Går det att flytta 2 raid-0 diskar till nytt moderkort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Går det att flytta 2 raid-0 diskar till nytt moderkort?
Robert Esping
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 13, 2011 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

Har två hårddiskar i raid-0, som satt på ett gammalt ASUS 939 moderkort. Går det att koppla in dom på ett nytt moderkort, utan att allt som finns på diskarna går förlorat?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1271493
November 13, 2011 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, i princip så går det. Diskarna töms inte för att du flyttar dom. Det hela beror på hur det nya kortet hanterar diskarna. Kopplar du diskarna till ett nytt dedikerat raidkort så är minskar riskfaktorn och ett raid-instickskort kan återskapa diskarna. Principen är ju dyrare kort ju större är chansen att lyckas. Har du ett moderkort av samma tillverkare eller något av dom största (ASUS / Gigabyte) och framförallt samma chipset på raidkontrollen som på 939-kortet är det mycket stor chans att lyckas även här. Ju mer du kan berätta om ditt gamla moderkort desto bättre.

Har du möjlighet att läsa diskarna på ditt gamla moderkort är det självkart den bästa lösningen då du migrerar diskarna eller stänger av raiden.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1271538
November 14, 2011 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte riktigt lika optimistisk som Sebbe. Just inbyggda RAID lösningar brukar vara riktigt tjuriga. Har själv haft strul med en gammal RAID som jag aldrig fick ordning på.
Du kan ju koppla in dem, men är det två olika chipsets som gjort RAIDen så ska du inte räkna med att det fungerar. I vissa fall kan man inte ens radera RAIDen och göra ny. Mitt tips om det inte fungerar: leta upp ditt gamla moderkort, koppla in det och kopiera ut all info och ta sedan ner RAIDen och gör en ny, i det nya systemet,

Robert Esping
Medlem
1271682
November 17, 2011 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svar 🙂
Det handlar mer om en räddnings aktion, min gammla trotjänare är helt död. En grön diod på moderkortet som visar att ström finns är allt, annars ingen respons vad jag än gör. Pga. datorns ålder vill jag helst slippa felsökning.
Moderkortet ASUS A8N-SLI Premium, det är inte nForce 4 kretsen som diskarna är inkopplade på, utan "Silicon Image 3114" raid5 kretsen.
Kommer ihåg ett test jag gjorde. Flyttade de två raid-0 diskarna till nForce kretsen, det gick bra, allt var kvar. Men att flytta tillbaks gick inte problem fritt, men jag gjorde kanske fel.
Ska bygga nytt på ett fett ASUS 1155 eller AM3+ kort, var min tanke. AM3 hade jag först tänkt, men efter testet på AMD nya FX processor är jag inte lika säker längre. Det som är viktigt för mig, är att få ner film konverteringstiden som brukar ta timmar. Om jag har förstått rätt, gör Intel jobbet snabbare. Har inte bestämt mig ännu, det finns annat att väga in med, som exempel mitt hårddisks problem.
Dumt nog hade jag mycket värde på diskarna. Vad göra? Något speciellt moderkort som kan hjälpa som sebbe var inne på?
All hjälp uppskattas!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1271684
November 18, 2011 - 2:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det du behöver är ett raidchipset från samma serie. Att flytta mellan mjukvaruchipset brukar sällan fungera som man tänkt sig. När det gäller raid
så får man räkna med sådant här om man inte kör med hårdvarukort eller helt i mjukvara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1271697
November 18, 2011 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du ta fram så mycket som möjligt om moderkortet, gärna en bild samt vilket chipset som styrde raiden och vilka diskar (modell, storlek) så ska ja se om jag kan hitta ett moderkort eller ett dedikerat raidkort som klarar diskarna.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1271790
November 21, 2011 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

För framtiden så kan det vara ett tips att inte lägga viktig data på en RAID 0. Om en disk pajjar så är all info borta 🙂

Robert Esping
Medlem
1272355
December 2, 2011 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe Vill bara säga att jag uppskattar att du vill hjälpa mig!
Nu är det så att jag inte kommit till skott och plockat isär datorn för att kunna se modellnummer på hårddiskarna, det jag vet att det är Samsung 250gb sata300 från 2007.
Chipset och moderkort vet du redan från inlägg ovan, jag berättade även om experimentet jag gjorde så hopp finns.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272578
December 7, 2011 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilka diskar det är ska inte spela någon roll egentigen. Det är bara att du ska ha an RAID kontroller som kan förstå diskarna och göra en array av det. Hart faktiskt aldrig hört om någon som lyckats med det du ska göra.

Robert Esping
Medlem
1275686
February 7, 2012 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som vet hur datorn beter sig om batteriet på moderkortet är helt slut?
För datorn är helt död, reagerar inte när man trycker på strömbrytaren. Det kommer ström till moderkortet, för en grön diod lyser på moderkortet.
Kan det vara batteriet?
Funderingar om grundproblemet.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1275689
February 7, 2012 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Batteriet är bara för att bios skall komma ihåg inställningarna. Inget som är kritiskt för en start. Bara för att dioden lyser behöver det inte fungera. Testa annat nätagg, är det inget liv då heller, har nog moderkortet gjort sitt. Har för mig fläktar och sånt snurrar igång trots trasig cpu.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Robert Esping
Medlem
1275710
February 7, 2012 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga fläktar går heller 🙁 Ska mäta om dom tre vanligaste spänningarna fungerar. Hoppades att det var batteriet. Som du förklarade ska datorn starta utan batteri.
Tack då kan jag utesluta batteriet.

Robert Esping
Medlem
1275717
February 8, 2012 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Raid ska vara säkert, det är inte alls säkert. För går kretsen sönder är allt förlorat iallafall.
I mitt fall så använde jag raid 0, det är inte säkert om en disk går sönder. Men mina diskar är hela, raid kretsen är trasig.
Från början köpte jag 2 raptor diskar som arbetade i raid 0. Men för större och säkrare lagring köpte jag 4 Samsung diskar som kördes i raid 5.
Men raid 5 var så segt för mina filmer som jag ibland kodade om. För att få fart på diskarna så blev det två par raid 0. För dom viktigaste filerna lagrade jag dubbletter av på en annan 0 raid, då trodde jag att det var säkert.
Nu i efterhand kan jag konstatera, att det säkra raid 5 är precis lika osäkert. För om mina diskar låg i en raid 5, så hade iallafall allt varit förlorat.

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
1275719
February 8, 2012 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Eller om man vill vara riktigt säker så köper man ett RAID-kort som lägger RAID-konfen på diskarna och kontrollern... Hängslen och livrem 🙂

Robert Esping
Medlem
1275723
February 8, 2012 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Samma sak med ett raid kort, går kretsen sönder är allt förlorat iallafall. Om det inte går att få tag på ett nytt. Men är kortet några år så kanske det inte tillverkas längre, om ens företaget som tillverkade kortet fortfarande existerar.
Som i mitt fall, ASUS använder en anan kretstillverkare på nya kort så det kanske inte är konvertibelt med mitt gammla.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1275735
February 8, 2012 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på vilken krets som sköter din raid. Men ibland sitter det ju vanliga SiL kretsar på moderkorten. Något som är vanligt på billigare instickskort.

Robert Esping
Medlem
1275741
February 8, 2012 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är Silicon Image 3114 Raid controller på*mitt moderkort, men av någon anledning är dom inte vanliga längre. Om jag visste något moderkort som finns att köpa med Silicon Image, vad jag förstår fungerar vilken modell som helst med Silicon. När jag skapade raiden med Silicon kretsen, kunde jag även flytta över och använda raiden på Nvidas inbyggda raid funktion. Men att flytta en raid skapad av Nvidia kretsen till Silicon kretsen fungerade inte, konstigt nog. Vet inte om Silicon gör raid kretsar längre, för jag har inte sett något moderkort som har det. Kunde jag finna ett, då kunde jag rädda mina data 🙂
Men jag läste för länge sedan i något forum, en som hade liknande problem. Han hade turen att finna en person som visste precis hur det fungerade. Minns han förklarade att man inte ens behövde sätta tillbaks diskarna i samma ordning, hoppas naturligtvis att vi har någon på vårar forum som sitter på dom kunskaperna. För det går att lösa på något sätt. Jag ska sätta ihop en ny dator, men först måste jag veta vad jag ska köpa för att lösa detta.

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
1275759
February 8, 2012 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print
Robert Esping
Medlem
1275773
February 9, 2012 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack AdmiralAspen det var en enkel lösning, då behöver man inte ens lära sig hur det fungerar 😉
Kortet fanns tom på Komplett. Håller på att plockar ihop alla delar som behövs, men valet av processor har jag problem med.
Moderkortet blev ASUA "P8Z68-M PRO", jag tänkte köra med inbyggda grafiken till ekonomin tillåter uppgradering till ett bra grafikkort.
Är det någon som vet, om det bara är i5 2500k som har HD 3000 grafik. Vill helst ha i7 2600 om den också har HD 3000, eller är det HD 2000 som gäller på i7?
Har någon dom kunskaperna?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1275795
February 9, 2012 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ska köra raid-0 på data man vill ha kvar.... bland annat av denna anledning.

Ett alternativ kan också vara räddningsprogramvara typ "getdataback" (om man nu inte hittar exakt samma kontroller som du gjort) Det klarar raid-recovery och så att säga "pussla ihop" data från två olika diskar och lägga det på en tredje disk.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL