December 30, 2005
Hejhej
Jo jag tänkte på några saker om RAID och hårddiskar, partitioner och volymer! Någon som vet lite? Jag känner mig något förvirrad. 😀
1.1 När man t ex ska göra RAID0 eller RAID1 med två hårddiskar. Måste man göra en partition på varje hårddisk då innan man skapar själva RAID-volymen(kallar man det så?)?
Eller skapar RAID-programmet en partition automatiskt? Eller skapar inte RAID-programmet någon partition alls på diskarna och lägger filsystemet ( t ex NTFS, EXT3) direkt på den fysiska hårddisken?(och kanske då även skriver över platser där man skulle kunna ha en partitionstabell och annat partitions-tillbehör)
1.2 Om man har en ensam vanlig hårddisk och man nu skapat ett filsystem på en hårddisk och inte har någon partition den ligger på. Går det t ex inte att använda gparted? Dvs det finns väl inga partitioner, så då finns det ingen chans att kunna skapa en extra partition? Enda chansen är väl att formatera hela hårddisken och börja om. (Kanske göra en ISO-fil av sin HDD och sen lägga in den igen på en HDD där det finns en partition)
1.3 Är partition och logisk volym samma sak? Eller lägger man en logisk volym på en partition? Kan man ha en logisk volym direkt på hårddisken utan partitioner?(Det här kanske blir fråga nr 1 igen delvis!!)
January 9, 2004
Hej 🙂
Jag ska försklara så gott jag kan.
1. En partition är egentligen ett sätt att montera (mount) en plats av en fysisk enhet till ett operativsystem. Partitionen formateras sedan så att den får ett filsystem (NTFS, FAT, HFS, EXT4 ZFS osv). När du sätter upp en RAID så gör du oftast det i ett särskillt "RAID-BIOS" som är en enkel programvara som körs i ett chip på moderkortet (eller RAID kontrollern). Där skapar du en slags "virtuell" fysisk hårddisk. Operativsystemet ser ingen skillnad på en fysisk hårddsisk eller 5st diskar som sitter i RAID. Allting kommer att synas som en fysisk disk i OS. Här kan du sedan skapa partitioner och formatera med olika filsystem. Du skapar altså din RAID på smama sätt oavsett om du kör OSX, Windows eller Linux.
1.2. Du kan inte skapa ett filsystem utan en partition. Ett filsystem skapas på en partition så har du inga partitioner, så har du ingen filsystem. Så tar du bort en partition så kommer filsystemet också att försvinna. Dvs du kan inte få fram dina filer igen (det finns sätt att återskapa partitioner och filsystem, men det är inget som man ska räkna med fungerar alla gånger.)
1.3 Nej inte riktigt, men nästan. En logisk volym är egentligen bara ett sättför systemet att beteckna en plats på en hårddisk. C:, D: och E: är logiska volymer. I almänhet så brukar man dock kalla logiska volymer för partitioner, för så var det innan. Förr så delade man upp en fysisk disk i flera olika partitioner. Idag så brukar man generellt sätt ha en stor partition och sedan gör man logiska volymer i den partitionen sedan. Det handlar lite om hur man bootar moderna operativsystem.
1 Guest(s)