July 5, 2006
tja,
sitter på X1900XTX 1024mb ram ,3,2 ghz HT processor, precis köpt X1900XTX +ny skärm.
installerat senaste drivrutinerna , både testat ATi och OMEGA , nu till problemet.
jag ligger runt 20-30 FPS i BF2/2142 på medel/high ? vad beror detta på? har Clockat det men blir ingen skillnad , beror allt detta på at jag har för lite ram?
grafikkortet ligger också på 60 grader i windwos, är det normalt eller?
//Mvh Alex , hoppas ni kan hjälpa mig ...
February 1, 2003
Om processorn är en P4 så är den ingen större hit när en vanlig AMD/X2:a/Opteron spöar skiten ur den.
1GB Ram låter ju för mig lite idag men dom kan ju ha förbättrat sen BF2 som formligen älskade 2GB Ram. Framgår inte heller vilken upplösning du testat i eller vad och hur mycket du klockat även om jag gissar på att det är CPU:n som klockats.
Hade runt 80FPS som lägst i 1680x1050 med mitt gammla 7900GTO@GTX i BF2 med X2:an och 2GB Ram.
May 23, 2006
CL = Cas Latency
Det kan enkelt beskrivas som hur många klockpulser minnet behöver för att utföra en viss uppgift. Höjer du frekvensen(av klockpulser) så kan du behöva höja CL för att minnet ska "hänga med". Det finns en klistrad tråd lite längre upp med en bättre förklaring. Direktlänk:
https://www.nordichardware.se/.....01787.html
Elektrisk spänning är en av de grundläggande storheterna som behövs för att det ska gå en ström genom en krets. Det är en laddning som uppstår mellan två punkter, där den ena punkten har överskott på elektroner och den andra underskott. När dessa sammankopplas via t.ex. en glödlampa rusar elektronerna från överskottssidan(+) till underskottssidan(-). Strömmen som uppstår mäts i Ampere. Det är ett mått på elektroner som passerar en punkt i kretsen under ett kort tidsintervall. Laddningen(eller spänningen, som det heter) är ett mått på överskottet av elektroner och mäts i Volt.
T.ex. så har du 230 Volts (växel)spänning mellan de två ledningarna i ett vägguttag. Frekvensen kan man beskriva som "klockpulser per sekund". Dessa mäts i enheten Hertz(Hz). Frekvensen, f, är beroende av strömmen, I, som i sin tur är beroende av spänningen, U. Det medför att om man vill överklocka(höja frekvensen på) sin processor, minnen, FSB eller GPU, så måste man höja spänningen för att strömmen ska kunna öka. Det går oftast bra att höja frekvensen litegrann utan att höja spänningen. Men om du vill ha ett mätbart resultat så finns det inget annat sätt. Om minnet får för lite ström (I) så blir det instabilt och skickar konstiga signaler till datorn(CPU:n) som då stänger av sig för att förhindra skada. Dvs datorn hänger sig.
January 22, 2006
Du säger att graffet ligger på 60*C i windows uta ngt arbete?
Då kan det mycket väl vara värme problem? 60*C i windows är väll alldeles för högt? Testa dra igång ngt program som visar temperatuerna, starta sedan BF och lira typ 5-10 min tabba sedan snabbt och kolla vad temepen ligger på!
May 23, 2006
Det är (Tyvärr) helt normala temperaturer med ATI:s orginalfläktar och X19XX-serien. Ett grafikkort skiljer sig från övriga komponenter på det sättet att de klarar högre temperatur(ca 120 grader utan problem). Vill du få ner temperaturen och ljudnivån så rekommenderar jag Zalman VF900 VGA-kylare. Jag använder den till mitt XTX och hör den knappt när den går fullt(hela tiden). Idle temp på 42 grader. Windows temp 48 grader. Load: 70-80 grader Peakar på 90-93 grader har observerats via ATI-tools logg.
July 5, 2006
aa, va bra =) får väll inskaffa en sån också. är den svår att installer eller? hittils har jag bara bytt minnen sättit in nätagg & grafikkort, så lite kan jag .
aa, ok va bra då behöver jag inte vara orolig ^^ , såg att den tempen på Ati overdrive inte var röd så tyckte det inte borde vara problemet =)
tack så hemskt mycket för all hjälp igen =)
1 Guest(s)