October 29, 2001
June 18, 2001
Dock så har de flesta en inbyggd timeout som kopplar IP mot MAC adress på nätverket.
Denna är inte mycket du kan göra åt om du själv inte är admin över DHCP scopet.
IPCONFIG /RELEASE "kopplar" loss nätverkskortet från DHCP'n, men så fort du gör en IPCONFIG /RENEW så kommer du med sannolikhet få samma IP som du hade innan, men detta är som sagt en inställning i DHCP scopet och varierar mellan ISP'er.
October 29, 2001
June 18, 2001
On 2002-01-23 00:19, dazzin wrote:
Det funka inte (det jag trott), har ett prb. Har d-link 701 med inbyggd "firewall" dvs ip gömare, har problem med ftp å sånt kan man inte stänga av att den ska ge mej skumma ip´s tex 192,168,1,1??
ok...
Vad vill du åstadkomma?
Netgear RT314 och D-Link är byggda på samma mjukvara (Zyxel) i grund och botten och därför snarlika varandra.
Vill du att den burken skall vara DHCP server?
eller vill du köra fast nät och fylla i IPnummer, DNS, Gateway varenda gång du installerar om burken?
DHCP är att föredra.
Vilken ISP har du? Telia, BB, BoStream???
Kör dom DHCP, eller har du fast IP på nätet?
October 29, 2001
June 18, 2001
On 2002-01-23 00:36, dazzin wrote:
jag kör telia, de kör med varierand ip, det jag vill åstakomma e att jag vill ha lika stor kontroll över datorn som jag har utan firewall, nu blockar den juh åt mej å ger mig anonym ip, sånt uppskattar inte telias ftp =(
Ok, du kör Telia och mycket riktigt kör de DHCP, så långt är jag med. Men resten är jalla jalla!!!
En brandvägg ger inte anonymt IP.
Du har fortfarande ett externt IP som i ditt fall oftast inte är det samma va gång du startar datorn..
Det en Brandvägg gör är att blocka portar så att ingen utifrån kan komma in på din dator t.ex port TCP 137,138,139 som är Netbios vilket innebär att om du är på nätet utan firewall så kan jag komma åt din burk genom att skriva "ditt.externa.ip.nummer" om du nu kör W9x OS (kör du NT OS så får du ett inloggsfönster).
NAT är en annan sak. NAT = addressöversättare, och används för att brygga olika subnät.
Externt kör du kanske 212.247.12.33
men internt kör du ett nätverk på t.ex 192.168.0.x . Har du då en WEBServer t.ex så får man öppna upp ett filter som öppnar Port TCP 80 från 212.247.12.33 -> 192.168.0.10 t.ex.
Har du en MAIL server får du öppna upp port TCP 25 t.ex och för FTP Port TCP20 & TCP21.
För att kunna pinga datorn så finns det protokoll för det med (ICMP & UDP)
Vad en brandvägg gör är att jämföra dina filter mot en request som en extern dator gjort. Är porten öppen så slussar vi vidare datat. Är den stängd, då droppar vi paketen och sändaren på andra sidan får inget svar tillbaka och ser därför inte om det finns en dator här eller ej!
Hoppas detta hjälper!
Förstår fortfarande inte vad du vill åstadkomma dock!
Studio: TR-909 707 606, Proteus 2000, TX81-Z, S2000, ESI-32 Turbo, Virus Indigo
[ Detta Inlägg ändrades av: oxygenial den 2002-01-23 10:13 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: oxygenial den 2002-01-23 10:18 ]
October 29, 2001
On 2002-01-23 00:47, oxygenial wrote:
On 2002-01-23 00:36, dazzin wrote:
jag kör telia, de kör med varierand ip, det jag vill åstakomma e att jag vill ha lika stor kontroll över datorn som jag har utan firewall, nu blockar den juh åt mej å ger mig anonym ip, sånt uppskattar inte telias ftp =(Ok, du kör Telia och mycket riktigt kör de DHCP, så långt är jag med. Men resten är jalla jalla!!!
En brandvägg ger inte anonymt IP.
Du har fortfarande ett externt IP som i ditt fall oftast inte är det samma va gång du startar datorn..Det en Brandvägg gör är att blocka portar så att ingen utifrån kan komma in på din dator t.ex port TCP 137,138,139 som är Netbios vilket innebär att om du är på nätet utan firewall så kan jag komma åt din burk genom att skriva "ditt.externa.ip.nummer" om du nu kör W9x OS (kör du NT OS så får du ett inloggsfönster).
NAT är en annan sak. NAT = addressöversättare, och används för att brygga olika subnät.
Externt kör du kanske 212.247.12.33
men internt kör du ett nätverk på t.ex 192.168.0.x . Har du då en WEBServer t.ex så får man öppna upp ett filter som öppnar Port TCP 80 från 212.247.12.33 -> 192.168.0.10 t.ex.
Har du en MAIL server får du öppna upp port TCP 25 t.ex och för FTP Port TCP20 & TCP21.För att kunna pinga datorn så finns det protokoll för det med (ICMP & UDP)
Vad en brandvägg gör är att jämföra dina filter mot en request som en extern dator gjort. Är porten öppen så slussar vi vidare datat. Är den stängd, då droppar vi paketen och sändaren på andra sidan får inget svar tillbaka och ser därför inte om det finns en dator här eller ej!
Hoppas detta hjälper!
Förstår fortfarande inte vad du vill åstadkomma dock!_________________
Dator 1: AMD1,33@1466, Geforce2Pro, 512MB
Dator 2: P2-400, 384MB, 200GB HD
Dator 3: DELL Inspiron 8000 P3-850, 512MB ,G2GO
Studio: TR-909 707 606, Proteus 2000, TX81-Z, S2000, ESI-32 Turbo, Virus Indigo[ Detta Inlägg ändrades av: oxygenial den 2002-01-23 10:13 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: oxygenial den 2002-01-23 10:18 ]
Tack för uppsatsen=)
Asså problemet är min router med inbyggd "fireall", jag kan juh inte göra nått när internet går via den, tex vissa spel vägrar kunna komma åt internet.
Kan inte connecta till Telias FTP, allt det där kan jag juh göra när jag drar sladden från ADSL-modemet till datorn, men inte när det går via routern.
Jag e inte speciellt kunnig på det här området så det vore roligt om jag kunde fixa så jag kan köra via Routern å kunna spela spel kunna "ftp:a" osv. du hajar säkert.
Tack
July 2, 2001
On 2002-01-23 21:03, dazzin wrote:
Tack för uppsatsen=)
Asså problemet är min router med inbyggd "fireall", jag kan juh inte göra nått när internet går via den, tex vissa spel vägrar kunna komma åt internet.
Kan inte connecta till Telias FTP, allt det där kan jag juh göra när jag drar sladden från ADSL-modemet till datorn, men inte när det går via routern.
Jag e inte speciellt kunnig på det här området så det vore roligt om jag kunde fixa så jag kan köra via Routern å kunna spela spel kunna "ftp:a" osv. du hajar säkert.Tack
Det är inte så många spel som har problem idag. Dock är det värre med ICQ, Netmeeting, ftp osv. Man kan dock trixa lite med FTP. Det finns en inställning som kallas för PASSIVE eller AKTIVE MODE i ftp. Normalt körs Aktive, testa att ställa PASSIVE. I IE6.0 (engelsk) gör du så här: Under menyn tools/Internet options går du till fliken Advanced och letar upp en bock som heter Use PASSIVE FTP.
Med risk för uppsattsvarning!!!
En vanlig dum (stateless) firewall typ D-Link 804 eller Netgear RT314 så går det inte att göra mycket. En Statefull firewall kan hantera kända protokoll (IRC, Netmeeting, ftp osv.) över NAT och göra NAT mer eller mindre osynligt. Men nu snackar vi dyra lösningar eller mycket kunskap + Linux.
October 29, 2001
Hjälpe inte, hmm, jag får väl koppla hur routern varje gång den inte behövs, omständigt!!
Men bär jag letade efter en router så frågade jag efter en utan sk firewall, så sa dom att "det görs för kundens eget bästa." dvs finns inte utan, men det fanns. (för ett år sen typ)
kundens eget bästa my ass!!
[ Detta Inlägg ändrades av: dazzin den 2002-01-23 22:08 ]
May 12, 2001
Jag har en Dlink 704 och BBB och det funkar med icq, ftp, surfa, flera datorer mm. Förstår inte problemet, sätt i sladdarna som det står i manualen och sen är det bara fetåka! Vill du byta IP surfar du bara in i adminfunktionen som är webbaserad och trycker renew IP!
October 29, 2001
June 18, 2001
Du skall kunna FTP till någon utan problem dock inte spela nätverksspel då dessa ofta kör med t.ex Directplay o andra dylika standarder.
För att detta skall funka då måste du öppna upp portar i brandväggen och sedan NAT'a dessa portar till den dator som du skall spela på (dvs din egen dator om du nu bara har en dator).
Det är kanske dags att du lär dig?
http://www.google.com = Allt du någonsin kan tänkas behöva veta!
July 2, 2001
Hiphopper: Nej, ICQ funkar verkligen inte OK bakom en D-Link 804. Kan folk skicka filer till dig? Kan du skicka filer till andra bakom en 804? Netmeeting? Kan du ens köra ljud eller video med netmeeting? osv osv..
Oxygenial: Dags att lära sig? Det är väl vad detta forumet är till för? Ställa seriösa frågor om hur man gör saker? Jag tycker Dazzin har haft vettiga frågor.
Dazzin: Testade du att ställa mellan PASSIVE och AKTIV FTP? Det går i IE5.0 och 5.5 också, men jag har för mig att det heter annorlunda där?
October 29, 2001
October 29, 2001
1 Guest(s)