Funderng kring placering av dator i kallt utrymme|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderng kring placering av dator i kallt utrymme
Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 16, 2007 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

En kollega till mig ställde en fråga som jag inte hade ett bra svar på. Nu hoppas jag på hjälp från någon här (om tråden är felplacerad hoppas jag att den blir förflyttad till rätt forumdel).

Kollegan i fråga har en stuga på landet som inte är direkt välisolerad. Det blir alltså mer eller mindre samma temperatur ute som inne på vintern.
Nu vill hans son att de ska ställa ut familjens gamla dator i stugan så att han har något att leka med när de är där. Datorn är så pass gammal och klumpig att det inte är hållbart att släpa den fram och tillbaka varje resa.

Nu undrar min kollega om datorn kommer att riskera att skadas av kylan/klimatet eller kan han utan att oroa sig köra ut datorn till stugan?

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1111088
January 16, 2007 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen så skulle jag inte bry om mig om den är gammal, och jag tror (OBS! TROR) att det inte borde vara några problem, har själv fönstret öppet emellanåt, också på vintern, för att kyla ner rummet lite. Om det faktiskt blir -10 till -20 grader kallt därinne så skulle jag nog ändå se till att värma upp hela stugan ordentligt förrän man startar burken, annars kan det bli problem med kondens.

Raufen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
1111091
January 16, 2007 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

inga problem så länge datorn inte står bredvid en öppen spis eller nån annan kraftig värmekälla. då kommer det bildas kondens som ovanstående skrev. annars e det lugnt...

iofs gillar inte hårddiskar att köras i kyla så dom kan ju vänta tills den blivit ungefär 10grader varm innan dom startar datorn.

själva förvararingen av datorn i kyla är inga problem alls.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1111170
January 17, 2007 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kondens blir det inte om man startar datorn kall, är endast om datorn i sig är kall och luften runt omkring är varm det uppstår kondens..
Dock kan det ju bli kondens lite varstans i datorn (och på andra grejor) när den står en lägre tid i en stuga där temperaturen åker upp och ner titt som tätt, allra helst om luften är allmänt fuktig..

Pulka
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
1111173
January 17, 2007 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en gammal p2 333mhz i garaget (kallgarage). den har då klarat förra vintern (några kallstarter blev det också). Kört den i sommras också. Det jag är mest orolig för är hdd som kanske får kondens i sej men verkar gå fint än iaf...
EDIT. Har ingen kåpa på burken, fick för mej det är bättre om luften kan cirkulera runtom delarna.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1111800
January 20, 2007 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla bra svar.

Enligt uppgift från kollegan kommer de inte att vara i stugan under de kallare tiderna av året. Därmed borde kondensrisken vara mer eller mindre obefintlig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL