March 13, 2008
Halloj. Har precis köpt en ny CPU (E7200) och är väl rätt så nöjd. Dock är jag fundersam över varför spel, superPI och 3DMark06 fungerar utan krascher medan Orthos och Prime95 stänger av sig direkt och börjar varna direkt..? Vad är skillnaden egentligen, CPU'n belastas ju oftast till 100% ändå när man gör krävande saker. Så jag förstår inte skillnaden mellan olika programs belastningar.
Sedan fick jag väl inte ett höjdarexemplar av processorn, måste nämligen öka vcore till 1.5 för att nå 3,8 GHz samt ha +0.2v till nordbryggan. Bortsett från mitt lilla "problem" undrar jag utöver detta vilket "sorts" Orthostest som är bäst att testa med för stabilitet. Detsamma gäller för Prime95.
Vore ju kul att kunna se hur länge min dator är "Orthosstabil" (vad man nu kan ha för glädje över att veta det) respektive Primestabil.
MVH
January 12, 2007
Om du inte har problem när du spelar eller vad du nu än gör men om du bara har problem med orthos kan det inte vara allt för allvarligt.
men om du har problem med mer än orthos så kan du börja kolla om du pröva med lite andra komponenter tex minne och moderkort om du har tillgång
March 13, 2008
SuperNova wrote: Är den ostabil vid originalfrekvenserna eller överklockat? Hur ser minnesinställningarna ut? korrekta timings, frekvens och spänning?
Den är bara instabil vid överklockning. 4-4-4-12 @ 2.1v / 800 MHzsäger specsen för mina minnen. (1x2 GB). Mycket märkligt då de flesta som har denna batch/FPO'n har kommit lika långt med bra längre volt. Aja, verkar vara min vanliga otur som spelar mig ett spratt.
Sen kanske det har med moderkortet att göra, hur har jag ingen aning om. Min E6600 kördes med 400 MHz fsb (1600 "effektivt") i mer än ett år så det borde inte vara brädan som spökar. Jag hade även samma minnen. Det enda jag gjort var att byta CPU och kylaren (TR Ultra 120-eXtreme) som sitter som berget och alla temperatursprogram ger ett behagligt värde även vid spelande (dvs under 50c@load).
March 13, 2008
crotale wrote: Du skriver att den klarar 3.8GHz i det mesta utom Prime/Orthos.
I övrigt, låser den sig _aldrig_? Typ bluescreen eller spontana omstarter?Om du ställer ner den till 3.75GHz, klarar den Prime/Orthos då?
Exaktamundo. Jo jag fick en bluescreen efter 5 timmars sittande (utan att ha belastat CPU'n, surfade, musik etc.) så det börjar trots allt verka logiskt att den inte är särskilt stabil vid 3.8GHz. Nej, det klarar den inte vid 3,75GHz, endast om jag höjer vcore till 1,55v vilket är rätt obekvämt.
Nu när jag ändå är igång; kan ett eventuellt moderkortsbyte underlätta? Känns så bortkastat att ha investerat i en kylare och CPU vilkas syfte endast var att klocka så högt det går. Idag sitter jag på denna smått ålderdomliga bräda: http://www.gigabyte.com.tw/Pro.....uctID=2457 , dock med utbytt NB-kylare (också thermalright) så det är nog ingen fara för nordbryggan. Däremot har jag sett på dyrare moderkortsmodeller att de har kylning på fler komponenter än vad jag har på mitt kort. En fundering från min sida är att de komponenter som inte kyls så bra kanske bidrar till sämre klockningsmöjligheter? Eller rentav överhettas och ger mig omstarter innan jag ens hinner boota in i windoze?
Många funderingar här.. vad säger expertpanelen?
November 4, 2003
Även fast moderkortet är gammalt så kommer det nog inte att hjälpa dig att klocka högre. Det låter som att det är processorn som begränsar dig.
Hur är det vid 3.7GHz då?
Visst, man kan se skillnad mellan 3.6GHz, 3.7GHz och 3.8GHz i SuperPi och diverse benchmarks, och det finns några alternativ:
1. Klocka ner till 3.6GHz. Du kommer inte att märka någon skillnad annan än i benchmarks. Men ska du benchmarka så...
2. Investera i en bättre kylare. Typ Thermalright Ultra 120 + hygglig fläkt, eller
3. Köp ny processor, typ en E8500.
Det är med stor sannolikhet inte moderkortet som hindrar dig.
March 13, 2008
crotale wrote: Även fast moderkortet är gammalt så kommer det nog inte att hjälpa dig att klocka högre. Det låter som att det är processorn som begränsar dig.
Hur är det vid 3.7GHz då?
Visst, man kan se skillnad mellan 3.6GHz, 3.7GHz och 3.8GHz i SuperPi och diverse benchmarks, och det finns några alternativ:
1. Klocka ner till 3.6GHz. Du kommer inte att märka någon skillnad annan än i benchmarks. Men ska du benchmarka så...
2. Investera i en bättre kylare. Typ Thermalright Ultra 120 + hygglig fläkt, eller
3. Köp ny processor, typ en E8500.Det är med stor sannolikhet inte moderkortet som hindrar dig.
Hehe, jag har exakt den kylaren med en Nexusfläkt på.
Alright, det var tråkigt. Hur är det med Crossfire/SLI då? Borde ju gå att se skillnad där vid högre CPU-frekvens då en sådan setup är (vad jag hört) relativt beroende av prollens hastighet.
March 13, 2008
Nej nu blir jag verkligen inte klok på det här med stabilitetstesten. För närvarande kör jag 380 FSB, CPU @ 3610MHz @ 1,45v, nordbryggan @ +0.2v över normal volt, minnen @ 760MHz @ 2,1v - 4-4-4-12. Stabilt som berget. Dock är Orthos ett mysterium. Jag får "hardware detection failure" i alla test förutom "StressCPU with Gromacs core" som aldrig kraschar eller varnar. Jättekonstigt. Den belastar ju också CPUn till 100%. Så vad är grejen?! Någon speciell skillnad på de olika testen?
Nåja, jag får vara glad över att det är stabilt.
1 Guest(s)