November 29, 2001
gurk_burk wrote: [quote=UndaC]Vad har du för GeForce 2?
Finns ju ett par stycken..
är det ett MX eller MX400 så är det ju inte så konstigt om du inte får mer..
ett 32mb geforce 2mx
och det jag menade var att en höjning på över 30mhz på minnet och 29 på coren borde väl göra mer än typ 200 poäng??
och en fråga till: finns det nåt man kan ställa in i NVMax (det var jag använde när jag överklockade) så att man kan få mer poäng??
angående din överklockning så är du ju begränsad av arkitekturen på kortet, din processor o ditt RAM så mycket mer skulle jag nog inte vänta mig
ja det finns inställningar i NVMax som kan påverka resultatet en del
men den enda som ger vettigt resultat som ger mätbar skillnad är ett "fusk" så det besparar jag mig att berätta
November 29, 2001
gurk_burk wrote: ok, nu har jag gjort så här:
g2mx på 207/198
800mhz till 840mhz = 105mhz FSB
ställt in cas 2 på minnena
kör caching på biosen och videominnena
och jag får nu 2646 poäng.men borde jag inte få mer än så??
kanske 1-200 till men inte mycket mer
cachat BIOS o grafikminne/bios är intet du behöver, stäng av det istället
July 19, 2002
UndaC wrote: [quote=gurk_burk]ok, nu har jag gjort så här:
g2mx på 207/198
ok ska stänga av dom, men vad kan jag göra för att få dom där extra 100-200 poängen??
November 29, 2001
gurk_burk wrote: [quote=UndaC][quote=gurk_burk]ok, nu har jag gjort så här:
g2mx på 207/198
ok ska stänga av dom, men vad kan jag göra för att få dom där extra 100-200 poängen??
en ren windowsinstallation
senaste drivrutinerna till allt i burken
men har du sökt på http://www.futuremark.com
folk med utrustning liknande din får inte så mycket mer än dig: det är inget konstigt med scoren
July 19, 2002
ok, tack för hjälpen.
men nu kommer en fråga till dom som har/haft ett MSI K7T turbo, om nån vet vad som menas med DRAM clock för det står så här i manualen:
The chipset support synchronous and asynchronous mode between the host clock and DIMM clock.
HOST CLK (default) - DIMM clock equal to host clock
66Mhz - DIMM clock equal to 66Mhz
men det konstiga är att när jag kollar det i biosen så kan jag bara välja mellan Auto, 100 eller 133 och jag förstår inte nåt. snälla kan nån förklara.
November 29, 2001
gurk_burk wrote: ok, tack för hjälpen.
men nu kommer en fråga till dom som har/haft ett MSI K7T turbo, om nån vet vad som menas med DRAM clock för det står så här i manualen:The chipset support synchronous and asynchronous mode between the host clock and DIMM clock.
66Mhz - DIMM clock equal to 66Mhzmen det konstiga är att när jag kollar det i biosen så kan jag bara välja mellan Auto, 100 eller 133 och jag förstår inte nåt. snälla kan nån förklara.
det är hur snabbt du vill köra minnet
66 Mhz var bara ett exempel
ställ indet på 133 MHz och kolla om det funkar bra (dvs om du har PC133 minne eller bra PC100 som klarar at bli överklockat)
annars får du la hålla dig på 100 MHz (dvs Auto)
July 19, 2002
UndaC wrote: [quote=gurk_burk]ok, tack för hjälpen.
men nu kommer en fråga till dom som har/haft ett MSI K7T turbo, om nån vet vad som menas med DRAM clock för det står så här i manualen:The chipset support synchronous and asynchronous mode between the host clock and DIMM clock.
66Mhz - DIMM clock equal to 66Mhzmen det konstiga är att när jag kollar det i biosen så kan jag bara välja mellan Auto, 100 eller 133 och jag förstår inte nåt. snälla kan nån förklara.
ställ indet på 133 MHz och kolla om det funkar bra (dvs om du har PC133 minne eller bra PC100 som klarar at bli överklockat)
men betyder det inte också att minnet inte påverkas av FSB clocken, eller har jag fel??
November 29, 2001
gurk_burk wrote: [quote=UndaC][quote=gurk_burk]ok, tack för hjälpen.
men betyder det inte också att minnet inte påverkas av FSB clocken, eller har jag fel??
jo, om du kör din FSB i 105 som du gör nu så blir ju minneshastigheten 140 MHz om du ställer in den på 133
July 19, 2002
UndaC wrote: [quote=gurk_burk][quote=UndaC][quote=gurk_burk]ok, tack för hjälpen.
jo, om du kör din FSB i 105 som du gör nu så blir ju minneshastigheten 140 MHz om du ställer in den på 133
betyder det då att jag kanske vågar överklocka prollen lite till??
men då blir väl datorn långsammare om jag slår tillbaka till 133mhz på minnet?
November 29, 2001
gurk_burk wrote: betyder det då att jag kanske vågar överklocka prollen lite till??
men då blir väl datorn långsammare om jag slår tillbaka till 133mhz på minnet?
Du missförstod.
Om du väljer 133 MHz på den där inställningen så väljer du egentligen "1.33 * FSB".
Vill du se om det är minnet som håller dig tillbaka så kan du prova att sätta det på 100. ("1.00* FSB)
Kör du då i 105 MHz FSB får du således minne i 105 MHz också.
Och för att kompensera den där förlusen av minneshastighet måste du nog dra upp FSBn ganska högt jämfört med vad du kan när du kör minnet i "133".
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: Jag läste att det fanns en inställnig i bios som bestämmer hur mkt internminne som ska gå åt till grafiska optioner.... ändrade den i bios från 64 till 256mb.... jag vet inte, har inte märkt nån stor skillnad? Kan jag dra nytta av de nya inställningarna?
Det kommer inte leda till några stora skillnader nä, nyttan kommer automatiskt. När grafikkortet vill ha mer minne att leka med för texturer så kommer den använda ditt vanliga RAM-minne.
November 8, 2002
UndaC wrote: [quote=Blue_Moon_]Jag läste att det fanns en inställnig i bios som bestämmer hur mkt internminne som ska gå åt till grafiska optioner.... ändrade den i bios från 64 till 256mb.... jag vet inte, har inte märkt nån stor skillnad? Kan jag dra nytta av de nya inställningarna?
Det kommer inte leda till några stora skillnader nä, nyttan kommer automatiskt. När grafikkortet vill ha mer minne att leka med för texturer så kommer den använda ditt vanliga RAM-minne.
men de vanliga ram minnet är ju långsammare eller hur... därav sämre prestanda.
November 29, 2001
Blue_Moon_ wrote: [quote=UndaC][quote=Blue_Moon_]Jag läste att det fanns en inställnig i bios som bestämmer hur mkt internminne som ska gå åt till grafiska optioner.... ändrade den i bios från 64 till 256mb.... jag vet inte, har inte märkt nån stor skillnad? Kan jag dra nytta av de nya inställningarna?
men de vanliga ram minnet är ju långsammare eller hur... därav sämre prestanda.
jo men om du ändå inte har grafikminne så det räcker så är det ju klart bättre att ha det i ditt ram-minne än att typ streama infon från hårddisken till ditt VRAM
2 Guest(s)