Funkar en Antec P150 för mig?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funkar en Antec P150 för mig?
sweborn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2006 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tänkt satsa på följande komponenter i nästa bygge:

ASUS A8N-E moderkort
AMD 64 3200+ Venice
2048 MB Kingston
250 GB HDD P120 Samsung
Asus 7800GT
Kylning via Zalman Reserator + (Edit: inkl. NB-block)

Jag har inga direkta planer på att överklocka.

Fungerar en P150 låda med original NeoHE 430 PSU till detta? I klartext: kan jag köra denna konfiguration utan andra fläktar än den i nätagget?

Annars; finns det mer lämpade lådor för mig? P180?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1015255
February 15, 2006 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Följer väl med fläktar i lådan enna. Iaf sitter det en under nätagget default.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1015351
February 15, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det följer ju med en 120mm bak i chassit men eftersom du ska vattenkyla så gissar jag att du vill ha den tyst också.

Ja det kan gå att köra bara med nätaggsfläkten om du gör följande: Tejpa igen ALLA hål på baksidan av datorn. Detta hindrar att nätagget bara skickar runt, runt luften. Istället skickar den till 100% ut luft som kommit in i fronten och kylt komponenterna.

På detta vis sänkte jag tempen på luften i min låda från 42 till 30 grader i idle.

Läs: https://www.nordichardware.se/.....33704.html

sweborn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
1015368
February 15, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Niklas Brandin wrote: Det följer ju med en 120mm bak i chassit men eftersom du ska vattenkyla så gissar jag att du vill ha den tyst också.

Ja det kan gå att köra bara med nätaggsfläkten om du gör följande: Tejpa igen ALLA hål på baksidan av datorn. Detta hindrar att nätagget bara skickar runt, runt luften. Istället skickar den till 100% ut luft som kommit in i fronten och kylt komponenterna.

På detta vis sänkte jag tempen på luften i min låda från 42 till 30 grader i idle.

Läs: https://www.nordichardware.se/.....33704.html

Precis, min plan är att antingen gå på ett aktivt nätagg utan chassifläkt, eller ett passivt nätagg med 1 chassifläkt. P150 har en i mitt hushåll hög WAF, men också en kanske inte optimal 80mm PSU.

Svårt det här, det känns som att man får facit (i dB räknat) i handen först efter installationen oavsett hur mycket man funderar innan köpet.

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1015372
February 15, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Undvik alla fläktlösa nätagg på jorden. Med ett sådant som kan bli upp till 70 grader varmt måste värmen först in i datorn och sedan ut. Då behövs det en steroid hårtork för att hindra värmen från att sprida sig i hela chassit. Mycket bättre att byta till ett nätagg med en stor tyst undermonterad fläkt. Då skickas värmen ut ur nätagget innan det hinner värma upp något annat i datorn.

Eftersom du vattenkyler CPU och NB så transporterar du ju bort den värmen ur chassit på annat sätt så det borde kunna funka även om PSU:n bara har en 80 mm fläkt.

Glöm bara inte att plugga igen alla hål på baksidan!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL