funderingar vid val av BÄRBAR laptop (ultraportabel&am|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
funderingar vid val av BÄRBAR laptop (ultraportabel&am
rmd
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 18, 2007 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

funderar över vilken dator jag ska köpa. jag är relativt kompetent men har nu hamnat lite efter och känner mej minst sagt vilsen i dator-träsket.

har haft en väldigt lång driva maskiner innan och jag har varigt mestadels besviken på nånting från varje leverantör. så det spelar mindre roll även om det bör vara bra support från den man slutligen köper av. det är endå viktigare att maskinen är kraftfull och bärbar med vissa specifika detaljer. 802.11n wlan, gigabit ethernet, core2duo 2ghz 800mhz bus 4mb cache eller motsvarande. max 14" skärm och datorn ska vara mycket slim.

dom två maskinerna jag spanat är dells xps 1300m med nvidia 8400m g grafik kort. frågan med den maskinen är om det är vettigt med led skärm eller inte. andra maskinen är lg's r200 som har ett radeon 2300hd grafik kort. var mycket nöjd med min gamla lg p1 laptop men isa tirpan, service chef på lg visar framfötterna som en av sveriges sämsta förebilder när det kommer till service. därför är jag extremt avhållsam och skeptisk på hela lg's produkt sortiment. vill givetvis inte köpa lg om man inte måste pga att det helt enkelt inte är försvarbart med pris kontra prestanda jämfört med andra märken.

har kikat på några samsung, nec och annat från dynamism men inte blivigt nöjd med spec's som dom erbjudit. kan direkt påpeka att jag vägrar köpa apple, sony och zepto.

eftersom lg's r300-ab11v modell är med en given spec så är det inte mycket att ändra på. men med dell maskinen så vill jag gärna åt grafik kortet och slippa lg. men när man plockar ihop den känns det underligt att tex inte ta led-skärmen istället för vanliga skärmen.

har någon några förslag för hur man konfigurerar dell laptoppen eller hittar några alternativ? 🙂 lenovos t60/t61 är kanske ett bra alternativ?

alla förslag och synpunkter är jag glad för 😀
speciellt om dom har negativa/positiva erfarenheter av dell, ibm, lenovo med fler.

kanske bör påpekas att jag inte är så sugen på att köpa laptop över 25000kr cry

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1148568
July 21, 2007 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

det var många krav.. men gör så här: surfa in på http://www.prisjakt.se och välj där datorer o sen bärbara. fyll i vad du vill ha o sen väljer du från den listan av PC:n. sen kan du fråga här i forumet vad VI/DE tycker om den bärbara du har valt o sen köper du!

simpelt med andra ord! :D:D

rmd
Siktar mot toppen
Medlem
1148581
July 21, 2007 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

prisjakt erbjuder inga personliga omdömen på dom intressanta maskinerna men gämförelse-funktionen är kalasbra!

dell och lenovo/ibm finns av naturliga skäl inte med på gämförelsen så den fungerar inte riktigt i mitt fall 🙁

dom som nu står på topp i mina val är:
lg r200-ab11v
lenovo t61
dell xps 1330m

lg maskinen är solklart billigast och fyller dom absolut flesta av behoven jag har. hadde iof uppskattat en slot-in dvdrw drive 😉

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
1148775
July 22, 2007 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är själv inne på min andra Thinkpad och lär aldrig byta, helnöjd. Om du vill ha en väldigt liten så ska du kanske ta och kolla på Lenovos X** modeller, riktigt små och trevliga är de.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

rmd
Siktar mot toppen
Medlem
1148906
July 24, 2007 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

klockrent, ska genast kolla upp dom! 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL