April 20, 2002
Ja precis som trådnamnet avslöjar så har jag tänkt tanken på att göra en egen undervattenskamera istället för att köpa en som är gjort för ändamålet.
Den sortens undervattenskamera jag talar om är en sådan som man kan släpa efter båt eller sänka ner under vattnet för att sedan se på en monitor eller liknande vad som finns där nere.
Jag har tittat runt och sneglat lite extra på den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=724739
Den har både bra form och storlek, det vore nog inte värst svårt att bygga in den i en vattentät och trycktät cylinder med en glaslins i framänden som tål att sänkas.
Men nu till frågan som jag ställer mig.
USB-sladd är inte rekommenderat att ha för lång, 10-15 meter är för mycket gissar jag på direkt.
Jag tänkte mig då ifall det går att ha en omvandlare från USB till komposit eller liknande men då kommer ju frågan upp hur det går med strömmen till kameran. Borde man kanske titta åt något annat håll för en riktigt billig kamera med liknande upplösning? Jag kan ju tänka mig att gå ner till 720p/30 också.
En annan bra egenskap vore också att ha ett ir-läge och kunna montera en ring med ir-lampor för att kunna titta/filma vid dåliga ljusförhållanden.
Går det att använda aktiv USB-kabel för att förlänga upp till 15 meter eller mer?
Det borde vara plättlätt att täta kabeln i alla fall tycker jag, så den klarar att sänkas i vatten.
Tips, förklaringar och egna erfarenheter/tankar vore uppskattat.
MVH fiskenörden 🙂
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 20, 2002
Jag har tänkt på det med ethernetkablar men då krävs ju ändå en omvandlare av något slag, eftersom ethernetkameror med samma kvalitet på video är tokdyra i jämförelse med usb-kameror vad jag kunnat hitta.
Sedan är det så klart det med kabeln, en ethernetkabel känns inte alls vattentålig men det tycker jag att en kompositkabel gör.
Eller en s-video kanske.
Kameran kommer inte heller få ström genom dessa kablar vilket är ett problem så klart.
Ifall en USB kunde förlängas genom någon sorts förstärkning så vore det det allra bästa.
Den borde vara vattentät och då är det bara skarvarna som behöver inneslutas i silicon eller något.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 14, 2001
Vattentätningen är inte alls så enkel som det låter, om du ska ner mer än en meter eller två. Det är flera på elektronikforumet som byggt ROV (visserligen mycket mer avancerat än bara en kamera så tätningen är såklart lite svårare då) och det absolut största problemet att att få att allt tätt, kablarna, kontakterna och "ingången" i in i själva chassit.
April 20, 2002
Just huset till kameran är inget problem egentligen.
Där har jag helt klart för mig hur jag kan fylla den med klar epoxy för att innesluta chip/kabelmontering i kameran.
Det är längden på kabel och eventuell förlorade funktioner som elektricitet m.m, och så klart eventuella skarvar ifall flera kablar ska sättas ihop till en lång sådan. Men det borde också fungera utmärkt att göra någon sorts "hus" till varje skarv och sedan epoxyfylla denna.
Det har gjorts förr med så enkla medel och fungerat ner till minst 50 meters djup.
Utan luft i huset och där chip och annat är exponerat till epoxy direkt skapas inte så mycket tryck att komponenterna tar skada.
Som du säger så är en ROV mycket mer avancerat och där är det oundvikligt att det blir delar som innesluts av luft och då blir risken för imposion ett problem.
Jag pratar inte heller om djup mer än 10-15 meter och förmodligen inte ens dessa djup.
Allra helst vill jag ha det till att lägga på botten vid platsen där jag ska fiska och se hur fiskarna börjar samlas runt mäskplatsen där betet sedan kastas ut. Kanske till vinterfiske på 3-5 meters djup.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)