 18, 2003
jonte_power wrote: Själv tgror jag inte att det är det som är problemet eftersom han sa att han hade problem med sitt 7600GS
Har kört 8800GT på noname 350w agg och dom har gått stabilt..
Kör just nu ett 9600GT, Q6600 m.m. på ett 300w agg visserligen med 19A på 12:an.. men ändå..EDIT: Har iof ingen erfarenhet av aggen som talas om.. Min text gäller generellt som svar på att man måste ha 26A på 12:an..
Jag menade inte att man till alla system måste ha just 26A la bara in den som ett litet exempel på att tex DFI i princip inte hjälper dig med "problem" om du inte har ett nätagg som följer deras rekomendationer. Hur som helst så är det en väldig skillnad på dina 19A och hans 15 eller 16. Systemet är uppenbarligen bara instabilt när han belastar det så han kanske hade klarat sig om han haft dom där sista 3-4A 😉
Kan självklar vara ett annat problem med men har du nu möjligheten att testa ett annat agg så är det ju enkelt att kolla. Det corsair agget ska inte ha några problem att driva ditt system så funkar det inte med det heller ber jag om ursäkt och har tyvärr ingen annan ide på vad som kan vara fel.
November 13, 2003
Okej. Får hoppas på att det är det som är problemet då.. För jag orkar inte sitta i blindo och inte veta vad som är fel. Det man kan räkna bort är väl i princip minne och CPU eftersom de klarade 8h torture i Prime95. Kan det ha något med spänningarna att göra? Eftersom Nvidias monitor visar röd färg på vissa spänningar och säger att de kan vara farliga för komponenterna.
Konstigt isf för det är orginalspänningarna jag kör på. Inget är klockat för närvarande.
Enligt Nvidia Monitor;
Busshastigheter:
CPU core: 2400 MHz
FSB 1066 (QDR) MHz
Memory: 801 MHz
SPP PCI-E: 2500MHz
MCP PCI-E: 2500MHz (RÖTT)
GPU Core (3D): 490 MHz
GPU Memory: 351 Mhz
Spänningar:
CPU: 1.325 V
Memory: 1.850 V
FSB: 1.2 V
HT (SPP-MCP): 1.2 V (RÖTT)
PCI-E: 1.25 V
nforce: 1.5 V (RÖTT)
AUX: 1.5 V
August 18, 2003
November 13, 2003
Okej. Nu har jag bytt nätagg till ett VX550, ställt upp minnena till 2.1V vilket står på Corsairs hemsida. Men fortfarande känns datorn laggig. Slängde igång torturetest, WMP 11 (musik), VLC med bild på skärm 2 (TVn) och BitComet samtidigt... detta började ju självklart lagga.. Men hur mkt ska datorn palla då? En fyrkärnig CPU ska ju klara många applikationer samtidigt.
Får vänta och se om graffet klarar 3Dmark06 och spel.. sen får jag väl vara nöjd :/
Är 2048Mb minne för lite för Vista?
January 12, 2007
Ska du köpa en i E8*00 serien köp för guds skull inte E8500 den kostar typ mycket mer än E8400 och vad skiljer det 160MHz? det är så hilma lätt att tjäna pengar bara på nån minut bara ställa in i bios att den ska gå i vadå 3.3GHz(om man nu vill vänta med att klocka men ändå har tjänat pengar på att inte ha köpt en E8500)
August 18, 2003
stonelake wrote: Okej. Nu har jag bytt nätagg till ett VX550, ställt upp minnena till 2.1V vilket står på Corsairs hemsida. Men fortfarande känns datorn laggig. Slängde igång torturetest, WMP 11 (musik), VLC med bild på skärm 2 (TVn) och BitComet samtidigt... detta började ju självklart lagga.. Men hur mkt ska datorn palla då? En fyrkärnig CPU ska ju klara många applikationer samtidigt.
Får vänta och se om graffet klarar 3Dmark06 och spel.. sen får jag väl vara nöjd :/
Tja är väl inte så konstigt att det laggar... men om du inte fick nån blue screen så går det ju frammåt iag 😉
December 24, 2002
stonelake wrote: Okej. Nu har jag bytt nätagg till ett VX550, ställt upp minnena till 2.1V vilket står på Corsairs hemsida. Men fortfarande känns datorn laggig. Slängde igång torturetest, WMP 11 (musik), VLC med bild på skärm 2 (TVn) och BitComet samtidigt... detta började ju självklart lagga.. Men hur mkt ska datorn palla då? En fyrkärnig CPU ska ju klara många applikationer samtidigt.
Asså om datorn laggar är det ju inget fel på den.. det beror på att den inte pallar trycket..
November 13, 2003
Memoryt ligger på 18%...
Men nu har det hänt nått skumt.. Ville tortera datorn lite genom att starta massor med applikationer igen. Enligt NvMonitor gick hårddiskens aktivitet upp till 100%... men sedan när jag stängde ner allt så låg den ändå kvar på 100% och HDDLEDen lyste för fullt.. Detta i ungefär 2 min efter att jag stängt av allt.. :S
Datorn fortsatte ju att vara seg tills det stod att HDDn inte jobbade längre.
2 Guest(s)