March 30, 2003
En kollega till mig ställde en fråga som jag inte hade ett bra svar på. Nu hoppas jag på hjälp från någon här (om tråden är felplacerad hoppas jag att den blir förflyttad till rätt forumdel).
Kollegan i fråga har en stuga på landet som inte är direkt välisolerad. Det blir alltså mer eller mindre samma temperatur ute som inne på vintern.
Nu vill hans son att de ska ställa ut familjens gamla dator i stugan så att han har något att leka med när de är där. Datorn är så pass gammal och klumpig att det inte är hållbart att släpa den fram och tillbaka varje resa.
Nu undrar min kollega om datorn kommer att riskera att skadas av kylan/klimatet eller kan han utan att oroa sig köra ut datorn till stugan?
July 21, 2006
Personligen så skulle jag inte bry om mig om den är gammal, och jag tror (OBS! TROR) att det inte borde vara några problem, har själv fönstret öppet emellanåt, också på vintern, för att kyla ner rummet lite. Om det faktiskt blir -10 till -20 grader kallt därinne så skulle jag nog ändå se till att värma upp hela stugan ordentligt förrän man startar burken, annars kan det bli problem med kondens.
December 2, 2004
inga problem så länge datorn inte står bredvid en öppen spis eller nån annan kraftig värmekälla. då kommer det bildas kondens som ovanstående skrev. annars e det lugnt...
iofs gillar inte hårddiskar att köras i kyla så dom kan ju vänta tills den blivit ungefär 10grader varm innan dom startar datorn.
själva förvararingen av datorn i kyla är inga problem alls.
March 14, 2001
Kondens blir det inte om man startar datorn kall, är endast om datorn i sig är kall och luften runt omkring är varm det uppstår kondens..
Dock kan det ju bli kondens lite varstans i datorn (och på andra grejor) när den står en lägre tid i en stuga där temperaturen åker upp och ner titt som tätt, allra helst om luften är allmänt fuktig..
October 9, 2002
Har en gammal p2 333mhz i garaget (kallgarage). den har då klarat förra vintern (några kallstarter blev det också). Kört den i sommras också. Det jag är mest orolig för är hdd som kanske får kondens i sej men verkar gå fint än iaf...
EDIT. Har ingen kåpa på burken, fick för mej det är bättre om luften kan cirkulera runtom delarna.
1 Guest(s)