Gainward Bliss 8800GTX vs XFX 8800GTX|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gainward Bliss 8800GTX vs XFX 8800GTX
gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 25, 2006 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Att båda är referensdesign det vet jag och rimligen bör dom även överklocka ungefär lika mycket som andra 8800GTX även om det var spridda skurar hos anandtechs 8800-roundup och enda test jag sett med detta kort där dom även testade att klocka det var på italisenska tomshardware och då var det bättre resultat än vad anadtech fick till speciellt då på minnet även om jag är lite skeptisk till det resultatet.
Så min fråga är om Gainward Bliss 8800GTX är nåt att lägga ca 250kr extra för jmfr XFX 8800GTX som aldrig verkar komma i lager där det är beställt.
Nån som har erfarenhet av just Gainwards kort och om dom tillhör dom bätre eller sämre korten inte minst överklockningsmässigt?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096785
November 25, 2006 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kinc använde länge Gainwards kort just på grund av att de överklockade bra. Hur deras 8800-kort är kan jag inte svara på exakt dock. XFX däremot kan jag inte annat än hylla, speciellt med tanke på hur hårt vi lyckats pressa det.

//Andreas

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096787
November 25, 2006 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Gainward brukar sätta på egen kylning och välja ut chip och minne till sina GS varienter. XFX brukar med göra detta men nu när alla företagen är förbjudna att göra fabriksöverklockade kort på denna kretsen så skulle jag tippa på att det är skitsamma.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1096792
November 25, 2006 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

I och med att företagen förbjuds att överklocka och så det bara skiljer 250:-,
så tycker jag du ska ta det kortet med den bäst support, bästa kylaren (om det skiljer) samt bästa "bundlingen".
Måndagsexemplar existerar alltid så du han kan ha otur med vad du än väljer, men du kan även ha tur.

iQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
Member Since:
November 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1096817
November 25, 2006 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Gainward lånade väl ut kort till Kinc om jag inte minns fel Jag hade med Gainward att göra i ett garanti ärende för ett tag sedan där återförsäljaren gått i kk det slutade med att de inte svarade på mina mail Utan hänvisade mig till den jag köpt kortet av. Ang 8800GTX korten har jag läst att de alla skall vara byggda av Asus vet inte om det stämmer dock

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096825
November 25, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: I och med att företagen förbjuds att överklocka och så det bara skiljer 250:-,
så tycker jag du ska ta det kortet med den bäst support, bästa kylaren (om det skiljer) samt bästa "bundlingen".
Måndagsexemplar existerar alltid så du han kan ha otur med vad du än väljer, men du kan även ha tur.

Tror att det är rätt så fattigt med bundlade varor till båda korten, kylaren är ref.design där endast dekalen skiljer sig åt utom på ett sparklekort och ett från EVGa. Supporten har jag ingen erfarenhet av till något av märkena då jag inte haft nåt av dom.
Om jag skulle beställt XFX där det fanns i lager så skulle prisskillnaden varit noll eller obetydlig då det hade gått på ungefär samma summa där.
Kan tänka mig att det som skiljer är klockprogrammet som man får med.
Sen tror jag inte att DB går omkull i första taget så där är jag inte orolig så jag funderar starkt på att lägga på den lilla summan för att få tag på kortet snabbt.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096838
November 25, 2006 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det spelar ingen roll om DB går omkull eller inte, deras support är i det närmaste obefintlig... Jag tror jag skickade de 150 mail eller nånting om att jag hade avbeställt ett paket som de skickade ändå, det enda jag fick tillbaka var fakturor med mer och mer påminnelseavgifter... Inget mail, ingenting.

Sedan dess handlar jag inte därifrån.

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096869
November 25, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det spelar ingen roll om DB går omkull eller inte, deras support är i det närmaste obefintlig... Jag tror jag skickade de 150 mail eller nånting om att jag hade avbeställt ett paket som de skickade ändå, det enda jag fick tillbaka var fakturor med mer och mer påminnelseavgifter... Inget mail, ingenting.

Sedan dess handlar jag inte därifrån.

Tråkigt, men också konstigt för jag skickade in ett trasigt 6800GT till dom (DB) efter att det första året gått och deras garantiperiod var över och det var inga problem att få dom att ta emot det och skicka vidare till tillverkaren som har 3 års garanti på sina produkter. Att det sen tog 4-5 månader att få det utbytt mot ett 7800GS är ju tillverkarens fel.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096870
November 25, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

gamer wrote: Att det sen tog 4-5 månader att få det utbytt mot ett 7800GS är ju tillverkarens fel.

Nähä, du.

Om du skickar in ditt kort till butiken där du har garanti, så ska de skicka dig ett nytt kort, och sedan får de kräva ersättning av tillverkaren bäst de vill.

Förvisso var garantiperioden utgången, men jag skulle kunna sätta Delph1s enda testikel på att det var DB som segade sig med att skicka vidare kortet. 😉

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1096871
November 25, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=gamer]Att det sen tog 4-5 månader att få det utbytt mot ett 7800GS är ju tillverkarens fel.

Nähä, du.

Om du skickar in ditt kort till butiken där du har garanti, så ska de skicka dig ett nytt kort, och sedan får de kräva ersättning av tillverkaren bäst de vill.

Förvisso var garantiperioden utgången, men jag skulle kunna sätta Delph1s enda testikel på att det var DB som segade sig med att skicka vidare kortet. 😉

Tror jag inte för detta var precis när 7800GS AGP kom och DB erbjöd då mig ett BFG 7800GS OC istället eftersom dom inte hade nåt datum för MSI 7800GS.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 259
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL