Funderingar om HTPC!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderingar om HTPC!
dbergstrand
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 12, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag funderar på att skaffa mig en HTPC.
Jag har massa DVD filmer hemma som jag har tänkt lägga in i datorn så att man slipper stoppa in en skiva varje gång man ska se på dvd. Men undrar vad man ska ha för ljudkort till den så att man får riktigt bra ljud. Hade tänkt koppla ljudkortet till en reciever, men vet inte vad jag ska ha för ljudkort. Några förslag?

Ni kan ju även skriva ner fler saker som rekommenderas att köpa till en HTPC.

Tack på förhand!

MVH Danne

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
949607
September 12, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på din budget, men Audigy2 ZS fungerar alldeles utmärkt.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
949649
September 13, 2005 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

Skaffa ett ljudkort med digital ut så du får Dolby Digital. Kör du analogt från ett sånt kort så är det kortets dekoder som gör jobbet. Beroende på din reciver så borde recivern göra det jobbet bättre än ett sån billigt skitkort. Bättre då att skaffa ett moderkort med digital ut helst optisk då det är svårt att hitta ett moderkort som skickar en bra och jämn ström via coaxial digital.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
949903
September 13, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Skaffa ett ljudkort med digital ut så du får Dolby Digital. Kör du analogt från ett sånt kort så är det kortets dekoder som gör jobbet. Beroende på din reciver så borde recivern göra det jobbet bättre än ett sån billigt skitkort. Bättre då att skaffa ett moderkort med digital ut helst optisk då det är svårt att hitta ett moderkort som skickar en bra och jämn ström via coaxial digital.

Jag har kört lite olika lösningar med optisk ut till receivern.
Och jag har kommit fram till att de flesta mobos med optisk ut bara levererar 2-kanals ljud ut via optiska interfacet. Varpå man får köra virtual surround på receivern för att få nån form av surroundljud. Man kan även i sina AC3 settings fippla lite. men det blir fortfarande inte äkta surround.
Det enda kort i budgetklassen som stödjer flerkanalsljud via optiska utgången är NF7-s soundstorm. Dock är det ett full ATX kort. Vill man som jag bygga sin HTPC i litet format så är det inte många mobos, (m-atx) som har det stödet eller rättare sagt. jag har inte sprungit på något iallafall. Skulle gärna ta en länk till sådan om det finns.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL