Fungerar min SSD som den ska? Har en Crucial MX100 256gb!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fungerar min SSD som den ska? Har en Crucial MX100 256gb!
Bo Öhman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2014 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Igår när jag skulle installera Windows 7 så hängde sig datorn en massa gånger så jag fick köra en 'hard reset'. Tycker den var väldigt seg att installera program. Den är snabb i uppstart och att starta program/Chrome, men själva skrivprocessen när den installerar något tar lång tid. T.ex. uppdateringar från Windows Update (160 till antalet) tog flera flera timmar samt att den hängde sig vid minst 2 tillfällen också.

Enligt en test här på NordicHardWare ska det se ut såhär: Crucial MX100 | Svenska SSD-Guiden: Världens största löpande SSD-test | SSD Recensioner

Såhär ser det ut i Benchmark-test för mig iaf. Just det på 4K visar enorm skillnad gentemot testet jag länkade ovan. Är det något fel på min SSD? 🙁

Mvh

Attached files

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1295869
November 24, 2014 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för system i övrigt?

Min MX100 256GB presterar så här på mitt ena Z97 kort.

Du kanske får göra en secure erase? Ränsa sig liiteee?

Attached files

[Image Can Not Be Found]

Bo Öhman
Medlem
1295870
November 24, 2014 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

SSDn är ny, sattes in i fredags. Installationen av Windows 7 (är inte ett crackat windows) hängde sig iofs och krånglade så fick börja om 3 gånger.

Detta är det system jag har:
imgur: the simple image sharer

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1295871
November 24, 2014 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Prestandamässigt så ser det rätt ut tycker jag. Att det skiljer en del i prestanda kan bero på många saker. bara en sådan sak som att vi testar med IOMeter och inte emd AS-SSD. En annan skillnad är att vi testar enheten när den är helt ny utan något filsystem. Detta för att få fram enhetens maximala prestanda. Men skulle vi köra o samma test efter ala de andra tsterna, så blir nog resultatet anorlunda.
Windows updates tar sjukt lång tid att installera... Det är bara att leva med.

Det borde ju ingen hänga sig och starta om sig. Fugreade det innan du bytte till denna SSD? Eller byggde du maskinen helt ny?

Bo Öhman
Medlem
1295875
November 24, 2014 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah okej! =) Jo det fungerade innan. Jag satt inte ihop någon ny dator och satt inte i SSDn själv utan det gjorde en databutik i Gävle.

Så det är kanske bara Windows Update som tog en jäkla tid på sig? Har dock inget minne av att det tagit så lång tid förr att installera om Windows. Det började med att jag installerade Windows 7. Sen blev nåt fel och så skulle jag prova igen så då hittade den inte någon partition som var tillräckligt stor och jag kunde inte välja. Installerade via en recovery-oem-skiva. Då provade jag installera en köpt CD med Windows 8. I och med det kunde jag radera tidigare partitioner och då blev en primär partition synlig igen. Efter att jag formaterat dem så kunde jag installera Windows 7 tillslut (som jag föredrar framför 8) och då funkade det igen. Men som sagt då tog det en jääkla tid. Tänkte som så att det skulle gå rasande fort med en SSD att installera program. Ursäkta rörigt svar! =)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1295884
November 25, 2014 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan ju inte utesluta att det är något fel på den (om datorn funka bra innan). Men prestandan ser OK ut.
Viktigt att du kör i AHCI läge när du ska köra igång och sedan bra installera Win7 från en USB, ska inte vara några problem.
Vad har du för moderkort?

Bo Öhman
Medlem
1295885
November 25, 2014 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1296135 wrote: Man kan ju inte utesluta att det är något fel på den (om datorn funka bra innan). Men prestandan ser OK ut.
Viktigt att du kör i AHCI läge när du ska köra igång och sedan bra installera Win7 från en USB, ska inte vara några problem.
Vad har du för moderkort?

AHCI ska vara i! =) Hur vet jag vad som är själva moderkortet? Bifogar 2 bilder om du kan se där?

Vilka av dessa tips är bra att ta till sig? Jag har inaktiverat Defragmentering i Windows och Trim var redan aktivt eller vad jag ska kalla det. 12 Things You Must Do When Running a Solid State Drive in Windows 7

Attached files

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

pa1983
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1295888
November 26, 2014 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Har installerat 3st MX100. Inget fel hittills. En kör windows 7.
MX100 i bnechmark tester utan någon data på är rätt värdelöst då den kan läsa i max hastighet oavset block storlek. Testar man HD tune 5.5 som kör 64K som standard trillar MX100 512Gb ner på 200MB/sek på områden med data på. Ju mer man ökar blockstorleken ju snabbare blir den i test. Samsung 840 EVO som är direkt konkurrent presterar jämnare, runt 400MB/sek på 64K block men även den gynnas av större block storlek i tex HD tune. I slutändan presterar dom relativ lika i praktiken i program mm vad jag sett i reviews.

Vilket fall som helst MX100 gillar stora filer bäst när jag testat med riktiga filer. Men det faktum att den är slöare på små filer gör inte så mycket, läsa läsa 1Mb i 200MB/sek blir ändå 5ms.

Har även testat AS SSD och jag kom fram till att MX100 verkar gillar intels RTS (Rapid storage technology) drivers bättre än MS AHCI. Fick bättre resultat i benchmark tester med dessa. Finns på intels hemmsida.

version 13.2.4
https://downloadcenter.intel.c.....rodId=2101
version 13.1
https://downloadcenter.intel.c.....rodId=2101

Väljs setupfilen längst ner om du installerar från windows. Dom två över är för att installera under windows installern etc.
Och jo dom fungerar utan raid. Du vill bara åt Intels AHCI drivis som ingår i RTS.

Bör fungera eftersom du har intel 7 seriens styrkrets.
Fungerar inte 13.2.4 kan du testa 13.1. Fick göra så på 7 serien moderkort jag installerade på. Verkar vara nån bug så den påstod att chipset ej stöds, Z97 ska stödjas så lite lustigt. Men såg att andra klagat på samma sak så.

Windows update tar tid oavset system. Katastrof dåligt rent ut sagt. Visst slöa maskiner tar mer tid men då gämför man kanske en Sempron eller nåt gammalt 2 kärnig K8 baserad AMD cpu mot en i5 eller i7 CPU för att få stora skillnader i resultat.

Bo Öhman
Medlem
1295901
November 27, 2014 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vågar jag installera det där från Intel? =)

Vet inte vad det här innebär, mening 2: "This driver supports RAID 0, 1, 5 and 10. The driver should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this driver for proper operation."

pa1983
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1295905
November 27, 2014 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har redan svarat på dom frågorna i mitt inlägg ovan.

Du tankar ner SetupRTS.exe.

F6 versionerna faller bort då du redan har installerat windows. Dom är till för användare som kör HostRAID, en form av mjukvaruraid som kräver bios med raid stöd därför dom skriver att du måste förbereda raid arayn i bioset först. Bioset kan finas i moderkortet eller på addon kort.

Men du kör inte raid och du har redan windows installerat därför jag skrev att du ska välja länken lägst ner.
Och ja RTS kräver inte raid för att fungera. Du vill bara åt Intels AHCI drivrutin som RTS bygger på.

Bo Öhman
Medlem
1295952
December 4, 2014 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag ska kolla in det hela. Tack för svar så långt! Vad kan jag vänta mig att det gör för skillnad för datorn? =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 554
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL