January 27, 2002
Hej!
Jag är med i en grupp som driver och utvecklar 2-4 st flygsimulatorer av J35 Draken och AJS37 Viggen. Vår mest utvecklade simulator, Drakensimulatorn, har tre projektorer för framåtvy/sidovyer och en projektor för bakåtvy som ses genom backspeglarna. Mjukvaran som presenterar det visuella har stöd för att presentera olika vyer i separata Windows-fönster. Vi har dubbla grafikkort för att kunna ha fem skärmutgångar, fyra för det visuella och en för skrivbordet. Den för skrivbordet sitter på det sekundära grafikkortet, medan de fyra första sitter på det snabba grafikkortet.
En fundering som jag har är: Om jag drar ut ett fönster från simulatorn (med 3d-grafik i alltså) till skrivbordsskärmen som körs genom det sekundära grafikkortet, så fungerar det utan strul. Men vad är det som renderar bilden? Är det ändå det primära grafikkortet som renderar den, eller finns det prestanda att vinna genom att köpa ett vassare sekundärt grafikkort? Själv tror jag på det första, men jag vill vara säker.
Mvh,
Niclas
January 9, 2004
Jag tror (vet ej) att all rendering sker på det primära grafikkortet. det sekundera bara skapar "fler portar" att koppla in skärmar till.
Coolt att göra en flygsimulator! Är det ett ideellt projekt eller är det något annat? Vore grymt coolt att testa.
vad kör ni för GPUer idag?
January 27, 2002
Det tror jag också. Annars skulle det vara lite för bra för att vara sant då programmet inte stöder multi-GPU men om en vy körs på en annan GPU bara för att man flyttar den till en annan skärm så skulle man ju kunna få det att bli multi-GPU. Känns inte riktigt rätt.
Det är ett ideellt utvecklingsprojekt på så sätt att vi som utvecklar gör det på fritiden utan ersättning. Det drivs dock genom ett företag och vi tar emot kunder på simulatorerna för att kunna få in pengar till vidareutveckling. Instruktörerna som kör med kunder är de enda som får lön.
Idag sitter det ett GTX 580 för visulatorn och något annat för skrivbordsskärmen. En annan klenare dator kör radarbilden.
January 27, 2002
Grunden i simulatorn är Flight Simulator X. Vi kör även en vidareutvecklad version av FSX kallad Prepar3D. Den har tagits fram av Lockheed Martin och är alltså inriktad på riktiga simulatorer. För det mesta kör vi dock fortfarande FSX då Prepar3D lider av vissa barnsjukdomar.
Till det så har vi en egen Drakenmodell för att få till Drakens aerodynamik, utseende och ljud. Vi har också massvis med egna scenarier för att få till Sveriges flottiljer, flygbaser, vägbaser, detaljerade städer osv. För att simulera själva systemen som piloten jobbar med så har vi utvecklat egna program som kommunicerar med FSX/Prepar3D och påverkar det på olika sätt. Vi har externa program för radar, navigationssystem, landningssystem och styrautomat (autopilot). Fler system är på gång.
Allt detta gäller Drakensimulatorn. Viggensimulatorn är såklart annorlunda.
March 10, 2003
De nyare grafikkorten klarar ju mer än 2 skärmar numera. Nvidias 680 klarar enligt vad jag förstår det att köra 4 skärmar. Eyefinity på 7970 har väl i princip bara begränsning på hur många kontakter kortet har. Men beror väl på vilka signaler man vill ha ut med. Oftast gäller det att mer än 2 skärmar så får man köra Displayport ut.
Kör du inte SLI eller CF, så kommer allt renderas på huvudkortet. Det andra kortet agerar bara passtrough för signalen.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 27, 2002
Tack för svaret Ctrl!
Synd att det är så, men det var väl vad jag hade förväntat mig. Hur som helst.. Även om man inte kan få några prestandaökningar på detta sätt, kan man få en flaskhals? Bilderna ska ju först renderas på det ena kortet och sedan presenteras via det andra. Exakt hur det går till vet inte jag, men är det så att det primära kortet måste kopiera från sitt RAM till det sekundära kortets RAM?
March 10, 2003
Nej, skall inte bli någon nämnvärd påverkan på prestandan. Enda som kan hända är att det är en nanosekunds fördröjning i bildöverföringen. Men man måste nog nästan mäta i lab-miljö för att se det.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)