July 23, 2005
Tja alla!!
Jag har ett par frågor angående intel.
1. Vad är det för skilnad mellan intel chipset 765 och 775 prestanda mässigt?
2. Vad har steppingens för betydelse på en processor? (har sett att många frågar om steppings på prollen vid köp av amd)
3. Hur ser jag om det är en prescott eller northwood utan att behöva sätta in den på ett mobo?
March 11, 2003
Du menar nog 865 och 875-chipset, eller hur?
875.an presterar lite bättre, men inte så att man märker det om man inte kör med benchmarkprogram.
Steppingen beror på vilken omgång i tillverkningen av en specifik processor som just din är. Om den har en fin stepping, så är det troligare att den överklockar bra.
Prescott och Northwood har olika markeringar. Har du möjlighet att kolla upp koderna som står på processorerna innan du handlar, så är det bara att kolla upp på nätet vad det är för något.
Det verkar som om du skall köpa både moderkort och processor. Varför då inte köpa en Intel 775 eller AMD 939 istället? Socket 478 har ju gjort sitt idag.
July 23, 2005
Jag skall inte köpa nya grejer. Det är så att jag har fått tag i en ny prolle som min bror köpte från ett företag som gått i konkurs. Så jag vet inte vad det är för prolle mer än att den ligger på 3.2 Ghz och det är 478socket och 1mb cash.
Det som står på prolle är:
SL7PN Malay
Q452A038
T452A3940263
Vilket är det som skall hjälpa mig att se om det är en prescott eller northwood? Sökt på intels sida men inte fått några resultat. Glömde också fråga vilket som är bäst. Northwood eller prescott.
July 23, 2005
March 11, 2003
exstaz wrote: Tack för snabba svar. En fråga till bara. Det här med steppings. Jag antar nu att detta är stepingsen: T452A3940263. Hur ser man att det är en "fin" stepping?
Nä, jag har för mig att det är SL7PN som är din stepping. Men jag är ingen Intel-kille, så jag har inte så bra koll på dem.;)
July 23, 2005
November 4, 2003
exstaz wrote:
SL7PN Malay
Q452A038
SL7PN är den så kallade "sspec"-koden som berättar lite om vad det är för processor.
Om man går hit:
http://processorfinder.intel.c.....efault.asp
och knappar in den så får man fram mer exakt vad det är och precis som denstore säger så är det en Prescott.
På samma sida ser man att den har steppingen "E0", vilket är den senaste Prescott steppingen till Socket 478.
Den andra raden berättar var och när den är gjord, samt ett batch-nummer.
Q är fabriken - Malaysia
4 årtal - 2004
52 vecka - 52
A038 är batchen.
Den klockar nog rätt bra skulle jag tippa, men det kan man inte veta förrän man har provat. 🙂
1 Guest(s)