October 16, 2003
Tjena!
Vilket ger bäst prestanda
1. 1 st 1024 MB (1 GB) corsair minne av viss modell
2. 2 st 512 mb (1 GB totalt) corsair minne av samma modell som ovan (satta i dual channel konfiguration)
Anledningen till att jag frågar är att jag skall köpa nytt minne, vilket är då bäst, en ensam dual channel modul på 1 GB eller 2 moduler på vardera 512 MB
Tacksam för svar!
MVH Rickard Persson
May 9, 2001
Dual betyder (fritt översatt) dubbel (eller två).
Man kan alltså inte utnyttja moderkortets Dual funktion med endast en minnesmodul.
Man måste alltså ha 2 st minnesmoduler.
Vill du ha 1 gig i minne och vill utnyttja Dual funktionen på moderkortet så köper du 2 st 512 megs minnen.
Dual funktionen sitter alltså på moderkortet, inte i minnet.
October 16, 2003
ok, men vilket är bäst ur prestanda, ingen som testat?
På corsairs hemsida rekommenderar dom 1 st 1024 MBs modul till det moderkort jag funderar på att köpa. (moderkortet stöder dual channel) så om 2*512 är bättre så borde dom väl rekommendera 2 st moduler istället för en eller?
MVH Rickar
May 20, 2002
jag har ett msi kort som stöder dual. har även ett Apacer 512mb 2700 cl2.5. jag vill uppgradera så billigt som möjligt, men ändå utnyttja moderkortets stöd för dual. kan jag då köpa ett likadant minne till, eller måsta jag köpa ett "kit" med 2x512? om jag köper en modul till, måste det vara samam märke, eller räcker det med samma mhz o cl?
June 11, 2001
marXos wrote: jag har ett msi kort som stöder dual. har även ett Apacer 512mb 2700 cl2.5. jag vill uppgradera så billigt som möjligt, men ändå utnyttja moderkortets stöd för dual. kan jag då köpa ett likadant minne till, eller måsta jag köpa ett "kit" med 2x512? om jag köper en modul till, måste det vara samam märke, eller räcker det med samma mhz o cl?
Om minnerna är samma märke, storlek, hastighet och CL så fungerar det klockrent, ända anledningen till att köpa ett paket med 2 minnen är man är säker på att det är exakt samma minnen och att ett paket kan vara billigare i kr/MB, men det kan även vara dyrare om man jämför med 2 separata minnen.
1 Guest(s)