Går det å köra 3 diskar @ raid 0?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Går det å köra 3 diskar @ raid 0?
Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2006 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!

Jag har av ngn konstig anledning fått för mig att man bara kan köra 2, 4, 6 os.v diskar i raid. Men sitter nu och funderar går det inte att köra t.ex 3st lika i t.ex raid0 ?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1079316
September 19, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det går hur bra som helst.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1079317
September 19, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, det går alldeles utmärkt (förutom det blir blir mer än 3 ggr så högre sannolikhet det pajar än singel-diskar och inte så värst mycket snabbare) men det finns ingen sådan begränsning i själva teknologin iaf. Det är ju bara striping.

Du tänker nog på raid1 eller raid10 som ju funkar bäst i "jämna par" så att säga.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1079333
September 19, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jodå, det går alldeles utmärkt (förutom det blir blir mer än 3 ggr så högre sannolikhet det pajar än singel-diskar och inte så värst mycket snabbare) men det finns ingen sådan begränsning i själva teknologin iaf. Det är ju bara striping.

Du tänker nog på raid1 eller raid10 som ju funkar bäst i "jämna par" så att säga.

Nog blir det en rätt så hyfsad hastighetsökning.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079509
September 20, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, det låter ju bra 🙂 Men måste man kö en formatering om man vill lägga till 1 till HDD till en raid man redan har?
Kör just nu 2x samsung sata2 250 GB i raid 0. Om jag nu köper ännu en till, går det på ngt sätt att bara lägga till den i arrayen eller måste man fprmatera om för att den ska komma med?

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1079516
September 20, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste formatera om för att lägga till en disk till raid-0. Vad jag vet är det bara JBOD du kan addera fler diskar.
Detsamma gäller ju andra hållet (som typ sades innan) att tar du bort en disk förloras all information på alla diskarna i arrayen.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079531
September 20, 2006 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Okay, då blev det mindre aktuellt med en till disk 😛
Har ju ca 200 GB som inte går att ta backup på hur som hälst...

Laglorden
Member
Medlem
1079593
September 20, 2006 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=Laglorden]Jodå, det går alldeles utmärkt (förutom det blir blir mer än 3 ggr så högre sannolikhet det pajar än singel-diskar och inte så värst mycket snabbare) men det finns ingen sådan begränsning i själva teknologin iaf. Det är ju bara striping.

Hastighetsökning i vad? för vad? osv... bara säga det är "snabbare" är knappast korrekt. Sustained throughput, ja, men bara ifall du har en annan raid-0 att kopiera stora filer från och då under förutsättning alla diskar ligger på icke-pci-kortplatser eller låtsats-pci-kortplatser. Det blir sämre i allting annat.

Exempel: Kopiera en stor fil tog 45 sekunder från en raid-0a till samma raid-0a. Kopiera samma fil till en annan singel-disk tog 30 sekunder. Alltså är det, under förutsättning man har två diskar, bättre att hålla dem som två separata diskar, eller hur? 30 sek < 45 sekunder. Att stoppa en raket i rumpan när man cyklar kan också ge en schysst hastighetsökning, men det är inte så smart bara därför. mmm, man måste på de allra flesta inbyggda och el cheapo kontrollers som finns bygga om hela arrayen för att lägga till en disk.

denstore
Member
Medlem
1079616
September 21, 2006 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Spinnjonte][quote=Laglorden]Jodå, det går alldeles utmärkt (förutom det blir blir mer än 3 ggr så högre sannolikhet det pajar än singel-diskar och inte så värst mycket snabbare) men det finns ingen sådan begränsning i själva teknologin iaf. Det är ju bara striping.

Hastighetsökning i vad? för vad? osv... bara säga det är "snabbare" är knappast korrekt. Sustained throughput, ja, men bara ifall du har en annan raid-0 att kopiera stora filer från och då under förutsättning alla diskar ligger på icke-pci-kortplatser eller låtsats-pci-kortplatser. Det blir sämre i allting annat.

Exempel: Kopiera en stor fil tog 45 sekunder från en raid-0a till samma raid-0a. Kopiera samma fil till en annan singel-disk tog 30 sekunder. Alltså är det, under förutsättning man har två diskar, bättre att hålla dem som två separata diskar, eller hur? 30 sek < 45 sekunder. Att stoppa en raket i rumpan när man cyklar kan också ge en schysst hastighetsökning, men det är inte så smart bara därför. mmm, man måste på de allra flesta inbyggda och el cheapo kontrollers som finns bygga om hela arrayen för att lägga till en disk.

Jag skulle tro att det kvittar vilken raid-kontroller du har. Även de dyraste kommer du antagligen att behöva bygga om arrayen helt för att öka ut array:en. Det ligger i dess natur.

Att prestandan skulle bli lidande på allt utom sustained throughput är inte sanningen. Du har redan länkat ett antal gånger till ett par sidor om RAID0-prestanda, och det dem konstaterade var väl egentligen inte att RAID0 inte presterade, utan att det inte är prisvärd prestanda. Med kanske bara mellan 10-15% bättre prestanda som bäst, så skall man vara entusiast enligt vissa för att RAID0 skall vara lönt. Jag frågar mig dock i så fall hur det kan komma sig att Intel överhuvudtaget säljer några E6700 och särskilt E6800, när skillnaden i pris är enorm, men prestandaskillnaden är ganska liten gentemot E6600. Kanske kan det vara så att vissa människor låter det kosta vad det kosta vill, och att de tycker det är kul att testa något nytt.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079625
September 21, 2006 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Men även om det gör 10-15% bättre prestanda bara så om man har 2 lika diskar och så kostar det ju inget att lägga dom i raid0 🙂

denstore
Member
Medlem
1079628
September 21, 2006 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: Men även om det gör 10-15% bättre prestanda bara så om man har 2 lika diskar och så kostar det ju inget att lägga dom i raid0 🙂

Det kostar säkerhet.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1079696
September 21, 2006 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Men man får bättre poäng i pcmark 😀
Vet iof inte om det är så längre, men då jag fick nys om raid-0 var jag givetvis tvungen att testa det. Köpte ett promise fasttrak100TX2 och 2st 60G 5400rpm:are. Fick ihop en array på 120G vilket var oerhörda mängder då :bgrin:
Kan ju meddela att idag kör jag både raid-1 på det viktigare och raid-5 på annat. Diskar har gått sönder och jag har förlorat data. Inte kul. Det är klart att det kostar med säkerhet, men ibland är det ovärderligt eller iaf näst intill.

Kanske inte ett givande svar om raid-0, men det kanske ger ett hum om riskerna.

Det kanske är partitionsstorleken du gillar? Att slippa få 2 partitioner. Vet inte om man kan ta bort en disk från en JBOD-array och sen kunna få tillbaks data från övriga diskar. Misstänker inte, men är inte uppdaterad där.

Laglorden
Member
Medlem
1079879
September 21, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Jag skulle tro att det kvittar vilken raid-kontroller du har. Även de dyraste kommer du antagligen att behöva bygga om arrayen helt för att öka ut array:en. Det ligger i dess natur.

Hmm, ytterligare en sak som är dåligt med raid-0 då 😉 Jag vet iaf att jag kan extenda raid-5or on-the-fly för sånt gör jag hela dagarna men det är ju på EMCs CX-serer SAN (Storage Area Network) vilka knappast kan betecknas som enkla raid-kontrollers utan datorer i sig själva.

Har IOFS aldrig försökt med just raid-0 (finns som sagt ingen riktigt vettig anledning köra det :va: ) men jag kan testa nån dag och meddela om det funkar..

Relaxia wrote:
Det kanske är partitionsstorleken du gillar? Att slippa få 2 partitioner. Vet inte om man kan ta bort en disk från en JBOD-array och sen kunna få tillbaks data från övriga diskar. Misstänker inte, men är inte uppdaterad där.

mmm, det är betydligt enklare få tillbaka iaf hälften av sitt data från en kraschad JBOD än från en kraschad stripe... Samma företag som gör getdataback gör dock också ett verktyg för att kunna plocka data och "pussla" ihop det.

Laglorden
Member
Medlem
1079880
September 21, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: Men även om det gör 10-15% bättre prestanda bara så om man har 2 lika diskar och så kostar det ju inget att lägga dom i raid0 🙂

som sagt... om du ska kopiera en fil så är det bättre att läsa från en disk och skriva till en annan jämfört med att läsa och skriva till samma två diskar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 268
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL