January 21, 2003
Funderar på att köpa 3 st 500gb hdd:s & använda dessa i Raid5...
Om jag nu har Raid5 med dessa Hdd:s på ich9r kontrollern, går det fortfarande att köra icke Raid samtidigt på kontrollern? Dum fråga kanske, men har aldrig använt Raid & blir nu tvungen att använda dito.
Fler frågor:
3 st 500gb i Raid5 blir 1tb?
En hdd går sönder, då är det bara att byta ut den trasiga hdd:n & all information återskapas automatiskt?
Måste det absolut vara samma märke till den återskapade hdd:n? (T.ex: Om inte samma märke finns att köpa längre.)
Tacksam för svar. :bok:
August 7, 2003
Zeth wrote: Funderar på att köpa 3 st 500gb hdd:s & använda dessa i Raid5...
Om jag nu har Raid5 med dessa Hdd:s på ich9r kontrollern, går det fortfarande att köra icke Raid samtidigt på kontrollern? Dum fråga kanske, men har aldrig använt Raid & blir nu tvungen att använda dito.Fler frågor:
3 st 500gb i Raid5 blir 1tb?
En hdd går sönder, då är det bara att byta ut den trasiga hdd:n & all information återskapas automatiskt?
Måste det absolut vara samma märke till den återskapade hdd:n? (T.ex: Om inte samma märke finns att köpa längre.)Tacksam för svar. :bok:
ja, du kan köra icke-raid med andra diskar på kontrollern. Dessutom har väl Intel Matrix-raid som innebär du kan köra en raid-nivå på en del av disken och en annan raid-nivå på en annan del. Vet inte om det gäller raid-5 också dock.
Ja, det blir 1 TB.
Ja, det är bara byta ut den mot vilken modell som helst som är lika stor eller större. Det kan bli lite performanceproblem, men så länge du byter mot snabbare så går det bra.
January 21, 2003
Laglorden wrote: ja, du kan köra icke-raid med andra diskar på kontrollern. Dessutom har väl Intel Matrix-raid som innebär du kan köra en raid-nivå på en del av disken och en annan raid-nivå på en annan del. Vet inte om det gäller raid-5 också dock.
Ja, det blir 1 TB.
Ja, det är bara byta ut den mot vilken modell som helst som är lika stor eller större. Det kan bli lite performanceproblem, men så länge du byter mot snabbare så går det bra.
Då fick man det bekräftat, stort tack för ditt svar!
Skall läsa lite mer om Matrix-raid, nu när du nämner det.
nvidiaamd wrote: ser att du fått tag i en 8400! grattis
Köpte den direkt när jag såg den på komplett. Det blev en oerhörd stor prestandaskillnad jämfört med min gamla amd 3000+. Överklockar riktigt bra också... 🙂
December 24, 2002
Problemet är att många raidkontrollers säger till att en hårddisk har gått sönder.. Och du får vilken modell som det är.. Har du samma modell på alla kan det bli knepigt att lista ut vilken det är..
Intel Matrix Consol kan man klicka på disken och få fram serienummer. Då är det lättare.. Jag vet inte om man får fram detta i RAID-menyn som kommer när man bootar (strax efter posten) datorn.. Och jag vill inte heller starta om servern och kolla..
January 21, 2003
jonte_power wrote: Problemet är att många raidkontrollers säger till att en hårddisk har gått sönder.. Och du får vilken modell som det är.. Har du samma modell på alla kan det bli knepigt att lista ut vilken det är..
Intel Matrix Consol kan man klicka på disken och få fram serienummer. Då är det lättare.. Jag vet inte om man får fram detta i RAID-menyn som kommer när man bootar (strax efter posten) datorn.. Och jag vill inte heller starta om servern och kolla..
Nej, nej behövs inga omstarter. 🙂
Fin server förresten (Om du är samma person som på minhembio.com). Köpte också en Chieftec backplane för min framtida Raid 5 konfiguration... Satsar nog på WD:s diskar som är speciellt anpassade för Raid-system, så slipper man problem med att disken hoppar ur "arrayen"...
Man tycker ju att det borde finnas enklare sätt att se när en disk gett upp. T.ex att led lampan blinkar eller liknande...
December 24, 2002
Zeth wrote: Nej, nej behövs inga omstarter. 🙂
Fin server förresten (Om du är samma person som på minhembio.com). Köpte också en Chieftec backplane för min framtida Raid 5 konfiguration... Satsar nog på WD:s diskar som är speciellt anpassade för Raid-system, så slipper man problem med att disken hoppar ur "arrayen"...Man tycker ju att det borde finnas enklare sätt att se när en disk gett upp. T.ex att led lampan blinkar eller liknande...
Japp, samma som på minhembio.com.. Tack för komplimangerna.
Såg du min gamla server jag hade i garderoben? 😀
Asså, i mitt fall, slocknar lampan (eller blir röd) när en disk ger upp.. Så jag har inte samma bekymmer. Men om man har diskarna utan backplane måste man alltså kolla serienummer för att få reda på vilken som är vilken.. Detta gör man via Intel Matrix Console (som är ett windows program). Det jag menar är, om man väljer att INTE installera detta program. Kan man kanske se serienummret i reaid-menyn i posten.. Den sista meningen är dock inte bekräftad eftersom jag inte vill starta om servern och kolla..
January 21, 2003
jonte_power wrote: Japp, samma som på minhembio.com.. Tack för komplimangerna.
Såg du min gamla server jag hade i garderoben? 😀Asså, i mitt fall, slocknar lampan (eller blir röd) när en disk ger upp.. Så jag har inte samma bekymmer. Men om man har diskarna utan backplane måste man alltså kolla serienummer för att få reda på vilken som är vilken.. Detta gör man via Intel Matrix Console (som är ett windows program). Det jag menar är, om man väljer att INTE installera detta program. Kan man kanske se serienummret i reaid-menyn i posten.. Den sista meningen är dock inte bekräftad eftersom jag inte vill starta om servern och kolla..
Blir det inte ganska varmt att ha servern i garderoben? 😎
Trevligt, underlättar ju en hel del & det blir betydligt smidigare med backplane, snyggt blir det också. Enda nackdelen är ljudnivån på fläkten...
Maxstorleken på en Raid array är ju 2 tb, undrar om det endast gäller 32 bitars OS?
December 24, 2002
Zeth wrote: Blir det inte ganska varmt att ha servern i garderoben? 😎
Trevligt, underlättar ju en hel del & det blir betydligt smidigare med backplane, snyggt blir det också. Enda nackdelen är ljudnivån på fläkten...Maxstorleken på en Raid array är ju 2 tb, undrar om det endast gäller 32 bitars OS?
Min array är över 2tb kan jag tala om.. och jag var tvungen att ställa in något i diskhanteraren.. kommer inte ihåg vad.. men det är bara att googla lite..
Varmt, ja.. det blir det väl.. men diskarna är ända svalare än i min stationära.. eftersom dessa har fläktar som blåser.. tempen ligger väl på ca 25-30c där luften dras in i chassit.. Skit samma.. har ju raid så om en disk pajjar är det bara att byta.. bättre det än att höra ljudet konstant.. Folk lägger ner flera tusen på att få en tyst dator.. jag lägger dessa tusen på att byta ut diskarna när dom väl går sönder.. har f ö fortfarande samma garantier på dem.. och håller dem mer än 1-2år är jag nöjd.. för då är det ändå dags för större diskar..
1 Guest(s)