Fråga ang Raid5|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga ang Raid5
zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 22, 2008 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att köpa 3 st 500gb hdd:s & använda dessa i Raid5...
Om jag nu har Raid5 med dessa Hdd:s på ich9r kontrollern, går det fortfarande att köra icke Raid samtidigt på kontrollern? Dum fråga kanske, men har aldrig använt Raid & blir nu tvungen att använda dito.

Fler frågor:
3 st 500gb i Raid5 blir 1tb?
En hdd går sönder, då är det bara att byta ut den trasiga hdd:n & all information återskapas automatiskt?
Måste det absolut vara samma märke till den återskapade hdd:n? (T.ex: Om inte samma märke finns att köpa längre.)

Tacksam för svar. :bok:

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1181763
February 22, 2008 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

köper du en ny HDD så kan du nog klara dig många år framåt. men dem som har varit i produktion under flera år ska du undvika.

ser att du fått tag i en 8400! grattis 😉

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1181777
February 22, 2008 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska gå för på mitt AW9D-MAX så har jag 8sta platser(Inklusive en e-sata)

Och vad jag vet kan jag bara köra raid 0,1,10,JBOD på mina fyra första platser. och kör avanligt på dom resterande.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1181803
February 22, 2008 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Funderar på att köpa 3 st 500gb hdd:s & använda dessa i Raid5...
Om jag nu har Raid5 med dessa Hdd:s på ich9r kontrollern, går det fortfarande att köra icke Raid samtidigt på kontrollern? Dum fråga kanske, men har aldrig använt Raid & blir nu tvungen att använda dito.

Fler frågor:
3 st 500gb i Raid5 blir 1tb?
En hdd går sönder, då är det bara att byta ut den trasiga hdd:n & all information återskapas automatiskt?
Måste det absolut vara samma märke till den återskapade hdd:n? (T.ex: Om inte samma märke finns att köpa längre.)

Tacksam för svar. :bok:

ja, du kan köra icke-raid med andra diskar på kontrollern. Dessutom har väl Intel Matrix-raid som innebär du kan köra en raid-nivå på en del av disken och en annan raid-nivå på en annan del. Vet inte om det gäller raid-5 också dock.

Ja, det blir 1 TB.
Ja, det är bara byta ut den mot vilken modell som helst som är lika stor eller större. Det kan bli lite performanceproblem, men så länge du byter mot snabbare så går det bra.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1181867
February 23, 2008 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: ja, du kan köra icke-raid med andra diskar på kontrollern. Dessutom har väl Intel Matrix-raid som innebär du kan köra en raid-nivå på en del av disken och en annan raid-nivå på en annan del. Vet inte om det gäller raid-5 också dock.

Ja, det blir 1 TB.
Ja, det är bara byta ut den mot vilken modell som helst som är lika stor eller större. Det kan bli lite performanceproblem, men så länge du byter mot snabbare så går det bra.

Då fick man det bekräftat, stort tack för ditt svar!
Skall läsa lite mer om Matrix-raid, nu när du nämner det.

nvidiaamd wrote: ser att du fått tag i en 8400! grattis

Köpte den direkt när jag såg den på komplett. Det blev en oerhörd stor prestandaskillnad jämfört med min gamla amd 3000+. Överklockar riktigt bra också... 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1181868
February 23, 2008 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

skillanden mellan 8400 o 3000+ r som en sköldpadda o en raket 😀

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1181893
February 23, 2008 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: skillanden mellan 8400 o 3000+ r som en sköldpadda o en raket 😀

Jag tror skillnaden är större 😉

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189404
April 17, 2008 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Har läst ganska mycket om Raid 5, men en fråga har jag inte fått svar på. Frågan lyder: Ifall en HDD går sönder, hur vet man vilken av dem?
Risken finns ju att man byter ut fel HDD och då ligger man illa till. 😕

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1189406
April 17, 2008 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Den säger till vid uppstarten vilken disk i raiden som gett upp, har jag för mig.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1189407
April 17, 2008 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att många raidkontrollers säger till att en hårddisk har gått sönder.. Och du får vilken modell som det är.. Har du samma modell på alla kan det bli knepigt att lista ut vilken det är..

Intel Matrix Consol kan man klicka på disken och få fram serienummer. Då är det lättare.. Jag vet inte om man får fram detta i RAID-menyn som kommer när man bootar (strax efter posten) datorn.. Och jag vill inte heller starta om servern och kolla..

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1189479
April 17, 2008 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast man får ju veta vilken disk i ordningen det är, så det är bara att hålla tungan rätt i mun och inte ändra på kablarna för ofta. 😀

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189491
April 17, 2008 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Problemet är att många raidkontrollers säger till att en hårddisk har gått sönder.. Och du får vilken modell som det är.. Har du samma modell på alla kan det bli knepigt att lista ut vilken det är..

Intel Matrix Consol kan man klicka på disken och få fram serienummer. Då är det lättare.. Jag vet inte om man får fram detta i RAID-menyn som kommer när man bootar (strax efter posten) datorn.. Och jag vill inte heller starta om servern och kolla..

Nej, nej behövs inga omstarter. 🙂
Fin server förresten (Om du är samma person som på minhembio.com). Köpte också en Chieftec backplane för min framtida Raid 5 konfiguration... Satsar nog på WD:s diskar som är speciellt anpassade för Raid-system, så slipper man problem med att disken hoppar ur "arrayen"...

Man tycker ju att det borde finnas enklare sätt att se när en disk gett upp. T.ex att led lampan blinkar eller liknande...

jonte_power
Member
Medlem
1189526
April 18, 2008 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Nej, nej behövs inga omstarter. 🙂
Fin server förresten (Om du är samma person som på minhembio.com). Köpte också en Chieftec backplane för min framtida Raid 5 konfiguration... Satsar nog på WD:s diskar som är speciellt anpassade för Raid-system, så slipper man problem med att disken hoppar ur "arrayen"...

Man tycker ju att det borde finnas enklare sätt att se när en disk gett upp. T.ex att led lampan blinkar eller liknande...

Japp, samma som på minhembio.com.. Tack för komplimangerna.
Såg du min gamla server jag hade i garderoben? 😀

Asså, i mitt fall, slocknar lampan (eller blir röd) när en disk ger upp.. Så jag har inte samma bekymmer. Men om man har diskarna utan backplane måste man alltså kolla serienummer för att få reda på vilken som är vilken.. Detta gör man via Intel Matrix Console (som är ett windows program). Det jag menar är, om man väljer att INTE installera detta program. Kan man kanske se serienummret i reaid-menyn i posten.. Den sista meningen är dock inte bekräftad eftersom jag inte vill starta om servern och kolla..

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189538
April 18, 2008 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Japp, samma som på minhembio.com.. Tack för komplimangerna.
Såg du min gamla server jag hade i garderoben? 😀

Asså, i mitt fall, slocknar lampan (eller blir röd) när en disk ger upp.. Så jag har inte samma bekymmer. Men om man har diskarna utan backplane måste man alltså kolla serienummer för att få reda på vilken som är vilken.. Detta gör man via Intel Matrix Console (som är ett windows program). Det jag menar är, om man väljer att INTE installera detta program. Kan man kanske se serienummret i reaid-menyn i posten.. Den sista meningen är dock inte bekräftad eftersom jag inte vill starta om servern och kolla..

Blir det inte ganska varmt att ha servern i garderoben? 😎
Trevligt, underlättar ju en hel del & det blir betydligt smidigare med backplane, snyggt blir det också. Enda nackdelen är ljudnivån på fläkten...

Maxstorleken på en Raid array är ju 2 tb, undrar om det endast gäller 32 bitars OS?

jonte_power
Member
Medlem
1189548
April 18, 2008 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeth wrote: Blir det inte ganska varmt att ha servern i garderoben? 😎
Trevligt, underlättar ju en hel del & det blir betydligt smidigare med backplane, snyggt blir det också. Enda nackdelen är ljudnivån på fläkten...

Maxstorleken på en Raid array är ju 2 tb, undrar om det endast gäller 32 bitars OS?

Min array är över 2tb kan jag tala om.. och jag var tvungen att ställa in något i diskhanteraren.. kommer inte ihåg vad.. men det är bara att googla lite..

Varmt, ja.. det blir det väl.. men diskarna är ända svalare än i min stationära.. eftersom dessa har fläktar som blåser.. tempen ligger väl på ca 25-30c där luften dras in i chassit.. Skit samma.. har ju raid så om en disk pajjar är det bara att byta.. bättre det än att höra ljudet konstant.. Folk lägger ner flera tusen på att få en tyst dator.. jag lägger dessa tusen på att byta ut diskarna när dom väl går sönder.. har f ö fortfarande samma garantier på dem.. och håller dem mer än 1-2år är jag nöjd.. för då är det ändå dags för större diskar..

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189566
April 18, 2008 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar som att 2 tb begränsningen endast gäller om man har arrayen som boot-disk p.g.a OS & Bios begränsning.
-Då är det lugna puckar! Gäller bara att sluta snåla & köpa diskarna någon gång...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 201
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL