October 13, 2001
hej..
Hjälper en kompis med att koppla in hans nya förstärkare. en Yamaha RX-V1500. Ska då koppla in datorn till den så man får ut 5 kanals ljud från dvd/divX filmerna man spelar upp från dator.
Så jag köpte en Coaxial kabel som jag gjorde till min dator med nFORCE2 ljudkortet. Men det visade sig att han har något Audigy kort antingen 1 eller 2. Iallafall 5 kanals kort. Men hans digitala spdif utgång är bara 3,5mm och inte en coaxial som jag hade.
vad gör man då?? FINNS DET någon omkopplare från digital 3,5mm propp till coaxial digital ??
såg att det fanns en I/O bricka på creative.com att köpa, men vet inte vilken affär som säljer det.
Någon som vet vad jag ska göra åt problemet ???
August 30, 2005
Du behöver bara en 3.5mm till RCA. Använd sedan den vita RCA kontakten till coax in på recievern. Ingen nödvändighet att använda någon adapter. Jag använder själv en sådan kabel och det funkar utan problem.
Och kom ihåg att Audigykorten INTE klarar DD on the fly. Du kommer enbart att få stereo om du inte skickar ut en kodad DD eller DTS signal.
August 30, 2005
Skillnad och skillnad... det funkar ju. En 3.5mm är ju egentligen inte heller digitalt men digitalt blir det i slutändan. Som sagt, det du behöver är en 3.5mm till RCA. http://www.netonnet.se/index.a.....?iid=62354
June 11, 2001
rico01 wrote: Det spelar ingen roll vilken 3.5mm du använder. Bara du har en RCA i andra änden och gör inställningarna korrekt.
Det stämmer ganska bra eftersom kabeln i sig bara är en koppartråd, så egenligen skulle en koppartråd fungera, men en kabel har förmodligen bättre isolering mot störningar.
October 13, 2001
jo, men tror säkert den "feta" är bättre också. Dessutom kostar förstärkaren strax över 6 lappar så om man lägger 200 mer på kabeln kan han nog göra då 😀 hehe. men men nu funkar det nog. ska testa mer.
har bara problem med vilka ACR FIlter man ska använda.. 0.70b eller den nya.
2 Guest(s)