February 23, 2004
Finns det något s939-moderkort som stödjer DDR2? Jag har ett DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D, nForce4 SLI, S939 idag och vill köpa mer minne snart. Dock känns det ju lite halvt kasst att jag inte kan använda DDR2 minnen på detta moderkort och DDR-minne kostar ju ungefär lika mycket som DDR2-minnen...
Ungefär hur stor prestandaskillnad är det mellan ett DDR PC3200 CL2 (400Mhz) och ett DDR2 PC5400 CL4 (667Mhz)? Har inte börjat klocka cpu och minne än, men tänkte göra det snart. Hur mycket kan man klocka upp ett par såna här (har ett sånt paket i burken nu):
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=302393
CPUn jag har är en AMD Athlon64 X2 3800+ S939.
May 23, 2006
Det finns tyvärr inga moderkort med socket 939 och DDR2. Anledningen är att minneskontrollern i socket 939 processorerna inte klarar DDR2.
Den goda nyheten är att du klarar dig bra med PC3200, så länge som de är prestanda-minnen. När de börjar släppa PC6400 minnen med CL3 till vettiga priser så kan du fundera på att uppgradera. Jag har inga erfarenheter av det minne som du refererar till. Men det går säkert bra att klocka till en 275 MHz. Ställ upp alla timings riktigt högt. Sedan höjer du frekvensen till önskat läge. Därefter sänker du timings stegvis, och kör memtest X86 emellan varje gång. minst en runda. När du hittat ett bra läge så avslutar du med memtest i några timmar.
1 Guest(s)