September 2, 2004
Här kommer lite frågor inför en bootbar RAID 0 setup med två stycker Corsair F40. Straipen skall användas för Win 7, surf, spel samt cad.
1: Skall jag lämna ~10gb opartionerat för att diskarna skall ha något att jobba med eller sköter Sandforce-controllern sådant själv?
2: Stämmer det att jag inte kan använda TRIM med SSD i RAID 0? Jag skall använda Nvidias chipset, dvs det inbyggda på Zotac gf9300-i-e.
3: Vilken stripe size skall jag använda? Största möjliga eller är 64kb optimalt?
4: Jag har förstått att jag hälst inte skall fylla diskarna, då kan det gå relativt segt. Vilken fyllnadsgrad är bra att ligga på? 70-80%?
Tacksam för svar/info/egna erfarenheter.
January 9, 2004
Hej Murak. Jag håller faktiskt på att testa lite i just de frågor som du har. Det kommer en omfattande SSD review så småningom, med bland annat Corsair F40 i Raid 0. Jag ska dock försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
1. Oftast så finns det mer utrymme än vad du kan partitionera ut. Sandforce diskarna behöver extra mycket utrymme så detta är väldigt vanligt på dessa. Har ännu inte öppnad F40 så jag har inte sett hur mycket utrymme det faktiskjt finns på dem, men jag skulle rekomendera att kanske lämna 10GB när du partitionerar för att slippa prestanda förluster.
2. Det går att använda TRIM i RAID0, men endast med Intels kontroller i dagsläget. Om du kör med Nvidias så får du klara dig utan TRIM.
3. Ofta så brukar 128KB vara lämpligt.
4. Nej. Försök att ha så mycket ledigt utrymme på disken som möjligt för bäst prestanda. Detta gäller alla SSD.
September 2, 2004
-Tjalve-;1254684 wrote: Hej Murak. Jag håller faktiskt på att testa lite i just de frågor som du har. Det kommer en omfattande SSD review så småningom, med bland annat Corsair F40 i Raid 0. Jag ska dock försöka svara på dina frågor så gott jag kan.
1. Oftast så finns det mer utrymme än vad du kan partitionera ut. Sandforce diskarna behöver extra mycket utrymme så detta är väldigt vanligt på dessa. Har ännu inte öppnad F40 så jag har inte sett hur mycket utrymme det faktiskjt finns på dem, men jag skulle rekomendera att kanske lämna 10GB när du partitionerar för att slippa prestanda förluster.
2. Det går att använda TRIM i RAID0, men endast med Intels kontroller i dagsläget. Om du kör med Nvidias så får du klara dig utan TRIM.
3. Ofta så brukar 128KB vara lämpligt.
4. Nej. Försök att ha så mycket ledigt utrymme på disken som möjligt för bäst prestanda. Detta gäller alla SSD.
Tack för svaret Tjalve! Då blir det åka av i helgen =) Ser fram emot artikeln!
September 2, 2004
Sebbe;1254779 wrote: Vansinigt slöseri med pengar då jag får en läshastighet på 200MB/sekund med 4stycken 400GB i raid 0 och en boot på 16 sek på mitt Gigabyte system.
Jag vet inte vad jag skall svara på det där.. Vilken tur att det inte var du som köpte två F40 diskar och va bra att du är nöjd med ditt system.
-Tjalve-;1254950 wrote: En lite rättning av mitt tidigare meddelande. Intel ger INTE stöd för TRIM i RAID om diskarna sitter i RAID. Däremot kan du fprtfarande ha det inställt på RAID i BIOS och få stöd för TRIM. Dock om du sätter diskarna i en RAID array så förlorar man stöd för TRIM.
Det är fortfarande lite av en djungel, det här med SSD, men tack för svaret. Jag fick ihop diskarna och allt verkar ha gått bra. Med den inbyggda nVidia-raidkontrollern (Firmware-raid? Till skillnad från Mjukvaru-raid och Hårdvaru-raid?) toppar dom runt 400MB/s i ATTO (slänger upp en prtscn sen) Det skall bli intressant att se vad du får för resultat då jag faktiskt hade hoppats på ca 450-500MB/s men det kanske är en begränsning i SATA2-gränssnittet? Anywho, grymt snabbt blev det i allafall =)
June 11, 2001
Mean Machine;1254977 wrote: ...Och en accesstid på 23ms. 🙄
Lite bättre skulle jag tro (13,7ms):P
Prismässigt så är SSD för dyrt anser jag, men när en SSD 240GB kostar under 1.500 kr är väl priset aceptabelt. Som det är nu så kostar en 240GB 5.690:- vilket motsvarar kärnkomponenterna i en bättre dator. Det betyder att den kapacitet jag har, ca 14TB, snabbt räknat(x100/2=12TB) skulle kosta drygt 284.500:- i SSD just nu.
Sedan är frågan om swapfilen går att ha på en SSD, då den har begränsat antal omskrivningar, även om dom är många.
2 Guest(s)