March 21, 2007
Hej på er,
Snart kommer delarna hem och oskulden i datorbygge kommer att ryka, om inte modet hinner ryka först.
Jag har läst datorbyggarskolan och kommer läsa den en gång till, men är fortfarande lite osäker på vissa saker samt att jag vill ha lite tips och råd från erfarna byggare innan jag sätter igång.
1. Vet ni om det kommer med något ESD-armband till ASUS PNB-E Plus? Av vad jag förstått så ska det räcka med att ta i exempelvis chassit för att laddas ur, men måste erkänna att jag tycker ett sånt där armband ser coolt ut 😉
Den viktigaste frågan...
2. Behöver jag drivrutiner för att installera XP på en SATA-disk eller är det något som redan är ordnat då moderkortet är av den nyare modellen? Köpte nämligen ingen floppy.
3. När allt är ihopbyggt och förhoppningsvis funkar, så går jag in i BIOS och ställer in det som manualen säger åt mig att ställa in, sen installerar jag XP och slutligen drivrutinerna till moderkort/grafikkort? Är det rätt ordning? Något mer jag behöver tänka på innan, däremellan och efteråt?
Jag vet redan att SP2 måste installeras innan jag kopplar upp mig eller installerar drivrutiner.
5. Hur ska jag gå tillväga för att slippa sladdar kors och tvärs och huller om buller? Vill att det ska se snyggt, städat och prydligt ut innanför skalet. Ska köpa buntband, men finns det något mer att tänka på vid själva byggandet?
Om ni har några bra råd att komma med inför ett förstabygge så droppa dem gärna!
Något jag absolut ska undvika/absolut måste göra, vanliga nybörjarfel osv.
Känner mig i skrivande stund relativt redo men vill undvika att bränna moderkortet eller något annat gulligt på första försöket, så tack på förhand!
/Svamptrollsjägaren 😮
October 18, 2006
http://ads.nordichardware.se/a.....olan.se%2F
Där har du all info du kan behöva.
Lägg in AV och aktivera brandväggen innan du kopplar upp dej första gången så slipper du mycket problem.
December 1, 2006
EmiLGreco wrote:
2. Behöver jag drivrutiner för att installera XP på en SATA-disk eller är det något som redan är ordnat då moderkortet är av den nyare modellen? Köpte nämligen ingen floppy.Jag vet redan att SP2 måste installeras innan jag kopplar upp mig eller installerar drivrutiner.
SP2 behöver du för att kunna installera XP utan en massa krångel och skit på en SATA-disk, det har inte med moderkortet att göra, utan det är just SP2 som gör det möjligt.
Kolla om det ingår i din skiva. Gör det det så är det bara att köra... Gör det inte det så finns det en klistrad tråd här någonstans som beskriver hur man ska installera XP på SATA-disk utan SP2...
Det är väl det jag kan bidra med.
Kan tillägga att jag byggde min första för några månader sen... Tar man det bara lugnt och metodiskt så ska det ju inte vara några problem...
Lycka till!! 😀
March 21, 2007
Räcker det med SP2 oavsett version (om det nu finns olika versioner)? Drivrutinerna fanns alltså där från första början när SP2 kom?
Vet att det mesta står på datorbyggarskolan, men just ovanstående frågor kände jag mig lite oklar i.
Har kollat igenom PDF-versionen av moderkortsmanualen och den verkar täcka allting, så det kommer nog gå bra... hoppas jag, pirrigt men spännande är det iallafall!
December 1, 2006
Ja, så länge du har SP2 på skivan så ska det räcka... Kolla tråden om SATA-diskar och XP här:
https://www.nordichardware.se/.....95704.html
Apropå ESD-armbandet... Jag använde mig av det iaf. Kändes bättre att veta att man är jordad hela tiden och kan jobba fritt.
Det var kul att bygga själv fast det är en del pill... Men som sagt, tar man det bara lugnt och inte surar ihop utan tänker till en gång extra om något krånglar så går det allt bra ska du se... Men det var allt nervöst innan man kom igång, det kan jag hålla med om... Måste säga att det är en rätt skön känsla att ha en dator som man byggt ihop själv, jämfört med en sådan där "färdig" gammal burk som man hade innan... 😎
[EDIT]: Berätta gärna sen hur det gick för dig! 🙂
March 21, 2007
När jag först började leta komponenter så var tanken att be om hjälp från någon mer kunnig, men efter att ha fördjupat mig lite kring det här med bygge och datordelar och tack vare datorbyggarskolan så bestämde jag mig för att testa själv,
För som du säger kommer nog känslan av att ha en (förhoppningsvis lyckad) dator som man byggt själv att vara värt "besväret".
Tack för svaren!
/Svamptrollsjägaren 😮
March 21, 2007
Det har dykt upp lite fler funderingar...
Har införskaffat ett ESD-armband och och det ska alltså kopplas till något jordat. Vad är enklast, att först installera nätagget i chassit, se till att strömknappen inte är påslagen och därefter koppla strömkabeln till ett vägguttag, för att slutligen koppla in krokodilen i chassit? Finns det enklare sätt? Element har man ju hört talas om, men det kan bli knepigt i mitt fall och hur vet jag att det är jordat? Det räcker alltså inte med krokodilen i själva chassiplåten utan kontakt med vägguttag?
Jag har en IDE-spelare, vilket läge ska jag ställa in på den? Slave, master eller cable select? Det framgår inte av skolan vad som är vad?
Och en sista fråga, som ej framgår av moderkortsmanualen. Jag har 2x1GB Corsair Value 5300, ska jag koppla de i varannan plats eller bredvid varandra?
December 1, 2006
För att ta det i tur och ordning:
Krokodilen satte jag i elementet, det ska ju funka som jord. Enbart i chassit räcker inte, då måste du nog göra som du säger själv och installera och plugga in nätagget först (glöm bara inte och kolla så strömbrytaren är av innan du gör något annat).
Det är nog dessutom smidigast att sätta in nätagget först så är den klumpen på plats sen. Det beror väl lite på hur ditt chassi ser ut, men troligen är det klart enklast.
Angående minnena så är väl platserna färgodade så sätt dom bara i samma färg så... Men det brukar vara varannan om det är det du vill veta... 🙂
Får man fråga vad det är för grejer du har beställt? När sätter bygget igång?
March 21, 2007
Ok. Eftersom chassit är ett Antec P180, ett likadant som används i datorbyggarskolan, med enda skillnaden att det är svart, så passar det ju perfekt att koppla in nätagget först. Jag kör ESD-armbandet den vägen.
Antec Performance One P180 Miditower
Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram
Asus P5B-E PLUS
Corsair Powersupply 520W
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Kit w/two matched Value Select 1024MB
Intel Core 2 Duo E4300
Noctua NF-S12-1200, 120mm Fläkt
1200RPM, 17 dB(A)
Samsung DVD-brännare SH-S182D
Samsung SpinPoint 80GB 8MB 7200RPM
Sapphire Radeon X1900GT
Scythe Infinity
Där fick jag nog med allt.
Bygget sätter igång när som helst, håller på att kolla de sista viktiga detaljerna... nervositeten stiger! 🙂
Vet du läget jag ska ställa in brännaren i? Det där med slave och master, eller cable select? Master kanske?
December 1, 2006
Just det ja, brännaren... Jag är inte säker, själv har jag nog både HD och brännare på master tror jag (fast vad jag förstår så ska det egentligen inte gå så 🙂 ).
Tror det stod något om det i min manual till moderkortet hur det skulle vara... kolla där om du hittar något...
Tala om hur det gick sen... och lycka till som sagt! 🙂
1 Guest(s)