September 5, 2001
Försöker motivera mig själv med att köpa en i7 över i5.
Hur mycket "värdare" är egentligen Sandy bridge i7:an över i5:an 2600k? (eller tvärtom om man så vill)Bägge är ju rejäla hopp från den trötta ddr2 phenomen. Resten som kommer stanna är:
470gtx, tagan 580w och oczrevvo. två sata diskar.
Kommer investera i vattenkylning, troligtvis antec också. Tänkte mest köpa i5 och vänta på Ivy Bridge i7:orna men det är ju så otydligt med det just nu.
September 9, 2009
Vad ska du ha datorn till? Är det spel tycker ja inte att något över Core i5-2500K är värt pengarna, den processorn har dessutom väldigt slagkraftig pris/prestanda speciellt vid överklockning. i7-2600K är väl bra om du pysslar med 3D-rendering och dylikt annars kan du gå på den billigare i5-2500K utan att märka av någon skillnad egentligen.
Hur det ser ut med Ivy Bridge är oklart idag, det är inte ens säkert Intel kommer introducera en prestandamodell vid lansering utan kanske håller sina 22nm-kretsar till billiga Dual-Core varianter. Så det är för tidigt att spå i vad Ivy Bridge lägger fram på bordet.
September 5, 2001
Yeah. Som jag misstänkte då. Finns ingen anledning till 8 trådar alls i mitt användningsområde, klarar ju mig med 4 nu men 2.4ghz är lite trötta numera. Så en i5 blir nog perfekt för att sen övergå till Ivy Bridge nästa år om äns det. Ska satsa på ett Z68 då det är störst chans att dessa chipsets får ivy (enl. rykten).
September 9, 2009
hawkie;1269137 wrote: Yeah. Som jag misstänkte då. Finns ingen anledning till 8 trådar alls i mitt användningsområde, klarar ju mig med 4 nu men 2.4ghz är lite trötta numera. Så en i5 blir nog perfekt för att sen övergå till Ivy Bridge nästa år om äns det. Ska satsa på ett Z68 då det är störst chans att dessa chipsets får ivy (enl. rykten).
Det är Q-serien styrkretsar som inte får stöd och de används bara i "Business" eller företagsmoderkort. Så ett Z68 borde med största sannolikhet få Ivy Bridge-stöd 🙂
1 Guest(s)