October 16, 2003
Hejsan!
Har nyligen köpt ett ASUS P4C800-E Deluxe moderkort som stödjer 400mhz DDR.
Frågan är nu om man kan köpa sådana här:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL
o få dom att köra i de 550 mhz som dom e speccade till. Eller blir d bättre av att överklocka 400 mhz corsair minnen?
/Rickard
June 7, 2005
January 22, 2004
June 7, 2005
Njae snarare på 275*15=4125Mhz
Med 1:1 Menar jag att cpun och ramet kör synkat i samma hastighet, brukar ge bäst prestanda. För att du då ska dra maximal nytta av ramet ska det helst köras till ramens max spec och 1:1.
Som nämnts ovan kommer din cpu då köra på 4125Mhz om den ska köras 1:1 med ramet.
January 22, 2004
October 16, 2003
hmm hänger inte riktigt med i ert snack, men är det möjligt för mig att köpa sådana minnen 550 mhz....och isf hur går jag tillväga:
hur mycket måste jag klocka min 3.0 ghz för att få 1:1 ratio mellan cpu o minne?
(e inte så haj på överklockning som ni kanske märker)
MVH Rickard
June 7, 2005
Du kan köpa de corsair ramen om du vill. Men för att du ska använda de till dess fulla potential så ska processorn och ramet köras i 1:1 FSB. Dvs de ska köra i samma frekvens emellan varandra.
Ramen du visa är ddr550mhz dvs de körs i 275Mhz, och som jag nämnde ovan, för att de ska köras till sin fulla potiential ska de helst köras i 1:1.
Din processor var en 3,0Ghz processor. Dvs den körs med 200mhz fsb samt en multiplier på 15. Du får fram klockfrekvensen på din processor genom att ta 15*200=3000Mhz.
Som jag nämnde ovan så använder ramen till dess fulla potential om du kör 1:1 Dvs Ramen ska köras i 275Mhz FSB och processorn likamed. Detta betyder att för att köra ramen till dess max potential ska du klocka din processor till 275*15 = 4125Mhz. Och såvida du inte kan klara det hade jag hellre försökt backa ner ett steg på ramen. Köpa antingen ddr500 eller ddr450 ram istället.
Och för att slutligen svara på frågan, ja du kan köpa såna minnen och använda de. Dock är det osäkert om du kan som sagt, använda de till dess fulla potential.
February 3, 2003
Unit01: Bara för att minnet är specificerat för 275mhz betyder det inte att det är LÅST till den hastigheten. Han kan köra dom minnena i 1:1 i 200mhz om han så vill.
btw att köra divider så du får en högre minnesklock ger mer prestanda i dom flesta fall. Där minnena och chipset klockar längre än CPU.
Om inte annat så kan det vara bra minnen att ha ifall han bestämmer sig för att börja med överklockning seriöst, annars tror jag att det hade varit bättre med ett par billigare lite slöare minnen
June 7, 2005
LorD_Kvadd wrote: Unit01: Bara för att minnet är specificerat för 275mhz betyder det inte att det är LÅST till den hastigheten. Han kan köra dom minnena i 1:1 i 200mhz om han så vill.
btw att köra divider så du får en högre minnesklock ger mer prestanda i dom flesta fall. Där minnena och chipset klockar längre än CPU.
Om inte annat så kan det vara bra minnen att ha ifall han bestämmer sig för att börja med överklockning seriöst, annars tror jag att det hade varit bättre med ett par billigare lite slöare minnen
Jag skrev potential så många gånger i posten att jag började skriva fel på ordet, trodde folk skulle fatta vad ordet potential betyder vid det här laget men jag tog miste tydligen.
Att köra divider ger inte mer prestanda i många fall som jag har sett. Även om personen kan köra 5/6 eller 3/4 i detta fallet.
February 3, 2003
Unit01 wrote: [quote=LorD_Kvadd]Unit01: Bara för att minnet är specificerat för 275mhz betyder det inte att det är LÅST till den hastigheten. Han kan köra dom minnena i 1:1 i 200mhz om han så vill.
Jag skrev potential så många gånger i posten att jag började skriva fel på ordet, trodde folk skulle fatta vad ordet potential betyder vid det här laget men jag tog miste tydligen.
Att köra divider ger inte mer prestanda i många fall som jag har sett. Även om personen kan köra 5/6 eller 3/4 i detta fallet.
Ja du tog miste.
Och jag undrar vilka system du kollade på då. För Prescottarna jag har sett på Xtremesystems som kör 3/6 har fått en helvetes fin minnesbandbredd. Anledningen till att dom kör det är att dom ville maxa ur sina DDR2 minnen.
Dividers gör ingen/sämre prestanda på dom äldre systemen. Speciellt AXP.
1 Guest(s)