February 17, 2002
Hej!
Det är så att jag har en server som delar vårat Telia ADSL hemma med hjälp av två nätverkskort. Servern är kopplad till en hubb med ena nätverkskortet och det andra nätverkskortet tar den i adsl:et i. De två andra datorerna alltså "Klienterna" är sedan kopplade med hjälp av ett nätverkskort vardera till hubben. Allt detta fungerar och nu till problemet. Jag vill kunna använda min ftp på en av Klienterna alltså den datorn jag spela på mm. Men det fungerar inte. För ftp programet förstår inte att datorn har ett ip till internet. Den hittar bara det lokala ipt som är 192.168.0.2. Jag använder mig av G6 FTP SERVER 2.0. Om det är nån som vet hur man får igång min ftp så får ni gärna svara på frågan.
Tack på förhand
/KaKAn
December 19, 2000
Det är en ftp server du vill ha igång...
Du måste göra en sk portforward och även öppna de portarna som är mot internet på en maskinen som delar internet anslutnigen. Nu vet jag inte vilken mjukvara eller hårdvara du använder för att dela internet så det blir lite svårt och göra en bättre förklaring.
Men det du ska göra är och öpnna portar, beroende på programvara, du bör nog öpnna port 20,21 och sen göra en port forward till den datorn inne på ditt nät typ 192.168.1.101 eller likande. Du kan va tvungen att göra det passiv mode
jag kör mitt i passiv mode då öppnar jag port 20000 till 20005 och en forward till min ftp burk 192.168.1.105.
Du måste även ställa in ftp servern att svara på det ipnummeret som din adsl anslutning blir tilldelad, och de portarna du har öpnnat.
Kanske gjorde dig mer förvirrad...
2 Guest(s)