G4 slår P4 ???|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
G4 slår P4 ???
Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 28, 2001 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.apple.com/se/g4/myth/

Satt och såg hela filmen. Jag vet att man kan presentera fakta på många märkliga vis så att det skall passa tillverkarens syfte.
Men finns det någon sanning i detta som dom säger? Det verkar logiskt om man ser på det.
vore dock trist om en p4 är 84% slöare än en g4 800mhz.

Nån med en bra förklaring?

Kingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
53239
August 28, 2001 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Går ju inte jämföra Mac & PC , btw ingen använder mac det är för lamers wink

MiSt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
53241
August 28, 2001 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Äpplen och päron. En PowerPC (G4) har sina starka och svaga sidor. Och Apple väljer givetvis att bra visa upp de starka.

Den kanske är snabbare i vissa test, som hårt optimerade Photoshopfilter som utnyttjar G4-ans Altivec-enhet ("Velocity Engine") för vektoriserade flyttalsoperationer.

Och program som ofta råkar på branching, dvs. villkorsbaserade problem där G4 gör bra ifrån sig med sin korta pipeline som ger små förluster vid cachemissar, något som är rena döden för en Pentium4 med sin 21-stegs pipeline.

Men Pentium4 tar igen det i andra grenar där till exempel minnesbandbredd är avgörande. Sätt en G4 mot en Pentium4 i Quake3 (med samma grafikkort, minne och så vidare) så är P4 nästan dubbelt så snabb.

Poängen är i alla fall att klockfrekvens inte är hela sanningen. Du behöver inte titta längre än till AMDs Athlon 1400 som ofta är snabbare än Pentium4 2000 för att se det. PowerPC G4 är ännu mer tydlig på det sättet.

Det finns andra processorer som visar detta med all önskvärd tydlighet. Lilla ARM-processorn på 1000MHz är åtskilligt långsammare än en MIPS R12000 på 400MHz.

Se klockfrekvens som varvtalet på en motor. Min båge varvar 11500, men den ger inte fler hästar än en Scania som varvar max 1800 för det.

MiSt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 351
53245
August 28, 2001 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Macar är väldigt trevliga datorer. Välbestyckade med kvalitetskomponenter och MacOS är mycket behagligt att använda.

Man kan tycka att de är långsamma och överprissatta, men då jämför man oftast billiga skit-PCar från hål-i-väggenbutiker med ett minimum av features med en märkesprodukt av en helt annan art.

Som att säga att MacDonalds är bättre än vällagad resturangmat i en trevlig lokal, för MacDonalds ger mer kalorier per krona...

Men låt oss inte ramla in i en Mac-PC flamefest här, det är arkitekturerna vi bör diskutera.
My God! Perhaps I am!

[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-28 10:01 ]

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
53252
August 28, 2001 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

well.. Jag har ju meckat en del mac på jobbet. Men jag har alltid fåt känslan av att det är mest förpackningen och inte innehållet som är av intresse i dessa burkar.
Vad gäller användandet, tjaa va fan säger man? Krångligt är ett bra ord tycker jag.
För det första så måste man försöka glömma bort allt vad pc heter. Bara en sån enkel sak som att få igång en extern usb eller firewire enhet kan ju få en att bli gråhårig med alla dessa moment som måste göras.
Sen färgschemat?? vad är det för rackarns schema dom har som default?,, ser ju ut som dom har dragit vit genomskinlig film över skärmen, mjölkigt kallar jag det.
Snabbare kanske det systemet är. Men det känns inte särskilt användarvänligt.

Men vad jag funderar över i detta läge är då.
Om det då är så mycket snabbare, hur kommer det sig då att alla tweakers hellst håller på med PC? Vi borde ju gå över till Apple smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 270
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL