[fråga] Ånger rätt och omdömen kring Pantheon A42 ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[fråga] Ånger rätt och omdömen kring Pantheon A42 ?
Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 13, 2008 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis beställt följande TV efter läst en del om den,

det jag oroar mig mest för är döda pixlar, vilket är något jag stör mig otroligt på om det finns på en skärm.

pixel garantin hos zepto är väl inte den bästa, utan finns det några i mitten eller bara enstaka så gäller inte den garantin.

då frågar jag mig själv.... det är 14 dagars ångerrätt, kan man ångra köpet utan direkt anledning ? jag vill verkligen inte ha en lcd skärm med pixel fel och visst kanske får betala frakten ? men det kan jag leva med.

sen så är det välkommet med omdömen om TVn om några har den, har läst massor men alltid trevligt med mer.

best regards, pole

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1202956
September 13, 2008 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte ha någon anledning annat än att du är besviken.

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1202957
September 13, 2008 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har ju ångerrätt så det är bara ångra köpet, ska väl egentligen inte behövs någon anledning, förutom att du ångrar dig.

Total pixelgarantin är det väl inte många som har, Samsung och Sony är väl de enda som har det tror jag. Resten byter ut/reparerar tvn om pixlarna är tillräckligt många eller sitter på "rätt" ställen.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1202958
September 13, 2008 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

låter ju bra, då är det ganska fail proof.

jag blir mkt besviken om jag packar upp en skärm med pixelfel.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1202976
September 14, 2008 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade inga pixelfel på min iaf... 😉

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203010
September 15, 2008 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

vad tycker du om den då ? 🙂

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203036
September 15, 2008 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Funkar helt ok via hdmi från datorn.

Är däremot besviken på bilden jag får via antennen. Jag har precis flyttat in i lägenhet och får massa kanaler via anten-utagetn. Antar att det är kabel-tv eller något. (?) Mycket möjligt att det är den signalen som är dålig alt. att den inbygga boxern är dålig. Det märkliga är att TVn inte tar det som digital-tv utan som analogt...

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203073
September 16, 2008 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Funkar helt ok via hdmi från datorn.

Är däremot besviken på bilden jag får via antennen. Jag har precis flyttat in i lägenhet och får massa kanaler via anten-utagetn. Antar att det är kabel-tv eller något. (?) Mycket möjligt att det är den signalen som är dålig alt. att den inbygga boxern är dålig. Det märkliga är att TVn inte tar det som digital-tv utan som analogt...

har läst en del om att den har svårt att hantera PAL sändningar analogt, och det är nog som du säger, även om vi sänder digitalt överallt så tar nog många lägenhetshus mot signalerna digitalt men skickar ut det till lägenheterna analogt, iaf så är det så i mitt hus.

sen har också flera nämnt att den inbyggda DBT boxen är rätt kass, och att du kan få bättre bild via en extern.

men som sagt detta är vad jag läst mig till, och kommer testa detta när jag får TVn, vilket är runt 11-12/10 enligt orderbekräftelsen, suck för långa leveranstider, men till det priset ska man väl inte klaga antar jag.

best regards, pole

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203207
September 18, 2008 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha det är så de gör. Ok har som sagt inte haft möjlighet att test den inbyggda digitalboxen. Men som jag sa är bilden från dator via hdmi super. Det ända problemet med den är väll att man skulle vilja kunna ha olika bildinställningar för TV och dator. Men men, man kan inte få allt. Speciellt inte för 7000 kr! För det priset är jag supernöjd!

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1203218
September 18, 2008 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

panasonic 42PX80 xD

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203247
September 19, 2008 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Det ända problemet med den är väll att man skulle vilja kunna ha olika bildinställningar för TV och dator.

Nu hänger jag inte riktigt med ? du matar ju TVn med upplösningen du själv bestämmer på datorn.

eller vilka bildinställningar tänker du på ?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1203252
September 19, 2008 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: Nu hänger jag inte riktigt med ? du matar ju TVn med upplösningen du själv bestämmer på datorn.

eller vilka bildinställningar tänker du på ?

Bildinställningar så som kontrast, ljusstyrka m.m. antar jag.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203266
September 19, 2008 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

det går också att ställa in med mjukvaran på datorn via Nview eller motsvarande om man har ATI/AMD.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1203640
September 26, 2008 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

TVn kom tidigare än beräknat, inga döda pixlar som tur är! hade varit surt att returnera TVn.

Själva TVn tycker jag är fantastiskt bra om man ser till priset, 5600kr+600kr frakt för en FullHD tv.

Bilden vid vanliga PAL sändingar är väl sådär, men nu har jag väldigt dåliga kablar som inte är skärmade särskilt bra, utan rör man lite så försämras bilden (ska fixa nya), vad jag läst bland användare och recensioner så är det en nackdel de påpekar.

men lets face it, köper man en HD tv på över 32" och som denna 42" och tänker se på vanliga sketna svenska PAL signaler får man lite skylla sig själv.

När det kommer till PS3:an och gaming, samt Datorn och HD material, även blueray skivor så är det precis vad denna TV är gjord för.

1920x1080 är underbar upplösning från datorn, samt att bilden är suverän när man ser på HD material eller spelar spel från PS3:an

utgångar och ingångar är det rikligt med, 2 HDMI är skönt (hade bara 1 på min gamla 32") så nu kan ps3:an och datorn vara inkopplat samtidigt, och boxen via component kablar.

Med tanke på priset, och tvn man får, så kan man verkligen inte klaga på nånting, väggfästet ser bra ut, och designen är riktigt snygg. Det finns bättre TV apparater där ute, men de kostar bra mkt mer.

best regards, pole

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 517
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL