funderar på att köpa dator på onoff, men är osäker på moderk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
funderar på att köpa dator på onoff, men är osäker på moderk
srx
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2002 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är en HEWLETT PACKARD 740 den finns med i senaste onoff bladet

Jag läste på deras hemsida (hp.se) att det satt ett moderkort med VIA KT 266 kretsar
Jag undrar fall den kretsen är stabil, eller om det är dåliga moderkort, det viktiga är att det inte strular,
Jag tänker köpa en paket dator för att jag måste ta en avbetalning och onoffs är räntefria

Och den här datorn (hp 740) verkar vara bra utrustad men det jag är osäker på är moderkortets krets (VIA KT 266) det behöver inte vara det bästa men det ska vara stabilt, datorn ska inte hänga sig och j**las.
Så är VIA KT 266 en stabil krets ??? jag vett inte vad det är för märke på moderkortet, det står inte på hemsidan
Det ända som står är att det har 2 DIMM platser. Tacksam för snabba svar, tänker köpa den i dag fall den här VIA KT 266 kretsen är stabil.

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
147328
February 21, 2002 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

*snyft* en märkes dator.... 🙁
köp delarna en för sig och en eller ett par i månaden så har du kanske en komplett dator om ngt år smile
Är det en onoff-dator borde det inte vara så att den j****s... antar att den är stabil men ack så fantasilös!
Annars tror jag jmedata.se säljer på avbetalning?

[ Detta Inlägg ändrades av: jan-e den 2002-02-21 19:19 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: jan-e den 2002-02-21 19:25 ]

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
147330
February 21, 2002 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

1 Du behöver nog inte tänka på om kretsen är stabil eller inte för paket datorer är nästan alltid stabila. Nu tänkte du kanske klocka och ville alltså ha en stabil krets....glöm det p-datorer går nästan alldrig att klocka (även om jag har lyckas 😀 ) Och om du vill lyckas så måste du byta bios om det inte går med typ cpufsb eller liknande prog.
2 Paket datorer har nästan alltid skit moderkort!
3 Köp gärna datorn om du ska ha den i arbetet. Men om du ska spela spel så bygg din egen!
4 Det där med kredit är nästan alldrig ränte fri alltid någon upplägnings avgift mm. Spar och köp datorn för dina egna pengar. Man lånar pengar till hus inte till datorer.

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
147357
February 21, 2002 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp ingen märkesdator ! Och verkligen inte från ONOFF ! Dom "märkesdatorer" jag har varit inne i har det bara varit skitkomponenter i ! Det enda som ibland kan vara bra med märkesdatorer är bildskärmarna som brukar vara av god kvalitet... Låt en riktig datorbutik sätta ihop en dator åt dig istället...

Det finns flera datorbutiker som erbjuder "räntefritt! !

Mvh..

[ Detta Inlägg ändrades av: laphroaig den 2002-02-21 20:52 ]

Mr Doe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
147364
February 21, 2002 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Komplett.com har väl också avbetalning

Unrealpat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
147493
February 22, 2002 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket skulle den kosta dig när du har betalat av den? gämför det med om du skulle köpa en av en riktig datorfirma där du får det du vill ha.
Tänk också på hur uppgraderingsvänlig den är, det kanske inte går att uppgradera så mycket.

Beroende på vart du bor så finns det många "riktiga" datorbutiker som kan erbjuda avbetalning.

Phattboy
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
147512
February 22, 2002 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

För i h*****e! Köp en riktig dator! Eller ännu bättre: bygg en! Vad du än gör så ska du íallafall inte köpa en från onoff. Dom suger hårdare än träslöjdens "damsugare". Hur mycke pengar har du å köpa för? Om du har en gamal dator skulle jag föreslå att du slaktar den och använder dom användbara delarna (Chassi och HD å CD). Men va du än gör, köp inte på onoff. Jag köper mina prylar på gtek.net och mycom.se.

Turbo123
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 604
147738
February 22, 2002 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

För det priset du köper en dator på ON-OFF skulle jag kunna bygga två som dessutom är snabbare!!! 😀 😀 😀

Meffo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
147751
February 22, 2002 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

HP är ändå den stabilaste märkesdatorn du kan köpa (compaq någon?)... Elller dell, men nej, HP skall det vara, även om man skall köpa delar.

lurman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
147784
February 23, 2002 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

fy fan för onoff...... Deras försäljnings knep är lite luriga. Sänder ut feta annonser på första sidan me nån jätte billig produkt. Sticker man te onoff.
"nä den har vi inte inne. Tog slut innan. Men vi har den här istället, lite dyrare, men bättre, endast xxxkr" Och för det mesta har dom nog inte ens hatt inne den. Ni som bor i storstäder kanske inte känner igen detta. För nånstans har dom väl den. Men ute på dom mindre orterna har dom nästan aldrig dom. Men dom skyller på att deras reklam-blad ges ut te hela landet. Då får dom fan ge ut lokala istället.

sen har har knappast räntefritt..... dom har väl en liten liten text i nått hörn där det står att dom lägger till en avgift, så kallar dom det väl inte ränta.

Ta hellre lite pengar från nått sparkonto och köp en dator som du bygger själv. Den behöver inte bli alls dyr. Man behöver inte det nyaste. En bit under 10k kan du lungt fixa en som fungerar bra.
Annars försök låna av dina föräldrar och ge dom en liten avgift.-.. hellre det än onoff. Men finns inga pengar att fixa, så kan du väl skaffa en sån. Det e nog inga problem med stabiliteten. Ska du bara pyssla me kontorsjobb, så ska det inte vara nårra problem. Farsan har en gammal compaq som han köpt via jobbet som funkar perffa till det han gör, surfa, betala räkningar och lite sånt.
Men ska du spela och göra det mesta som vi datanördar gör 😛 så rekommenderar jag inte en sån. Sen har man väl bra support tror jag ifall det krånglar.

Men läs deras annons igen och fråga dom noga. Dom gör allt för att luras.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
147785
February 23, 2002 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-21 20:50, laphroaig wrote:
Köp ingen märkesdator ! Och verkligen inte från ONOFF ! Dom "märkesdatorer" jag har varit inne i har det bara varit skitkomponenter i ! Det enda som ibland kan vara bra med märkesdatorer är bildskärmarna som brukar vara av god kvalitet... Låt en riktig datorbutik sätta ihop en dator åt dig istället...

Det finns flera datorbutiker som erbjuder "räntefritt! !

Mvh..

[ Detta Inlägg ändrades av: laphroaig den 2002-02-21 20:52 ]

Säg inte Märkesdator..

[SaC]FuZ++
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 485
147802
February 23, 2002 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

KÖP INTE MÄRKESDATORER!!
Räkna med att samtliga komponenter är av billigaste kvalitet, eftersom dom bara bryr sig om priset..
Hade en HP P3-667 som presterade sämre än en 450.. Otroligt kasst. (och JA, datorn var så optimerad det bara går)

Leffman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
147804
February 23, 2002 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag vara du så slulle jag gå till banken och låna typ 10-15000 Kr och sedan beställt en bra dator från någon billig ställe som typ Komplett eller datorbutiken.

Det borde bli betydligt billigare och så får du en bättre maskin.

Räntefritt på OnOff brukar innehålla typ 265 kr i uppläggningskostnader och en aviavgift på 30 kr per räkning. det blir på 3 år ca 30*36 = 1080 + 265 = 1345 Kr

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 284
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL