Frågor om 'HTPC'|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor om 'HTPC'
seamonster
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 26, 2007 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har lite frågor angående HTPC.
Vi här hemma har tänkt oss den Dator/HTPC som ungifär ska fungera såhär:

-Ut och Ingång för Full HD (1080p, TV och Xbox360)
-TV-Kort med Antenn Igång samt Full HD (Inkl. Komponent HD om det finns)
-Skärm som mer eller mindre är en PC-Skärm som klarar Full HD. Ska vara en Skärm som är ca 26-32" och så ska man hälst kunna spela Xbox och titta på TV från va 3-4M Avstånd. Men man kan också kunna köra Windows där man kan sitta lite lägre från Skärmen än vad man gör vi datorn och Fortfarande kunna surfa, spela PC spel, chatta o göra allt man gör på en vanlig dator. Det ska allstå inte vara en vanlig TV utan en PC-Skärm på 26-32" om det nu finns... Hehe
-Media Center Mjukvara och Windows Vista/XP

Det jag har läst om HTPC på internet är ungifär såhär:
-Media Center med Musik, Film, TV osv. Windows MediaCenter typ.
-Och ett TV kort med EN antenn sladd endast, inga andra UT/IN gångar...
-And thats it...

Jag vill altså ha en Dator med 26-32" skärm, som kan användas som TV, MEdia center samt att man kan köra FULL HD genom den..
Ungifär såhär:
XBOX 360 (FULLHD UT, 1080p)-->MediaCenterDator-->Dator Skärm (26-32")

Finns detta överhuvud taget??? Eller får man bygga en dator o köpa en SVIN DYR PCSkärm/HDTV??

Tacksam för svar 😀
PS.
Jag vill inte ha massa förslag på Datorer, ni kan gjäna visa datorer och så men inte VAD FÖR sorts CPU, GFX, RAM jag ska ha...
DS.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1171493
December 26, 2007 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan göra vilken dator som helst till en HTPC, finns färdioga att köpa, men kan även bygga egna presic som vilken nan dator som helst.

Edit: dvs delarna i en HTPC är vilka vanliga delar somhelst, vissa vill dock ha så tysta som möjligt och mindre inriktad mot spel, men det är vilka vanliga delar som helst.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1171560
December 27, 2007 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Finns lite olika sätt att gå tillväga på precis som csm101 säger. Det du behöver göra för att få det så specifikt som du önskar är att bygga datorn/htpc:n själv. Eller om du har råd få en datorbutik att specialbygga den för dig.

Du behöver ha följande saker, ger förslag på på produkter ibland...
Låda, antec fusion är en bra och smidig låda samtidigt som det är stilren.
moderkort, mini-itx.
cpu, en core2duo borde räcka bra, E6750 kanske?
minne, 2 GB ram räcker.
2 hårddiskar, en för systemet (operativsystem och program) och en större för filmmaterial och inspelat material.
grafikkort. ett fanless nvidia 8600 borde räcka.
tv-kort, beror lite om du ska spela in analogt eller digitalt. finns mycket att väja på här. ska du köra analogt är hauppauge pvr 500 ett bra kort.
En tyst dvdspelare/brännare. en samsung för 300 kr räcker.

TV/skärm... du behöver en skärm med flera hdmi ingångar... och fullhd, lite svårt att hitta 32" med fullhd finns inte så mycke att välja på då... går du upp till 40" finns det mer att välja på. kolla http://www.prisjakt.se

Du kan inte köra hdmi från xbox360 via htpc:n och sedan till tv:n den måste gå direkt mot tv:n eller via någon A/V-förstärkare.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1171561
December 27, 2007 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

jag ska också bygga htpc strax... har laggt ihop följande paket:

Antec VERIS FUSION v.2 430W mATX

Asus P5GC-MX/1333 i945GC 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA LAN Socket775 mATX

Intel Core 2 Duo E4500 Socket 775

KingMax 2048MB DDR2 PC5400/667MHz

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2

Samsung SH-S203B DVD±RW Dual-Layer 20X WHITE bulk S-ATA

Sapphire Radeon HD2400XT 256MB DDR3 TV-out HDTV VGA - DVI

FloppyDTV (intern) Komplett Startpaket för Marksänd Digital-TV (Boxer) i datorn intern inkl CAM

ESD-armband, kabel och klämma

Totalpris 7 636:-

Nu kanske jag delvis hjälper delvis snor tråden men hoppas det är ok. detta är i alla fall de komponenter jag tror på 😛 (det enda jag är osäker på är minne. har aldrig fattat om det skall vara PC2-5400 eller PC2-5300 )

seamonster
Siktar mot toppen
Medlem
1171594
December 27, 2007 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, alltså måste jag köpa en Vanlig HDReady/FullHD TV.
Kollade på PC-Skärmar (TFT) i 26-32" o de kostade ju 20-50000kr...
Så en lite billigare 5000-7000Kr 32-37" HDReady/FullHD TV blir det nog istället.
Och sen kunde jag INTE koppla Xboxen via HTPCn? 🙁

Lite såhär har jag tänkt:
CPU: Intel Core Duo, kanske 2,2 eller 2,6Ghz med 2 eller 4MB Cache
RAM: KIngstone/KingMax 2 eller 4GB 800MHz (om det är tillräkligt snabbt???)
GFX: Geforce 8000-serie (8600 elller en billig 8800) med 256 eller 512MB Minne, samt HD Ut. (Finns HDMI/Komponent HD Ut?)
TV-KORT: Här kan jag INGET... Hälst Antenn In, Digital så man kan titta på TV om jag inte har Kabel TV
SFX: Något 300-400Kr Creative då jag inte har 5.1 ljud hemma.
HDD: En 250-320GB för Windows XP(Ellder Vista/Ubuntu)
HDD: En på ungifär 160GB för Windows MCE (eller annat) för Film osv.
PSU: 400-500W
BURK: Billig, Utan PSU...
MODERKORT: Något billigt som passar, ska hålla för 4GB Minne, ska ha 3PCI, 2PCIe och lite sånt.. Inte för dyrt (400-600kr)

-----------------------------------------------------------------------------
Jag kollade lite på Datorbutiken.com och byggde lite kul såhär:

Silverstone LC10 HTPC CASE Black ATX without PSU/utan nätagg

Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0

MSI 945P NEO5-F i945P 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE4600R
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2

Pioneer DVR-112DBK DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK bulk IDE

MSI GeForce 8600GT Twin Turbo 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

Total Pris: 6 652:-

Jag ska inte köpa nu precis, utan om något halvår, men ser datorn bra ut såhär? Jag vet att jag har glömt Tv-Kort men kan inget om det... :/
En viktig sak är att jag inte ska använda denna dator som en vanlig HTPC ska användas.. Anledningen till HTPC är mäst för att man inte behöver En dator med skärm + En TV. Så jag ska ha den till ha köra vanlig PC på med...

csm101
Member
Medlem
1171633
December 27, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

seamonster wrote: Okej, alltså måste jag köpa en Vanlig HDReady/FullHD TV.
Kollade på PC-Skärmar (TFT) i 26-32" o de kostade ju 20-50000kr...
Så en lite billigare 5000-7000Kr 32-37" HDReady/FullHD TV blir det nog istället.
Och sen kunde jag INTE koppla Xboxen via HTPCn? 🙁

[---]

Jag ska inte köpa nu precis, utan om något halvår, men ser datorn bra ut såhär? Jag vet att jag har glömt Tv-Kort men kan inget om det... :/
En viktig sak är att jag inte ska använda denna dator som en vanlig HTPC ska användas.. Anledningen till HTPC är mäst för att man inte behöver En dator med skärm + En TV. Så jag ska ha den till ha köra vanlig PC på med...

Du måste inte ha en viss typ av skärm för att köra en HTPC, du kan köra med en gammal tjock-tv om du så önskar,. Det handlar enbart om vad du själv vill ha.

Själv köpte jag en hd-ready samsung le32s71 ganska exakt ett år sen och det var mest för att jag själv tyckte den såg fin ut, och hade bra egenskaper. Den är utgången, men dess efterträdare finns för summan du tänkt dig.

Angående din xbox.Att du kopplar en helt vanlig dator till en tv förändrar inget mer än dess namn. Den kommer att kallas HTPC, för att den är kopplad till en tv. Koppla samma dator till en helt vanlig skärm och vips så har du en vanlig dator igen. Så din Xbox måste du köra som du alltid gör, nämligen koppla den direkt till tv:n, vilket hardcoder redan sagt.

Som ett exempel kan jag slkriva hur min HTPC ser ut: Sliverstone TJ05B-chassie (tycker de har de snyggaste chassina), asus p5b-plus vista edition, geforce 7600gt, samsung spinpoint 320gb, 4gb ballistix minnen, q6600, CB xtremegamer low profile, sen dvd och diskettstation.
Som sagt, en htpc kan se ut hur som helst, det som sätter gärnserna är dina krav (på tex prestanda och ljudnivå) samt vad du väljer för chassi (en thermalright ultra 120 extreme får inte plats i många chassien, gäller även några gpun. Där har du en vuiss begränsnig i delar som du kan använda dig av om du köper ett chassi som är designat specifikt för htpc).

För mig är min dator som vilken annan, med skillnaden att jag kopplat tv:n och högtalare till den, vilket gör att jag sköter all multimedia via datorn. M;en jag använder den som vilklen vanlig dator som helst (spelar, ordbehandlar, surfar etc)

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1171648
December 27, 2007 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

För digitala marknätet, de fria kanalerna man kan få in digitalt, behövs det ett tv-kort som stödjer DVB-T.

Ska du använda ett grafikkort som stödjer hårdvaruaccelerering av HD-film tycker jag du ska köra på något av ATI kort, ex HD2400.
Grafikkortet har antingen DVI eller HDMI utgångar som du ansluter till tvn. HD-ut finns det inget som heter.

Två hårddiskar ger visserligen något bättre prestanda men tar samtidigt upp mer plats, utvecklar mer värme och låter mer. Du klara dig utmärkt med bara en.

X-boxen kopplar du som sagt tidigare direkt till tvn, varför skulle du koppla den till datorn?

seamonster
Siktar mot toppen
Medlem
1171665
December 27, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, Då behövs ett TV-kort som stödjer DVB-T.
Skickar man TV sändningarna genom en antenn sladd till TVn sen?

Grafikkort, Jag vill ha något som ska kunna köra HD-Filmer, men fortfarande vara ett man kan spela de lite äldre spelen på (Kanske 2006 och bakåt?)
O där ska det vara HDMI ut.

Hårddiskar, jo, självklart kan jag ha en 500gb 😀
Sen med Ljud osv är inte så jätte viktigt, den ska ju inte vara en dator som jag verkligen har som HTPC, utan mer en riktigt dator.. så Ljud är inte så farligt..

O Xboxen, Ideen med det från början var att göra såhär:

-XBOX
|
|
-->DATOR (HDMI IN)
<--DATOR (HDMI UT)
|
|-->TFT-Skärm

Så att jag skulle kunna köra FullHD.. Men nu är det ju fördyrt o då blir det en TV Skärm istället 😀

Hoppas någon kan svara på de ovanstående frågorna 😀
/Seamonster

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1171676
December 27, 2007 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ansluter vanliga antennen till tv-kortet. Vad har du för antenn förresten?
Vanliga antenn på taket eller bor du i lägenhet så du har ett hål i väggen?
Är nämligen så att ibland när man bor i lägenhet så har man endast analog signal i antennuttaget så där ifårn får man ingen digital DVB-T signal. Kan också vara så att det är digital kabel istället, DVB-C.
Har du boxer eller liknande med kanalkort så behövs andra saker då du endast får de fria kanalerna med DVB-T, SVT 1, 2, TV4, TV6 m.m.

Grafikkort är jag inte speciellt insatt i men kolla lite av de andra trådarna här så får du nog dig en uppfattning av om vilka spel de klarar av. Finns också mycket recensioner där man kan jämför dem.

Skaffa du ett moderkort med inbyggt ljudkort så klarar du dig säkerligen med det.

Xboxen är väl FullHD (1080p) eller är det bara 1080i på dessa?
Hur som helst, glöm det där med att först koppla den till datorn.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1171680
December 27, 2007 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Om d ska spelas så bör du kanske välja ngt bätre än 8600 då den inte är en höjdare.
HD3850/3870 kanske kan vara ngt, har inte dom HDMI ut oxå?
8800gt är oxå ett bra val men kostar väll ngn hundring mer än dessa ati kort jag sa.

csm101
Member
Medlem
1171684
December 27, 2007 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: Om d ska spelas så bör du kanske välja ngt bätre än 8600 då den inte är en höjdare.
HD3850/3870 kanske kan vara ngt, har inte dom HDMI ut oxå?
8800gt är oxå ett bra val men kostar väll ngn hundring mer än dessa ati kort jag sa.

AV egen erfarenhet kan jag säga att man ska försöka välja så tyst gpu som möjligt, min 7600gt håller på att driva mig smått galen. Den var tyst i början, men jag har vant mig vid ljudet och nu tycker jag den är högljudd.

Hur är ljudnivån på de där korten?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1171689
December 27, 2007 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar det grafikkort jag tittat på just för att det är fläktlöst och klarar spela upp HD material.

ANg. skärm så finns ju Dells skärmar för ca 13000 eller liknande som ger bättre upplösning än full HD 😛

seamonster
Siktar mot toppen
Medlem
1171818
December 28, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Somsagt behöver jag inte ha den tystaste datorn.. är rätt van vid xboxens ljudnivå som är rätt hög...
Just nu bor jag i lägenhet med kabelTV men vi kanske ska flytta inan vi köper datorn, aja får iaf kolla vad jag ska ha då 😀
Ang, GFX går det bra med ett 8800, bara det inte låter som xboxen 😛
Att HTPCn låter som en vanlig normal dator är helt okej hos mig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL