February 13, 2006
Fråga från en novis inom området.
Jag undrar vad det betyder när jag inte kan packa upp en fil och det kommer upp ett felmeddelande "NTFS-files does not support files larger than 4G".
Vad kan jag göra åt detta? Har det och göra med att det är en extern hårddisk?
Tack på förhand
April 23, 2003
Det låter konstigt då filsystemet NTFS klarar av rejält stora filer (flera PB). 4GB är filer dock begränsade till i FAT32. Om du nu faktiskt har FAT32 som filsystem på partitionen du använder, kan du starta cmd genom kör och skriva in:
convert x: /fs:ntfs
(byt ut x till korrekt enhet)
Det kommer att konverta enheten från FAT32 (om den nu är det) till NTFS vid nästa omstart.
February 21, 2003
är du säker på att du citerar ditt os korrekt?
står det inte fat32 (och nåt om att ntfs är lösningen?)
eller har du ändrat blocksize under formatering av ntfs filsystemet (vet inte om det påverkar, men ett ext 2 har ju begränsningar på olika blocksizes)
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
June 11, 2001
Det där låter väldigt konstigt då jag har packat upp filer på 10-tal GB, både på FAT32 och NTFS, däremot så måste din swapfil ha ett sammanhängande område på minst 3GB för att det skall gå att packa upp.
Sedan så måste den partition du packar upp till ha minst 3/4 av filstorleken i ett sammanhängande ledigt block om filen är större än 2 GB.
April 23, 2003
gatsmart wrote: Så här står det ordagrannt:
Write Error: Only NTFS file system supports files larger than 4 GBPOE: Testade att göra så som du sa men då kom det upp att jag skulle fylla i en ny enhet. Skriver jag bara in den enheten som jag vill då, i mitt fall I?
Det skulle jagtro, hur som helst är det lätt att ändra enhetsbokstav senare om det skulle krångla.
1 Guest(s)