Fråga om mitt Asus Crosshair V Formula-Z moderkortet jag köpt|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga om mitt Asus Crosshair V Formula-Z moderkortet jag köpt
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 6, 2013 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har märkt att det finns 1st 8-pin 12V och 1st 4-pin 12V samt en Molex kontakt mitt på bordet (se bild). Måste jag använda alla kontakter samtidigt? det står ingen vidare bra info om det i manualen. Är de extra kontakterna bara för om man ska överklocka datorn eller nåt?

[Image Can Not Be Found]

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1286502
January 6, 2013 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

de övre är för cpu, en extra 4 pin mot vad som är vanligt. Den nedre 4 pin "molex"-kontakten är för extra kraft till pci-expressportarna. Kan endast tänkas behövas vid 3 eller 4 grafikkort, för att avlasta 24-pin som annars driver alla portar själv, upp till 75 W per port. Du kan gott hoppa över den om du kör singelkort, meckigt att dra dit en sladd snyggt. 8+4 cpu skulle jag ansluta, det är ju trots allt BD/PD vi snackar om... 😉 men det funkar bra med bara 8 pin också.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1286503
January 6, 2013 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tack för svaret. Jag kör bara med ett grafikkort så det spelar ingen roll med andra ord om jag skippar molex. Dåligt att dom placerat den mitt på kortet som sagt, blir ingen snygg kabeldragning då :). Kanske därför jag inte kan klocka så högt på mitt Gigabytekort då Vishera kanske drar för mycket. Jag testade nyligen MSI Afterburner tillsammans med HWInfo programmet. I HWInfo fanns det CPU Power som man kan få som overlay i t ex spel. Då stod det att processorn drog 111 Watt vid 4.5GHz överklockning. Stämmer siffrorna i såna program?

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1286504
January 6, 2013 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1286637 wrote: Kanske därför jag inte kan klocka så högt på mitt Gigabytekort då Vishera kanske drar för mycket.

Nja, såna här extra portar behövs mest till extremöverklockning. Problemet du hade med gigabyte-kortet var väl att det var rev 1.0 med enormt vdroop, något de fixade med senare revisioner.

Viking1962;1286637 wrote: Jag testade nyligen MSI Afterburner tillsammans med HWInfo programmet. I HWInfo fanns det CPU Power som man kan få som overlay i t ex spel. Då stod det att processorn drog 111 Watt vid 4.5GHz överklockning. Stämmer siffrorna i såna program?

Överlag är jag misstänksam mot mjukvara, men 111 W @ 4,5 GHz på endast cpun i spel låter rimligt.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1286508
January 6, 2013 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Calathea;1286638 wrote: Nja, såna här extra portar behövs mest till extremöverklockning. Problemet du hade med gigabyte-kortet var väl att det var rev 1.0 med enormt vdroop, något de fixade med senare revisioner.

Överlag är jag misstänksam mot mjukvara, men 111 W @ 4,5 GHz på endast cpun i spel låter rimligt.

Jo det är en orsak att jag bytte moderkort var ju att den fick sån vdroop. V1.1 av moderkortet har ju en inställning i BIOS som inte finns på mitt kort. När jag ändå skulle byta så kan ja ju dra till med det bästa när jag ändå håller på :D. Är ganska kräsen av mig. På Gigabyte kortet så kunde jag inte använda AMD Overdrivedrive programmet för att ändra volten, det hände inte ett dugg när jag klickade OK

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 592
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL