March 12, 2002
Hej!
Många år sedan man skrev något här på NH, men nu är det dags igen:)
Det är så här att jag har nu införskaffat ett Gigabyte GA-X58A-UD7 för ca: 1månad sedan. Har ett enormt jobbigt problem med att den är extremt långsama vid uppstart. Från att man startar datorn till det första teckenet på att windows laddas kan ta upp till 60-70 sekunder. Har stängt av de flesta intgrerade grejerna utan resultat. Har även mejlat Gigabyte utan resultat. Har senaste biosen men det hjälper inte. För övrigt fungerar det super inga som helst problem bortsett från uppstarten. Mitt förra kort Asus rampage 2 gjorde en uppstart på ca:20 sekunder.
Någon som har ett Gigabyte GA-X58A-UD7 med samma problem?
kanske någon som känner till något om detta?
Tack på förhand.
Resteraden komponenter kan ses i signaturen.
December 11, 2009
jag hade ett liknande problem på ett av mina 775 gigabytekort.
för mig visade det sig att min dvdbrännare som anslöts via IDE segade ner booten då den var trasig typ.
men annars vet jag inte va de kan vara.
-testa att disable'a floppy kanske?
annars kanske det är någon disk som strular?
du har inte testat att köra moderkortet i något annat system? om du har en vän eller så som har 1366?
testa dom olika minnena?
dra ut alla stickor förutom en, och på så sätt testa alla en för en. ger det något resultat?
kvarstår problemet om du tar bort ett av dina grafikkort?
🙂
January 9, 2004
testa att koppla ur ALLA diskar och CD läsare. men även alla externa enheter som mus, tangentbord, USB-minnen, skrivare ja ALLT.
Funkar inte det så går du in i BIOS och kontrollerar i vilket läge som diskarna körs i. Det brukar finnas 3 lägen. IDE emulering, AHCI eller RAID. Om den står på IDE, prova kör i AHCI. Om den står på AHCI prova kör som IDE. Den bör INTE stå på RAID så vida du inte använder RAID.
En annan sak är att du bör stänga av RAIDkontrollern på moderkortet. Jag såg också att det kortet har SATA6 platser och har säkert en extern kontroller för detta. Koppla disken på Sydbryggan istället och stäng av den externa kontrolern. Stäng även av alla USB kontroller, ljudkort osv.
June 11, 2001
Skitskumt, jag kör ett liknande kort och det startar windows innan bilskärmen får acceptabel bild, ca 20 sek.
Eftersom du har 24GB ram, har du då 6x4GB i ditt system. Det skulle isf vara något med minnesbussen eller nåot på CAS eller liknande. Prova att köra minnerna med manuella inställningar enligt spec.
1 Guest(s)