August 18, 2002
Bara för att de flesta här inte verkar fatta vad RAID-0 skall prestera.....ser folk vara nöjda med resultat i Sandra på under 45000
Dessa resultat är från 2 IBM 120GXP 120 Giggare i RAID-0
sitter som master på varsin kanal på ett Epox 8K3A+
Stripesiza på 16K
och en format c: /z:32 (512x32=16K clusters)
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Hoppas någon kan posta från segate och WD SE
gillade inte WD alls gav mej piss i prestanda, kul om andra kunda posta något bra om dom 🙂
gjorde om till NTFS med PQ magic och nu droppade prestandan till 52000, medans HDtach i stor är oförändrad
När hårddiskar "bänkas" på olika rewievs så är dom ofta default settings. Men skall man ha ut bra prestanda av sina diskar så gäller ju samma sak för dom som minne, prolle, grafikkort mm. SÅ IBM sätter jag pengarna på när det kommer till ren prestanda och att dom är billiga gör inget heller. Vanligaste problemet att diskar från IBM rasat är att klåpare med färlite luft genomströmmning i lådan låtit dom gå förmarma helt enkelt.
Hoppas detta lilla inlägg gör att ibm diskarna inte anses som skit.
August 18, 2002
Jepps du har en stripesize på 64K nu då antagligen (brukar vara default)
Detta kan du inte ändra i efterhand så du måste göra om hela raid-0 arrayen. Vilket gör att ALLT DU HAR PÅ DISKARNA KOMMER FÖRSVUNNA!!! När du gör din array på din Raidcontroller setup så finns det alltid med stripesize.
Alla gör ju sina "misstag" samma för mej ...var också besviken över min prestanda, så jag surfade lite forum och provade en del själv.
En sak du kan göra direkt nu är att lägga in VIA patch 105, även kallad PCI latency patch eller "raid preformence patch" ...finns även en george bla bla ...skall göra samma sak. Denna kommer boosta din prestanda en del.
Vad har du för RAID kort/kontroller? ... den jag har är ju ATA 133 intigrerad. Vilka score/poäng får du just nu innan du börjar tweaka?
När jag började tror jag jag hade typ 42000 i Sandra, och nu då 55000 🙂
Hoppas detta hjälper dej. Dina diskar skall ju prestera samma som mina.
July 9, 2002
Har tweakat och hållt på... Alla dessa har jag testat
ftp://drmass.mine.nu:1021/Patc.....ar%20RAID/
HDD´n är defragad, jag har byt olika IDE kablar för att eliminera kabelbrott.
SiSoft Sandra benchen är helt sjuk !!!
Random Write på 248 liksom ?!?!?!
Plus att mina diskar klickar.
De började klicka redan efter 1½ månad och nu 6 månader senare klickar de fortfarande.
Jag får 45000 scores i sandra ungefär men det är pga den höga RAndom writen.
2 Guest(s)