February 24, 2001
Kommer med bättre berättelse här
Datorn jag ska ha som FTP sitter med delad internetanslutning & anslutningen är delad på två datorer. Datorn som ska bli FTP är andra datorn och jag kör inte med router, jag kör med två nätverkskort på ena datorn.
Jag kör med WinRoute Lite (SKA INTE BYTA!) och forwardar nästan alla portar till FTP-servern.
Linan är Telia ADSL och problemet är så här att när folk ansluter till min FTP, så kommer informationen fram till andra datorn (FTP-datorn), men fastnar sedan på FTP-kommandot eller vad jag ska säga "LIST". För mig i server programmet står det "LIST" men i dom flesta klientprogrammen står det "Listing...". Men efter det står det.
Data connection faild. Aborting...
Eller
Cannot retrive "nånting". Aborting...
eller
Cannot get datasocket. Aborting... (DETTA TROR JAG STÅR,EJ SÄKER)
Kör med DynDHS som DHS. Vad kan vara felet ?!
July 2, 2001
När dina polare kör i PORT läge så skickar deras klienter ett port-kommando som talar om att "koppla dig till IP:PORT" med:
PORT 212,222,222,222,45,67
Det betyder att server ska koppla sig till klientens IP 212.222.222.222 på port 11587 (45*256+67).
Om då din polare sitter på ett NAT'at nät så kan inte din server koppla sig från port 20 -> 11587.
Kör man PASV så frågar klienten servern efter en ny koppling, att server ska sätta upp en ny port för data-kommunikation. Där blir det antagligen också fel eftersom du inte portforwardar alla portar över 1024 till din ftp-server?
En riktig firewall lyssnar på all trafik över port 21 och ser när det kommer ett PORT eller PASV kommando och kan då förstå att en ny koppling kan ske.
Enda lösningen är att du sätter din ftp-server på det publika IP't (eller installerar Linux med iptables och conn_track_ftp som firewall/gateway).
1 Guest(s)