November 22, 2001
Känns som att jag var en av de sista som köpte s939 standarden innan AM2 kom. Detta renderade i en 3800 x2 och 2048MB DDR. Denna känns lite klen idag och då priserna står relativt lågt tänkte jag höra med er efter tips.
Nu har man ju inte hängt med så mycket i utvecklingen på senare tid så det har dykt upp lite frågetecken.
1. Har sett på ex komplett att visa moderkort har stöd för: Dual-Core / Quad-core. Det förmodar jag menas dels Ahlton 64 X2 processorerna samt de nya/kommande Phenom med fyra kärnor? Vad är skillnaden på vanliga AM2 och AM2+ ?
2. När man körde s939 så var det väl i princip enbart PC3200 DDR-minnen som gällde för hela slanten. Nu verkar det finnas en hel uppsjö med allt från: 4200, 5300, 6400, 7200, 8000 osv osv. Vad är rekommenderat här? Och hur mkt? Minnen är ju så billiga så är det lika bra att ta 4 GB på en gång?
3. Jag köpte tidigare ett ATI x1900xt 512MB kort. Det bör väl hålla ett tag till och vara komptatibelt med detta system?
4. Tips på nåt moderkort?
5. Om nu de bättre Phenom processorerna kommer lite senare under året. Är det då möjligt att köpa ett moderkort som har stöd (förmodar jag) för båda kärnorna och redan nu då ta en AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED och sedan då bara byta ut den mot en Phenom om ett halvår eller liknande? Jag såg att den prolle låg på låga 1500 på komplett.
edit: teknisk felskrivning
November 22, 2001
Tack för svaren!
Då blir det väl 6400 minnen och behålla gfx-kortet då (det är PCI-E).
Men man ska då kunna köpa ett AM2 eller AM2+ moderkort som har stöd för både dual core och quad core och sedan köpa en x2 6400+ CPU just nu och sedan avvakta nåt år till några tyngre Phenom kommer? Det kan inte bli något tekniskt problem då att stoppa i Phenom på detta moderkort?
1 Guest(s)