August 7, 2001
I går när jag städade så hittade jag min gamla qic40 bandstation å tänkte att den kan man nog ha något roligt med. Så det första jag gjorde var att jag kopplade in porten och kompilerade in ftap-drivrutinerna i kerneln (lite häftigt att det finns med drivisar för det i 2.4.* kernlarna när stationen är från 80-talet 🙂 När den var igång så tänkte jag att det kan nog vara fräckt att ha automatiserad backup, eftersom att om man skall göra det med cdrw så blir det lätt lite jobbigt, eftersom att man alltid använder cdromen till saker å ting å måste byta skiva å sånt. men bandaren använder man ju inte till något. å man har ju inte mer än 57.6meg viktiga filer som man vill backuppa. skitpraktiskt då kan bandaren stå med samma band hela tiden. Så det jag gjorde var att jag skrev ihop ett litet script som gör en tarboll av mina viktiga filer å skickar dom till bandstationen å så la jag in det i crontab så att det körs varje dag. så om du har en gammal bandare hemma, den är inte helt oanvändbar!
1 Guest(s)