January 22, 2006
Tjenare.
Det är så att jag har ett Asus A8N-SLI Premium moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=310299
Och för tillfället så har jag 4st diskar inkopplade på fyra av dom 8 sata portarna, tror det är typ nVidia raid kontrollern som dom är inkopplade på.
Sedan finns det ju 4st portar till som är typ silicon sata kontroller tror jag. Nu idag så har jag köpt 3st ny hårddiskar och kopplade in dom gick sedan in i BIOS och enablade silicon sata kontroller startade om och då när all den där vita texten kommer upp så säger silicon sata kontroller: "No valid device press any key to continue." Ngt sådant sa den. Trycker på ngn knapp och då fortsätter den som den ska för att sedan hänga sig precis innan den där windows loggan och masken ska komma...
Jag förstår inte vad felet är... Testade sedan att disabla silicon sata kontroller då bootade windows men inga diskar fanns :/
Jo jag kollade i diskhanteraren men dom fanns inte där, så silicon sata kontroller måste nog vara enable men då startar ju datorn inte...
Hoppas ngn har svar på denna lite halv kluriga fråga.
MvH Lehto
January 22, 2006
Saken är den att jag har bara stora :O
ingen under 320GB. Köpt dessa tre som tillfällig backup då jag ska terminata min raid... 😈
Mja asso, jag funderar ju, varför säger den annars "No Valide device avaible" sedan listar den dom 3 diskarna som är inkopplade där.
Och google verkar inte vilja hjälpa mig häller
BTW här är det kompletta meddelandet jag får upp:
No valide device! Press any key to continue or press ctrl + s or F4 to enter RAID utility
När man trycker ctrl + s så kommer man till raid bioset där man kan skapa olika raider t.ex raid 0. Där syns dom 3 diskarna som Fysiska diskar men inte logiska? Ska dom synas som logiska eller vad är det?
January 22, 2006
Yes, löste det nu 😀
Men det var bland det sjukaste jag vart med om.
Jag tröck ctrl + s och kom in i raid bioset då tänkte jag att jag kan väll skapa en raid då och där fanns alternativet JBOD (Single) så valde det och valde sedan 1 av dom 3 hårddiskarna och skapade den. Då kom den upp som en ligisk disk där startade om och nu bootade det till windows!
Gick in i diskhanteraren började formatera den 🙂
Kollade sedan i manualen och fdär står det:
Configure a JBOD (Single) set when using a single sata drive; otherwise, the system will not recognize the drive.
Bland det sjukaste, men det funkar iaf...
2 Guest(s)