G92 är inkompatibelt med VIA chipset|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
G92 är inkompatibelt med VIA chipset
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 1, 2007 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

tänkte bara ge er som planerar att köpa Geforce 8800GT och GTS G92 en liten Heads-Up

de kommer inte fungera med moderkort som har chipset av typen VIA K8M880 och K8M890 (eventuellt flera andra) eftersom dessa inte kan ta emot signalerna från kortet, även om de ska vara bakåtkompatibla.

Det finns en lösning till 8800GT, det är att flasha om BIOSet till PCIE GEN1 (1.x) i en annan dator, det finns bl.a BIOS från Asus att hitta på internet. Om det finns eller kommer att finnas en lösning till GTS G92 vet jag inte än

huruvida detta gäller med HD3800 kort vet jag inte, men jag tror samma sak gäller där, att korten inte kommer fungera eftersom även de är PCI Express 2.0 (GEN2). Men det finns ju alltid en chans att AMD har bättre BIOS i sina kort! Jag har inte läst om några problem iaf

exempel på moderkort som ej fungerar:

MSI K9VGM-V
MSI K9MM-V
Asrock 775Dual-VSTA
Gigabyte GA-8VT880P

hoppas det eventuellt kunnat hjälpa någon. Hade jag vetat detta för 5 dagar sedan hade jag köpt ett annat moderkort. Som tur är så ska det gå att flasha om grafikkortet till GEN1. jag återkommer med resultat

edit: Här finns en .rar fil med allt som behövs för att flasha om ett 8800GT 512Mb (inklusive en steg-för-steg guide (på engelska)). BIOSet är från ASUS, men bör fungera med de flesta märken. Tänk på att det alltid finns en liten risk att kortet slutar att fungera, och att garantin kan försvinna.

Har nu genomfört en flashning av kortet, och kan, med en känsla av lättnad, konstatera att det fungerar med VIA K8M890 Chipset, i ett MSI K9VGM-V moderkort!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1167146
December 1, 2007 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du någon källa? PCI-E 2.0 ska ju vara bakåtkompatibelt...

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1167147
December 1, 2007 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

bara för att korten är det så betyder det inte att alla äldre chipset tycker om nyare.
Lite som med ATI-kort och tyans k8w-moderkort (minns inte vad agp-kretsen heter)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1167156
December 1, 2007 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan väl tillägga att ATI's X300SE inte funkar någe vidare på MSI's K9VGM-V heller.. Om nu någon tänker lika sniket som mej...

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cirap
Member
Medlem
1167162
December 1, 2007 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kan väl tillägga att ATI's X300SE inte funkar någe vidare på MSI's K9VGM-V heller.. Om nu någon tänker lika sniket som mej...

men det står lite överallt på internet och i manualen, så missar man det får man nästan skylla sig själv. Men det står ingenting någonstans om PCIE 2.0 så den som inte gör sin research noga innan ett köp går ovetandes om denna inkompabilitet.

Som Ni kanske hört så hade 8800GT ganska höga DOA siffror, upp emot 15%, men faktum är att en hel del av dessa "DOA" kort egentligen bara inte var kompatibla med moderkorten :cy:

Cirap
Member
Medlem
1167167
December 1, 2007 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Har du någon källa? PCI-E 2.0 ska ju vara bakåtkompatibelt...

från Asrock

Question: I use a NVIDIA® 8800GT PCIE VGA card on VIA ® chipset motherboard. But I got black screen on the monitor. How do I solve it?(11/5/2007)

Answer:The NVIDIA® 8800GT PCIE VGA card is GEN2 mode VGA card. Unfortunately VIA ® chipset does not support GEN2 mode VGA card. The only solution is to set 8800GT PCIE VGA card to GEN1 mode.
We have tested 8800GT PCIE VGA card. After flashing GEN1 mode BIOS for 8800GT, it works fine on VIA ® chipset motherboard.

http://www.asrock.com/mb/faq.a.....#038;s=775

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1167445
December 3, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: [quote=ilg@dd]Kan väl tillägga att ATI's X300SE inte funkar någe vidare på MSI's K9VGM-V heller.. Om nu någon tänker lika sniket som mej...

men det står lite överallt på internet och i manualen, så missar man det får man nästan skylla sig själv. Men det står ingenting någonstans om PCIE 2.0 så den som inte gör sin research noga innan ett köp går ovetandes om denna inkompabilitet.

Som Ni kanske hört så hade 8800GT ganska höga DOA siffror, upp emot 15%, men faktum är att en hel del av dessa "DOA" kort egentligen bara inte var kompatibla med moderkorten :cy:

Manual? Det är till att vara feminin..
😛
Nädå, jag hade ett X300SE liggandes när jag köpte ett uppgraderingkit på komplett.
Inte fasen sitter iaf jag och letar ev. kompabilitetsproblem vad det gäller ett grafikkort för 350:- man har liggande och ett uppgraderingspaket för 12-1300:- som ska bli en filserver.
Tror för övrigt inte att problemet var så känt och omtalat som du vill göra det gällande då mitt X300SE inhandlades.
Men visst, man får skylla sej själv, precis som med mycket annat här i livet. Nu gick jag ju inte under för den affären, använder kortet iaf, fast med tji hårdvaruacceleration, då funkar det. Det ska ju inte visa speciellt mycket heller på servern.
Min tanke var bara ifall någon annan inte kände till problemet med kombon, så att dom inte köper en massa nya prylar till ingen nytta.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cirap
Member
Medlem
1167499
December 3, 2007 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Cirap][quote=ilg@dd]Kan väl tillägga att ATI's X300SE inte funkar någe vidare på MSI's K9VGM-V heller.. Om nu någon tänker lika sniket som mej...

Manual? Det är till att vara feminin..
😛
Nädå, jag hade ett X300SE liggandes när jag köpte ett uppgraderingkit på komplett.
Inte fasen sitter iaf jag och letar ev. kompabilitetsproblem vad det gäller ett grafikkort för 350:- man har liggande och ett uppgraderingspaket för 12-1300:- som ska bli en filserver.
Tror för övrigt inte att problemet var så känt och omtalat som du vill göra det gällande då mitt X300SE inhandlades.
Men visst, man får skylla sej själv, precis som med mycket annat här i livet. Nu gick jag ju inte under för den affären, använder kortet iaf, fast med tji hårdvaruacceleration, då funkar det. Det ska ju inte visa speciellt mycket heller på servern.
Min tanke var bara ifall någon annan inte kände till problemet med kombon, så att dom inte köper en massa nya prylar till ingen nytta.

visst, det kanske inte var så känt att X300SE inte fungerade, men samtidigt så är det ju exakt vad du sa. ett kort för 350kr, man kan lätt få tag på ett kort för samma pris som fungerar. Lite tuffare om man lagt ut över 2000kr på kortet

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
1167544
December 4, 2007 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag gjorde också upptäckten med mitt IP- 95 så det blev till att bygga ny burk. 🙂 En eloge till trådskaparen för att han gör folk uppmärksamma på detta och även presenterar en lösning på problemet.

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

silverbane
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
1167557
December 4, 2007 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Förlorar man inget på att downgrada till 1.1 då?
2.0 skall ju kunna ge mer kräm till grafikkortet men det kanske inte behövs till just 8800GT?

Cirap
Member
Medlem
1167573
December 4, 2007 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

silverbane wrote: Förlorar man inget på att downgrada till 1.1 då?
2.0 skall ju kunna ge mer kräm till grafikkortet men det kanske inte behövs till just 8800GT?

med tanke på att alla moderkort idag ändå är GEN1 så gör det ingen skillnad. Dessutom tror jag inte att 8800GT fyller hela bandbredden på GEN1 portar, så även om man kör kortet som GEN1 i en GEN2 port tror jag skillnaden blir minimal. Och om man i framtiden byter till ett GEN2 moderkort kan man alltid flasha tillbaka till original bios!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL