March 29, 2001
OK, låt oss ta följande exempel:
Säg att mitt kommande datorbygge är en ganska enkel och mager historia (= strömsnål processor, ingen överklockning, få utbyggnadskort & endast 1 hårddisk m.m.), och därför inte kommer att belasta nätaggregatet nämnvärt. Ett aggregat på 250-300W räcker alltså MER än väl, så egentligen behövs ingen kraftigare. Säg att jag inte destå mindre stoppar in ett klart överdimensionerat 400-500W aggregat.
Frågan: HUR påverkar detta elräkningen?
Drar nätaggregatet alltid 400-500W, oavsett den faktiska belastningen? Eller är datorns strömförbrukning alltid direkt relaterad till den faktiska belastningen - kanske i ovanstående fall endast 200-250W?
April 1, 2001
Om man har ett nätatt på 10 000W (lite overkill) och använder 100W, så betyder ju inte det att den ändå ligger och drar max ström om man säger så.
Om man har en dator som drar 300 eller 400W på sekundärsidan, alltså på 12Ven, så påverkar inte skilnade elräkningen så värst mycket ändå. Jag menar, el kostar inte såå hemskt mkt om man räknar på vad en dator kostar att ha igång.
Men skatter och sånt ligger priset på ca 50 öre/KWh. Säg att man då har en dator som drar 250W på primärsidan (alltså från vägguttaget) så ska man ha igång datorn i 4h för att komma upp i 50 öre el.
November 28, 2001
On 2002-02-18 21:40, Iceman wrote:
Om man har ett nätatt på 10 000W (lite overkill) och använder 100W, så betyder ju inte det att den ändå ligger och drar max ström om man säger så.Om man har en dator som drar 300 eller 400W på sekundärsidan, alltså på 12Ven, så påverkar inte skilnade elräkningen så värst mycket ändå. Jag menar, el kostar inte såå hemskt mkt om man räknar på vad en dator kostar att ha igång.
Men skatter och sånt ligger priset på ca 50 öre/KWh. Säg att man då har en dator som drar 250W på primärsidan (alltså från vägguttaget) så ska man ha igång datorn i 4h för att komma upp i 50 öre el.
Men ÖÖÖ skärmen är ju det som drar mäst va??
December 15, 2001
On 2002-02-18 22:05, daniel_xx2001 wrote:
Men ÖÖÖ skärmen är ju det som drar mäst va??
Om det var 1990 så...Men dagens skärmar är väldigt energisnåla och strålningsskyddade...
Har för mig att de inte drar mycket mer är runt 100W...Om inte mindre...Men de drar inte mer än nätagget iaf...
August 7, 2001
On 2002-02-19 18:17, EyEr0n wrote:
Om nätagget skulle dra sin fulla effekt hela tiden oavsett belastning, Vart skulle strömmen isåfall ta vägen? Det skulle bli värme utav resten, en hel j**la del värme oxå.
japp, å då hade det inte märkts på elräkningen ändå, eftersom att man inte behöver betala lika mycket för uppvärmingen av huset 🙂
March 29, 2001
Om nätagget skulle dra sin fulla effekt hela tiden oavsett belastning, Vart skulle strömmen isåfall ta vägen? Det skulle bli värme utav resten, en hel j**la del värme oxå.
Hehe. Ja, nu när du säger det så, och vid närmare eftertanke, så säger det måhända sig självt att nätagget rimligtvis inte kan dra på full gas oavsett belastning.
Tack för alla svaren i alla fall.
July 18, 2001
Köpte en elmätare på clasohlson för att kolla hur mkt bla datorn drog.
Kom fram till att min burk med följande komponenter drar ca 35W, och att min Nokia 446PRO 19" skärm drar ca 40W.. 75W totalt.
Abit BH6
Celeron566@876
GF3 Ti200
Plextor32X CD
Plextor 16X CDR
Nätkort
TVkort
Ljudkort
"Största effekten drar den ju precis när du startar datorn, drar säker flera gånger mer. "
Just när man slår på skärmen drar det ca 300W, 190W när man slår på datorn, det håller i sig i ca 1 sekund så det är obetydligt för elkonsumtionen.
Vad jag inte förstår är varför folk köper 450/550W nätagg? Vilka komponenter behöver så mkt? Nån som vet?
Kan tillägga att jag tyckte siffrorna var väldigt mysko, men jag dubbelkollade med en 25W lampa och en 40W lampa, och mätaren visade helt korrekt.
[ Detta Inlägg ändrades av: mhe den 2002-02-21 00:09 ]
January 30, 2001
December 28, 2001
April 1, 2001
On 2002-02-21 00:08, mhe wrote:
Köpte en elmätare på clasohlson för att kolla hur mkt bla datorn drog.Kom fram till att min burk med följande komponenter drar ca 35W, och att min Nokia 446PRO 19" skärm drar ca 40W.. 75W totalt.
Abit BH6
Celeron566@876
GF3 Ti200
Plextor32X CD
Plextor 16X CDR
Nätkort
TVkort
Ljudkort"Största effekten drar den ju precis när du startar datorn, drar säker flera gånger mer. "
Just när man slår på skärmen drar det ca 300W, 190W när man slår på datorn, det håller i sig i ca 1 sekund så det är obetydligt för elkonsumtionen.
Vad jag inte förstår är varför folk köper 450/550W nätagg? Vilka komponenter behöver så mkt? Nån som vet?
Kan tillägga att jag tyckte siffrorna var väldigt mysko, men jag dubbelkollade med en 25W lampa och en 40W lampa, och mätaren visade helt korrekt.
Och för att mäta effekt, så måste du veta strömmen, och för att veta den så måste du mäta ström med ditt instrument, och när man mäter ström så måste man mäta i serie, vilket beryder att du får använda ett instrument mellan datorn och vägguttaget. Och av nån anledning så har jag en känsla av att du inte har gjort så när du har mätt?
March 29, 2001
On 2002-02-21 00:08, mhe wrote:
Anledningen är den samma, som när en del köper kraftigt överdimensionerade CPU-flänsar TROTS att de kanske inte alls sysslar med överklockningar. Tack vare överkapaciteten, skapar man nämligen utrymme för att kunna byta ut kylfläkten mot en långsammare, och därmed tystare variant. Det handlar om decibel, kort sagt.
Å andra sidan: För dem som gillar att överklocka sina system så mycket så möjligt, är ett verkligt kraftfullt nätagg alltid en bra bas att bygga på. Ett tredje skäl är förstås ifall man verkligen vill proppa sin fulltowerlåda absolut full med 5.25 enheter, hårddiskar och PCI-kort m.m.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-02-24 14:48 ]
December 23, 2000
Med ett väl tilltaget nätagg är det lättare att få en stabil spänning också, vilket jag ser som största oraken att välja ett kraftigare nätagg (för oss överklockare).
Värme utav resten, givetvis, men vad blir det av strömmen vi skickar in "normalt" då? Blir la värme det också, det mesta iaf, eller ja allt om man ska tänka fysiskt tror jag 😀 Inte min överlägset starkaset bit, men enligt energi-principen tycker jag nog att allt borde bli värme i slutändan.
2 Guest(s)