November 4, 2001
Ifall man vill ha 5v till lcd'n är det väll så här man gör? http://hem.bredband.net/b10556...../molex.jpg
Behöver jag föresten inte motståndet på 10K ohm och använda 10 ohm istället för 100ohm?
http://www.clarre.com/change_l.....schema.GIF
EDIT: Inte allt för bra att måla i paint men hoppas ni förstår...
January 19, 2002
Angående 5v så är det rätt....
den svarta o den röda ger 5v
den svarta och den gula ger 12v 😛
Sen det du gjort med kopplings schemat fattar jag inte riktigt. Trimpottarna som satt där innan ändrar alltså skärpa på displayen osv. :-]
[ Detta Inlägg ändrades av: Timor den 2002-03-23 14:42 ]
November 4, 2001
On 2002-03-24 00:05, Clarre wrote:
Helt rätt med 5Volten. Ja det går alldeles utmärkt at köra utan motståndet och gå ner till 10ohm på 100ohms motståndet. Har kört så i två månader nu utan problem. Så gör så du och lycka till.
Skillnaden ifall jag tar bort motstånden är väll att skärmen lyser starkare.
November 4, 2001
On 2002-03-24 00:42, hawkie wrote:
hehe,tog bort motsåndet från min fan-controller..som du säger,det lyser starkare,sen efter fem sekunder så PLOPP. lyser den aldrig igen...bättre att använda motsånd än att inte göra det.
Verkar inte så kul men det beror ju på lcd'n, ska nog använda motstånden, lika bra!
January 13, 2001
Men lugn och fin nu. Det är klart att om man tar bort motståndet från en fancontroller så får ju dioden för hög spänning och håller inte så länge. Om du använder ett 10 ohms motstånd istället för en 100ohms pot så har du ju ett visst motstånd kvar och det är ingen risk att du bränner ut bakgrundsbelysningen. Den andra poten på 10K är ju bara till för att ändra på kontrasten till displayen och utan motstånd så kör du med full kontrast alltså syns det som är på displayen tydligare, så om du inte tycker att du behöver dimma ut texten så kör med full kontrast.
[ Detta Inlägg ändrades av: clarre den 2002-03-24 05:26 ]
November 4, 2001
On 2002-03-24 05:21, Clarre wrote:
Men lugn och fin nu. Det är klart att om man tar bort motståndet från en fancontroller så får ju dioden för hög spänning och håller inte så länge. Om du använder ett 10 ohms motstånd istället för en 100ohms pot så har du ju ett visst motstånd kvar och det är ingen risk att du bränner ut bakgrundsbelysningen. Den andra poten på 10K är ju bara till för att ändra på kontrasten till displayen och utan motstånd så kör du med full kontrast alltså syns det som är på displayen tydligare, så om du inte tycker att du behöver dimma ut texten så kör med full kontrast.[ Detta Inlägg ändrades av: clarre den 2002-03-24 05:26 ]
Jag var lite trött när jag läste inläggen, såg inte att det var till hans fc. Man e ju lite dum ifall man tar bort motståndet till en diod!!!
January 19, 2002
Titta i bibeln !
dvs ELFA )
(det bästa är dock och bläddra i deras fina bibel.. istället för o kolla igenom grejjerna på internet.)
Rekommenderar en 20x4 Display .. går på runt 470:- inkl frakt.. om jag minns rätt 😛
2 Guest(s)