May 23, 2006
Hur gör man för att få datorn att förstå att den ska visa den inkommande videosignalen på skärmen? Finns det nån bra programvara?
Jag har kopplat kompositkabeln från GC till en medföljande "dongle" till grafikkortet. Ljudet tar jag genom mitt X-Fi, och det funkar klockrent. Övrig dator i sign. Senaste drivisar till GFX
May 23, 2006
Börjar tröttna på det och startar denna tråd istället.... 😛
Hittar inga inställningar som ens påminner om något sånt här. Det finns dock en bild i den medföljande manualen hur man ska koppla sin spelkonsoll. Dock inget om hur man ska konfigurera systemet. Inget som försökt med nåt liknande på ett ati-kort?
October 2, 2005
Vet inte om detta hjälper dig, men ta en titt:
May 23, 2006
Läste faktiskt den igår. Det visar sig att ATI inte har någon inbyggd programvara i drivrutinerna för att hantera video-in-signaler. Möjligen till AIW-korten. Jag använde istället VLC-mediaplayer för att fånga in signalen via "ATI T200 Streaming video adapter". Jag har dock bara lyckats få halvrisig bild då det finns en uppsjö inställningar. Fick t.ex. ställa ner monitorns refresh-rate till 60Hz för att den skulle samsynkas med GC:n. Jag måste på nåt sätt lyckas få samma sync mellan signalen och monitorn. Någon som kan sådant? Eller finns det någon bättre programvara för "video capture" som kan ställa in sådant åt en? Bilden har nu väldigt dålig upplösning och är något grynig.
Jag bestämde mig för att bege mig till Clas Ohlsson för att hitta någon lämplig adapter för att koppla scart till VGA eller DVI. Efter lite pusslande så lyckades jag para ihop ett par kablar och kontakter för att göra den fysiska kopplingen. I min enfald trodde jag att det nu skulle funka. Men monitorn reagerar inte på signalen. Antagligen är den för svag när den väl kommer fram(pga alla kontakter). Läste även nånstans att det kan bero på olika sync av vga- och composite-signaler. Nån som vet?
Börjar ledsna på detta... Vill spela på monitorn eftersom min 14-tummare till tv är på tok för liten. Den stora TV:n befolkas av ett störande moment som kallas flickvän. Denna envisas med att kolla på diverse doku-såpor på all min lediga tid. Ska man behöva dumpa henne för att få en avkopplande spelstund? Undra vad man kan få för henne på tradera?... Tio kameler och en kebabrulle? :-k
October 2, 2005
M Hammargard wrote: Läste faktiskt den igår. Det visar sig att ATI inte har någon inbyggd programvara i drivrutinerna för att hantera video-in-signaler. Möjligen till AIW-korten. Jag använde istället VLC-mediaplayer för att fånga in signalen via "ATI T200 Streaming video adapter". Jag har dock bara lyckats få halvrisig bild då det finns en uppsjö inställningar. Fick t.ex. ställa ner monitorns refresh-rate till 60Hz för att den skulle samsynkas med GC:n. Jag måste på nåt sätt lyckas få samma sync mellan signalen och monitorn. Någon som kan sådant? Eller finns det någon bättre programvara för "video capture" som kan ställa in sådant åt en? Bilden har nu väldigt dålig upplösning och är något grynig.
Jag bestämde mig för att bege mig till Clas Ohlsson för att hitta någon lämplig adapter för att koppla scart till VGA eller DVI. Efter lite pusslande så lyckades jag para ihop ett par kablar och kontakter för att göra den fysiska kopplingen. I min enfald trodde jag att det nu skulle funka. Men monitorn reagerar inte på signalen. Antagligen är den för svag när den väl kommer fram(pga alla kontakter). Läste även nånstans att det kan bero på olika sync av vga- och composite-signaler. Nån som vet?
Börjar ledsna på detta... Vill spela på monitorn eftersom min 14-tummare till tv är på tok för liten. Den stora TV:n befolkas av ett störande moment som kallas flickvän. Denna envisas med att kolla på diverse doku-såpor på all min lediga tid. Ska man behöva dumpa henne för att få en avkopplande spelstund? Undra vad man kan få för henne på tradera?... Tio kameler och en kebabrulle? :-k
Ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, googlade lite efter GameCube to PC adapter och hittade några men hos Ebay och andra amerikanska butiker.
Tänkte du spela Zelda Twiligt Princess ostört eller? :p
Jag ska köpa spelet på Tisdag/Onsdag, längtar som bara den. Också för GameCube.
Återkommer med mer info.
May 23, 2006
Hittade en adapter på dustin. Den är för att koppla S-video eller composite till VGA. Det sitter med någon låda som antagligen konverterar signalen. Får väl vänta tills det dyker upp lite cash till en sån(ca 500kr).
Nya Zelda är riktigt trevligt. Har spelat lite idag. Man måste bara ta sig igenom inledningen där alla funktioner förklaras för en. Sedan är det problemlösning i vanligt zelda-maner. Tror detta spel är riktigt stort. Har spelat ca. 4 timmar och har fortfarande bara 3 hjärtan. Håller på med första "borgen" och den verkar inte allt för lätt iaf. Det är ju ganska trist när man klarar det utan att banka huvet i väggen ett antal gånger. Metorid Prime har en lagom svårighetsgrad. Där får man kämpa lite. Fick precis bumerangen innan mitt spelande avbröts av ovanstående ragata...
October 2, 2005
M Hammargard wrote: Hittade en adapter på dustin. Den är för att koppla S-video eller composite till VGA. Det sitter med någon låda som antagligen konverterar signalen. Får väl vänta tills det dyker upp lite cash till en sån(ca 500kr).
Nya Zelda är riktigt trevligt. Har spelat lite idag. Man måste bara ta sig igenom inledningen där alla funktioner förklaras för en. Sedan är det problemlösning i vanligt zelda-maner. Tror detta spel är riktigt stort. Har spelat ca. 4 timmar och har fortfarande bara 3 hjärtan. Håller på med första "borgen" och den verkar inte allt för lätt iaf. Det är ju ganska trist när man klarar det utan att banka huvet i väggen ett antal gånger. Metorid Prime har en lagom svårighetsgrad. Där får man kämpa lite. Fick precis bumerangen innan mitt spelande avbröts av ovanstående ragata...
Tittade också på den, och tycker den borde fungera, men förvänta inte dig en knivskarp, perfekt bild på dator skärmen :P. Tänkte också köpa den så slipper man bemanna TVn, har också familj som sitter som klistrade framför TVn. :S
[Image Can Not Be Found]
Grandtec Grand Game Mate över hos Dustin.se
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010059387
Grandtec Grand Game Mate över hos microstore.se
http://www.microstore.se/ItemI.....ame%20Mate
Ska leta lite mer fakta om den, återkommer med info.
May 23, 2006
Har inte spelat igenom 2:an. Fastnade nånstans halvvägs och har inte slutfört det än. Men om det är som i ettan så är det antagligen en kombination av samtliga vapen och visir. Pröva dig fram vad som funkar. Det kommer antagligen ta ett par timmar pga svårighetsgraden. Men det är ju inte kul om man lyckas på första försöket. Typ som i Zelda: Windwaker
2 Guest(s)